عدم تغییر مسیر  نرخ بهره

پاول در مقابل ترامپ

در‌حالی‌که دونالد ترامپ در حال لابی برای ثبت عملیات کاهش نرخ بهره است؛ جرومی پاول در سخنرانی خود گفت: «وضعیت سلامت اقتصاد آمریکا نشان می‌دهد که هیچ نیاز فوری برای حرکت نرخ بهره به سمت انقباض یا انبساط وجود ندارد. وضعیت تورم نیز با نظارت کامل بررسی می‌شود و به‌مرور به سطح ۲ درصدی صعود خواهد کرد؛ چراکه شاهد رشد نرخ دستمزدها در ماه‌های اخیر بوده‌ایم و به تدریج اثر آن با رشد تورم محسوس خواهد شد.»

تداوم پازل ناقص تورمی

اگرچه سیاست‌گذاران پولی فدرال رزرو از وضعیت رو به جلوی اقتصاد آمریکا به‌ویژه در مورد تورم پشتیبانی می‌کنند، اما افت مخارج مصرف‌کنندگان و کاهش میزان سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار ظرف فصل ابتدایی سال ۲۰۱۹ همزمان با ثبت نرخ‌های تورم پایین‌تر از هدف ۲ درصدی رخ داده است. بنابراین معضل تورم دور از هدف با پارامترهای زیادی در حال تقویت است و از سوی دیگر برخی مولفه‌ها در جهت عکس عمل می‌کنند که آینده این شاخص مهم را مبهم نگه داشته است.

اثر نشست پولی بر بازارهای جهانی

حساسیت نرخ بازدهی اوراق خزانه: پس از آنکه پاول در ادامه اظهاراتش اذعان کرد که اعضای کمیته بازار باز تنها به ابزارهایی که در زیرزمین (ابزار قدیمی) قرار دارند اکتفا نمی‌کنند و تمام شرایط موجود را با ابزارهای جایگزین و نظارت بر اثرات مثبت و منفی آنها بررسی می‌کنند. در همین حین، اولین تاثیر در نرخ‌های بازدهی اوراق خزانه‌داری با سررسید ۲ ساله ظرف کمتر از یک ساعت رخ داد. در ساعت ۱۲ نیمه شب پنج‌شنبه به وقت تهران این اوراق که بازدهی ۲۶/ ۲ درصدی داشتند ظرف یک ساعت، دو حرکت متناقض از خود بروز دادند. این اوراق ابتدا تا ۲۲ /۲ درصد افت کردند و ظرف نیم ساعت بازگشتی تا ۳۱/ ۲ درصد رقم زدند. همچنین نرخ بازدهی اوراق بلندمدت ۱۰ساله خزانه آمریکا نیز با افت ۰۲/ ۰ نقطه درصدی به ۵۰/ ۲ درصد افول کرد و فاصله این دونسخه از اوراق را به ۱۹ /۰درصد رساند که فاصله زیادی با خطی شدن منحنی بازدهی اوراق خزانه ندارد و در اواخر سال گذشته میلادی این فاصله به حدود ۰۷/ ۰ درصد نیز رسیده بود.

بازارهای نزولی: شاخص بازار سهام آمریکا، S&P۵۰۰ در دو روز گذشته نزدیک به یک درصد تضعیف شده است. اونس طلا نیز سومین روز پیاپی با ریزش قیمت را تجربه می‌کند. در بازار ارز نیز یورو و پوند که به تازگی نسبت به دلار غلبه کرده بودند با نزدیک شدن شاخص دلار به محدوده ۹۸ واحدی تحت فشار قرار گرفتند و به عقب بازگشتند. اونس طلا نیز تحت فشار دلار به میانگین ۲۰۰ روزه خود در قیمت ۱۲۶۵ تا ۱۲۶۸ دلاری برخورد دیگری داشت که با حمایت این سطح به قیمت ۱۲۷۰ دلاری بازگشت؛ اما در طول هفته اخیر به‌واسطه تقویت دلار بازدهی منفی ۴/ ۱ درصدی برای اونس رقم خورده است.فدرال رزرو به‌دنبال نظارت و تنظیم انتظارات سرمایه‌گذاران در‌خصوص سیاست پولی و وضعیت اقتصادی سعی در تعدیل گرایش‌ها و انتظارات متغیر سرمایه‌گذاران دارد که در این دوره به کاهش نرخ بهره اطمینان قابل‌توجهی داشتند. فدرال رزرو اگر تصمیم مشابه داشته باشد نباید در شرایطی که ریسک محتمل رکود در کمین اقتصاد این کشور است اجازه پیشخور شدن تاثیرات اقدامات پولی را به سرمایه‌گذاران بدهد. بنابراین هر گاه انتظارات از احتمال بیشتر کاهش نرخ بهره حمایت می‌کنند، کمیته بازار باز باید به نحوی این انتظارات را با مسدود کردن این مسیر انتظاری به تعدیل می‌رساند.