مرکز آمار کشور متوسط قیمت ۲۴ خوراکی مناطق شهری فروردین‌ماه سال‌جاری را منتشر کرد. به‌طور کلی می‌توان این ۲۴ قلم خوراکی را در ۱۲ گروه برنج، گوشت قرمز، مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات، روغن، میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، قند و شکر، رب گوجه و چای خارجی دسته‌بندی کرد. براساس این دسته‌بندی در فروردین‌ماه سال‌جاری، سه گروه مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات تورم ماهانه منفی را تجربه کردند و سایر اقلام با افزایش قیمت به نسبت اسفندماه مواجه بودند.

براساس گزارش مرکز آمار کشور، در گروه برنج، متوسط قیمت یک کیلو برنج ایرانی درجه یک، بین‌حداقل ۱۴ هزار و ۷۵۰ و حداکثر ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان متغیر است. میانگین به‌دست آمده برای این خوراکی ۱۷ هزار و ۴۰۰ تومان بوده که به نسبت اسفندماه ۹/ ۴ درصد افزایش داشته است. برنج خارجی درجه یک نیز به نسبت اسفندماه نیم درصد رشد قیمتی را تجربه کرده و به حدود ۸ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است.در گروه گوشت قرمز نیز هر کیلو گوشت گوسفندی ۱/ ۶ درصد رشد ماهانه داشته و به قیمت متوسط هر کیلو ۱۰۱ هزار تومان رسیده است. گوشت گاو یا گوساله نیز با ۴/ ۸ درصد رشد قیمتی به نسبت اسفندماه مواجه شده و متوسط قیمت آن به ۹۴ هزار تومان در مناطق شهری رسیده است. در گروه لبنیات رشد قیمتی از منفی ۲/ ۰ درصد تا مثبت ۹/ ۰ درصد بوده است. در این گروه بیشترین افزایش قیمت به شیر پاستوریزه به نرخ تورم ماهانه ۹/ ۰ درصد و بیشترین کاهش قیمت به پنیر ایرانی پاستوریزه با رشد قیمتی منفی ۲/ ۰ درصد مربوط بوده است.

تورم منفی در گروه مرغ و تخم‌مرغ ماشینی

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که مرغ ماشینی تورم ماهانه منفی ۸/ ۲ درصد را تجربه کرده است. براساس آمار منتشر شده، یک کیلوگرم مرغ ماشینی به‌طور متوسط حداقل ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان و حداکثر ۱۶ هزار تومان قیمت داشته است.تخم‌مرغ ماشینی نیز در یک ماه نخست سال‌جاری کاهش ۱/ ۴ درصدی را تجربه کرده است که بیشترین کاهش تورم در میان ۲۴ قلم کالای خوراکی بوده است. براساس گزارش مرکز آمار، متوسط قیمت یک کیلوگرم تخم‌مرغ ماشینی در فروردین‌ماه ۹ هزار و ۱۵۵ تومان بوده که به نسبت اسفندماه حدود ۴۰۰ تومان کاهش داشته است. به‌نظر می‌رسد توزیع مرغ و تخم‌مرغ به‌منظور تنظیم بازار این خوراکی پرمصرف در تثبیت و کاهش قیمت آنها موثر بوده است.در گزارش مرکز آمار کشور، متوسط قیمت ۹۰۰ گرم روغن مایع حدود ۷ هزار و ۹۰۰ تومان گزارش شده که به نسبت ماه گذشته ۹/ ۰ درصد افزایش داشته است.

رشد قیمتی در گروه میوه‌ها و سبزیجات

در میان ۱۲ گروه مواد خوراکی گروه میوه‌ها و سبزیجات رشد قیمتی قابل‌توجهی داشته‌اند. در گروه میوه‌ها، سه میوه موز، سیب درختی زرد و پرتقال محصول داخل لحاظ شده‌اند. براساس گزارش مرکز آمار کشور، هر کیلو موز به‌طور متوسط به قیمت ۱۳ هزار تومان عرضه شده که رشد نیم درصدی را در یک ماه تجربه کرده است. موز از میوه‌هایی است که قیمت آن به دلیل وارداتی بودن آن، با دلار همبستگی بالایی دارد. در یک ماه منتهی به فروردین‌ماه قیمت دلار نوسان کمی را تجربه کرد که اثر آن را روی قیمت موز قابل‌مشاهده است. اما نکته قابل‌توجه این است که تورم ماهانه سیب درختی زرد و پرتقال محصول داخل حدود ۳/ ۱۳ درصد و ۵/ ۲۵ درصد رشد داشته است.در گروه سبزیجات نیز خیار ۶/ ۱۴ درصد، گوجه‌فرنگی ۴/ ۰ درصد، سیب‌زمینی ۱/ ۵۹ درصد و پیاز ۳/ ۱۴۳ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. تورم ماهانه پیاز بیشترین تورم را در میان ۲۴ گروه خوراکی‌ها داشته است. این افزایش قیمت در حالی رخ داد که صادرات پیاز در این ماه ممنوع شد و به مرور با افزایش عرضه قیمت آن تعدیل شد. به‌نظر می‌رسد صادرات پیاز با مزیت نسبی همراه بوده و سبب کاهش عرضه این محصول در داخل شده بود.

در گروه حبوبات نیز لوبیاچیتی با ۷/ ۲ درصد و عدس با ۶/ ۳ درصد رشد قیمتی در یک ماه منتهی به فروردین رو‌به‌‌رو شد. براساس ارقام منتشر شده در گزارش فروردین‌ماه ۹۸، متوسط قیمت هر کیلو لوبیاچیتی ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان و متوسط قیمت هر کیلو عدس ۹ هزار و ۲۰۰ تومان بوده است.در گروه قند و شکر نیز تورم ماهانه قند ۳/ ۴ درصد و شکر ۹/ ۵ درصد بوده است. براساس گزارش مرکز آمار کشور، متوسط قیمت هر کیلو قند حداقل ۶ هزار و ۳۰۰ تومان و حداکثر ۷ هزار و ۹۰۰ تومان بوده است. در مورد شکر نیز متوسط قیمت هر کیلو شکر حداقل ۵ هزار و ۲۰۰ تا ۶ هزار و ۹۰۰ تومان نوسان داشته است.مرکز آمار کشور متوسط قیمت یک کیلو رب گوجه‌فرنگی را ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده است که به نسبت اسفندماه سال گذشته ۸/ ۱ درصد رشد داشته است. هر بسته نیم کیلویی چای خارجی نیز تورم ماهانه ۹/ ۲ درصد را تجربه کرده است.