وی اظهار کرد: با شرکت‌های صادر‌کننده علاقه‌مند به انتشار اوراق در بازار سرمایه و نیازمند به تضمین بانکی همکاری داشتیم، اگرچه تعداد آنها کم بوده است. به‌عنوان مثال برای انتشار ۲۰۰ میلیارد تومان صکوک شرکت کاوه فولاد جنوب کیش، بانک توسعه صادرات ضامن و شرکت تامین سرمایه تمدن بازار گردان آن بود. هنگام ورود به بانک توسعه صادرات، در عملیات بین بانکی ۶۰ میلیارد تومان منفی بودیم. یعنی از بانک‌های دیگر سپرده‌پذیر بودیم، اما با اجرای سازوکارها و تجهیز منابع از اول فروردین ۹۴ تاکنون یک روز منفی نبودیم. در واقع همیشه در عملیات بین بانکی سپرده‌گذار بودیم و این نشان از مثبت بودن نقدینگی بانک دارد. با توجه به اینکه یک روز اضافه برداشت نداشتیم از نظر نقدینگی در وضعیت مطلوبی قرار گرفتیم لذا نیازهای صادرکنندگان از منابع تسهیلاتی بانک تامین شد و کمتر به تامین نقدینگی برای انتشار اوراق نیاز پیدا کردیم.

وی در گفت‌وگو با ماهنامه بورس تصریح کرد: هیچ برنامه‌ای برای جذب منابع نداریم. در سراسر دنیا هم اگزیم بانک‌ها نیز به همین شیوه عمل می‌کنند و شاید ما به‌عنوان یک اگزیم بانک، پرشعبه‌ترین بانک در جهان محسوب می‌شویم. بنابراین تاسیس شعبه هم امکان‌پذیر نیست؛ چراکه طیف صادرکنندگان نیز محدود هستند. به‌عنوان مثال در کل کشور تعداد صادرکنندگان اصلی به هزار شرکت هم نمی‌رسد. در واقع به‌طور میانگین هر شعبه این بانک ۲۵ مشتری صادراتی دارد. از طرفی با هدف جذب منابع نمی‌توانیم تعدد شعب داشته باشیم؛ چراکه حداکثر نرخ تسهیلات ما تا ۱۸ درصد است و ۱۵ درصد در برخی مواقع به صادرکنندگان نمونه یا دارندگان رتبه اعتباری A تخفیف نرخ تا ۱۶ درصد تعلق می‌گیرد. نیز بیشتر به سپرده‌گذار سود پرداخت نمی‌شود که بتوان منابع جذب کرد.

صالح آبادی تصریح کرد: بخشی از منابع بانک، از محل صندوق توسعه ملی تامین می‌شود که نرخ تسهیلات آن از سال‌های گذشته ۱۶ درصد و برای امسال ۱۱درصد بوده است. لازم به یادآوری است که حدود ۸۰ درصد از منابع بانک توسعه صادرات به‌صورت ارزی و ۲۰ درصد ریالی است که تسهیلات ارزی با نرخ ۶ درصد پرداخت می‌شود. در این راستا صادرکنندگان بالفعل یا پروژه‌ها و طرح‌هایی با محصولات صادرات محور را از نظر مالی تامین می‌کنیم.وی با تاکید براینکه پرتفوی بانک، مشمول خدمات فنی مهندسی، دارو، سیمان، فولاد و پتروشیمی‌ها است و حتی ارتباط با خریدار هم جزو این پرتفو به‌شمار می‌آید، افزود: بانک توسعه صادرات آمادگی و منابع کافی برای شرکت‌های بورسی و فرابورسی صادرات محور را دارد تا با نرخ‌های مناسب و ترجیحی ۱۱، ۱۶و ۱۸ درصد به آنها تسهیلات ارزی و ریالی ارائه کند، البته این شرایط بستگی به شرکت مورد نظر دارد. در مورد خدمات ارزی و ریالی باید بگویم که آمادگی داریم تا ال. سی داخلی، حوالجات و ضمانت‌ها را با نرخ‌های مناسب و ترجیحی در بانک توسعه صادرات تامین کنیم.

 وی ادامه داد: با توجه به اینکه عرضه ارز از طریق صرافی بانک صورت می‌گیرد آمادگی داریم از طریق شعب بانک توسعه صادرات تخصیص ارز را انجام دهیم و این خود یک نقطه مثبت برای ثبت سفارش‌ شرکت‌های صادراتی در حوزه واردات مواد اولیه محسوب می‌شود. حتی برای شرکت‌های دیگر بورسی که صادر‌کننده نیستند می‌توانیم اوراق منتشر کنیم و بازار گردانی اوراق را نیز با تامین سرمایه بانک (تمدن) انجام ‌دهیم.مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: تلاش داریم تا تفاهم‌نامه امضا شده صندوق ضمانت صادرات با بورس را اجرایی کنیم. به موجب این تفاهم‌نامه صندوق ضمانت صادرات، اوراق منتشر شده در بازار سرمایه را ضمانت می‌کند. ۷۰ درصد ضمانت‌نامه‌های صندوق ضمانت صادرات برای مشتریانی است که تسهیلات خود را از بانک توسعه صادرات دریافت می‌کنند.وی گفت: این صندوق سال ۹۴ تشکیل شد، این پیش بینی را داشتیم اگر منابع لازم را به شکل نرخ‌های ارزان قیمت در بانک جذب نکنیم، یک ساز و کار جایگزین هم داشته باشیم. بنابر این آن زمان این صندوق را راه‌اندازی کردیم تا در صورت کمبود منابع ارزان قیمت، حداقل نیاز خود را با منابع گران قیمت تامین کنیم. اگرچه این بانک بیش از ۱۵ درصد سود به این صندوق پرداخت نکرده است. در عمل از آن صندوق در بانک توسعه صادرات استفاده زیادی نشد.