تمایل هندوستان به اونس طلا افزایش یافت

خزانه این کشور در حال حاضر ۸/ ۶۰۷ تن فلز زرد دارد که حدود ۷ درصد ذخایر ارز خارجی این کشور را تشکیل می‌دهد.طبق آخرین گزارش شورای جهانی طلا، بانک‌های مرکزی در سراسر جهان ۵/ ۶۵۱ تن طلا در سال ۲۰۱۸ خریده‌اند. نرخ ۷۴ درصدی خرید طلا این رقم را به بالاترین رقم سالانه رسانده است.کشورهای بسیاری در تلاش برای متنوع کردن ذخایر خارجی خود به دور از دلار آمریکا، طلا ذخیره می‌کنند. دلیل آن هم درگیری‌های متعدد ژئوپلیتیکی، جنگ‌های تجاری و تحریم‌هایی است که واشنگتن به بهانه‌های مختلف علیه اعضای بازارهای جهانی اعمال کرده است.

چین ششمین دارنده بزرگ طلا در جهان است که ذخایر خود را در ماه مارس از ۲۶/ ۶۰ میلیون اونس ماه گذشته به ۱۹۰۰ تن معادل ۶۲/ ۶۰ میلیون اونس رسانده است. در همین حین، بانک‌مرکزی روسیه گزارش داد که این کشور ۷/ ۱۸ تن از این فلز گرانبها را به ذخایر روسیه در ماه مارس اضافه کرده است و مقدار دارایی طلای این کشور را به ۲۱۷۰ تن معادل ۷/ ۶۹ میلیون اونس رسانده است.

هاوی لی، یک اقتصاددان بانک OCBC در سنگاپور گفت: «به‌نظر می‌رسد یک الگو وجود دارد. نه فقط در مورد بانک رزرو هند، بلکه بانک‌های مرکزی سراسر جهان تمایل دارند هنگام بی‌ثباتی فضای اقتصاد کلان، ذخایر طلای خود را بالا ببرند.»بدون شک یکی از بزرگ‌ترین خریداران طلا در ماه‌های اخیر چین بوده است که در بحبوحه درگیری تجاری با آمریکا قرار دارد و می‌خواهد ذخایر تریلیون دلاری خود را متنوع کند.با اینکه هند با افزایش ذخایر طلای خود به‌دنبال دوری از دلار است، سعی می‌کند از تقابل تجاری با آمریکا دوری کند. براساس آخرین خبرها، هند یک بار دیگر وضع عوک مقام دولتی هند گفت قرار بود عوارض جدید از دوم ماه می‌اجرایی شوند. وی دلیل این تاخیر را ذکر نکرد.

دهلی‌نو که از عدم‌پذیرش معافیت هند از عوارض فولاد و آلومینیوم توسط واشنگتن عصبانی بود، در ماه ژوئن سال گذشته تصمیم گرفت مالیات بر واردات برخی محصولات آمریکایی را از چهارم اوت بالا ببرد. این محصولات شامل بادام، گردو و سیب می‌شدند. ولی از آن زمان دهلی‌نو بارها اجرای عوارض جدید را به تعویق انداخته است.درگیری تجاری بین هند و آمریکا پس از اعلام طرح ترامپ برای پایان دادن به امتیازات تجاری هند بالا گرفت. طبق این امتیازات، هند اجازه داشت بدون عوارض تا ۶/ ۵ میلیارد دلار صادرات به آمریکا داشته باشد.

آمریکا روز دوشنبه با درخواست از خریداران نفت ایران برای صفر کردن وارداتشان از این کشور ضربه دیگری به اقتصاد هند زد. واشنگتن پس از تحریم مجدد ایران در نوامبر سال گذشته، به ۸ کشور از جمله هند اجازه داده بود تا ۶ ماه به واردات نفت از ایران ادامه دهند. همین موضوع کافی بود تا هند عوارض بالاتر بر برخی کالاهای وارداتی از آمریکا را تا ۱۵ ماه مه به تعویق اندازد.پیش‌تر بلومبرگ گزارش داده بود که رشد اقتصاد هند، سریع‌ترین اقتصاد بزرگ جهان کند می‌شود. به گزارش بلومبرگ، یک کاهش مشهود در فعالیت‌های اقتصادی در ۶ ماه گذشته وجود داشته است. این رکود با کاهش فروش خودرو و چند کالای بادوام دیگر آغاز شد و بعد گسترش پیدا کرد. رشد حمل‌و‌نقل هوایی کاهش یافته است و شرکت‌ها می‌گویند فروش کالاهای پر مصرف مثل صابون و پاک‌کننده‌ها رو به کاهش است.