بیمه‌نامه‌های صادره و خسارات اعلام نشده

سیدمحمد ناصر مبرقعه‌ای، عضو هیات‌مدیره شرکت بیمه ایران در گفت‌و‌گو با «دنیای‌اقتصاد» ریز اعداد و ارقام بیمه‌نامه‌های صادره و خسارات شناسایی شده تا ۲۰ فروردین‌ماه را اعلام کرد.مبرقعه‌ای گفت: از ابتدای وقوع حوادث طبیعی اخیر به‌ویژه سیل‌های استان گلستان و مازندران به‌دلیل گستردگی مناطق و پراکندگی بیمه‌نامه‌های صادره دارای پوشش خطر سیل بیمه ایران موضوع را به‌عنوان یک پروژه ویژه که نیازمند تمرکز در راهبری و هدایت است در دستور کار خود قرار داده‌ام. او افزود: در استان گلستان وفق آمار ۱۱ ماهه سال ۹۷ بالغ‌بر ۲۰ هزار و ۴۱۹ فقره بیمه‌نامه آتش‌سوزی صادر شده است که بخشی از این بیمه‌نامه‌ها دارای خطرات تکمیلی و تبعی حوادث طبیعی نیز بوده‌اند و برای تعداد ۸۰۶ فقره پرونده خسارت تا پایان بهمن‌ماه سال ۹۷ مبلغی بالغ‌بر ۱۶ میلیارد ریال پرداخت شده است.

مبرقعه‌ای ادامه داد: اما درخصوص سیل اخیر در این استان تاکنون بالغ‌بر ۶۰۰ فقره اعلام خسارت ثبت شده که تعداد ۲۰۰ فقره از این خسارت‌ها منتهی به پرداخت خسارت با مبلغی بالغ‌بر ۳ میلیارد ریال شده است و فرآیند کارشناسی‌ها ادامه دارد.او درباره آق‌قلا توضیح داد: در شهرستان آق‌قلا بیمه‌نامه برای تعداد ۲۵۰۰ منزل با تعهدات حداکثر هشت میلیون تومان برای ساختمان و ۲ میلیون تومان برای اثاثیه مهار شده که باتوجه به اینکه تا زمان اعلام این گزارش امکان کارشناسی وجود نداشته است هنوز پرداخت‌ها صورت نگرفته، ولی تیم‌های کارشناسی ارزیابی خسارت از هفته اول سال در محل حاضر و مقرر شده است در چارچوب شرایط فنی بیمه و مقررات خسارت‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن ارزیابی و پرداخت شود. عضو هیات‌مدیره بیمه ایران درباره استان مازندران گفت: تاکنون حدود ۳۰۰ فقره پرونده تشکیل شده و از این تعداد ۲۴۰ فقره منازل مسکونی و سایر موارد غیرمسکونی اعم از تجاری و صنعتی است. مجموع خسارت‌های پرداخت شده بالغ‌بر ۳ میلیارد ریال است و کماکان کارشناسی‌ها ادامه دارد.

مبرقعه‌ای درخصوص استان فارس به ویژه حادثه خاص سیل در منطقه دروازه قرآن یادآور شد: بیمه ایران در بدو امر عملیات احراز هویت و مشخصات و کارشناسی ارزیابی خسارت خودروها را به سرعت انجام داده است و کارشناسان بیمه و کارشناسان رسمی دادگستری حدود و ثغور خسارت‌ها را مشخص کرده‌اند. برای خودروهایی که دارای پوشش بیمه بدنه بوده‌اند اقدامات لازم با هدف جبران خسارت‌ها انجام گرفته است که البته پرداخت‌ها همزمان با تکمیل مدارک لازم است. برای جان‌باختگان و مصدومان این حادثه نظر مراجع ذی‌ربط قانونی تعیین‌کننده است که قطعا معیار پرداختی دیه به نرخ مصوب دستگاه قضایی است.  وی درباره سایر استان‌ها مانند خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، ایلام و کرمانشاه و خراسان‌شمالی نیز گفت: خسارت‌هایی گزارش شده، اما ارائه آمار دقیق موکول به اتمام مراحل کارشناسی‌ها است.