افزایش تقاضای سرمایه‌های امن‌

با این حال رشد قیمت طلا به‌رغم افزایش ریسک‌ در بازارهای جهانی روند کندی داشته و ین ژاپن و فرانک سوییس به‌عنوان پناهگاه امن سرمایه‌گذاری پیشروی بهتری را به ثبت رسانده‌اند.همچنین طلا در سطح ۱۲۹۰ دلاری با سد مقاومتی روبه‌رو است که دلیل آن شدت فعالیت معامله‌گران تکنیکال عنوان می‌شود.سرمایه‌گذاران چندان نسبت به وضعیت مذاکرات ابراز خوش‌بینی نمی‌کنند. پیش از این چین اعلام کرده بود به شرایطی که پیش از این از سوی آمریکا اعلام شده بود، پایبند نیست.از سوی دیگر ترامپ هم با توییت‌های خود تهدید کرده که اگر تا روز جمعه شرایط دلخواه آمریکا پذیرفته نشود بر ۲۰۰ میلیون دلار از کالاهای وارداتی از چین تا ۲۵ درصد تعرفه اعمال می‌کند.  در چنین شرایطی سرمایه‌گذاران انتظار نداشتند که روند مذاکرات رضایت‌بخش به اتمام برسد. ازسوی دیگر آمارهای منتشرشده نشان می‌دهد که جنگ تجاری ظرف سال‌جاری میلادی به ضرر چین و آمریکا تمام شده است.

هرچند که کسری تجاری آمریکا با چین به کمترین رقم در ۵ سال گذشته رسید در این میان، بر اساس آخرین خبرها، کسری تجاری کالای آمریکا با چین در ماه مارس ۲۰۱۹، ۲/ ۱۶ درصد کاهش یافت و به ۷/ ۲۰ میلیارد دلار رسید که پایین‌ترین حد از مارس ۲۰۱۴ است.به گزارش خبرگزاری تسنیم، کسری تجاری کالای آمریکا با چین در ماه مارس به پایین‌ترین حد طی ۵ سال رسید که می‌تواند ترامپ را برای بالا بردن جنگ تجاری با پکن تشویق کند. تجارت با چین یکی از مواردی است که کاخ سفید در سیاست «اول آمریکا» بر آن تمرکز دارد. ترامپ اعلام کرده به‌زودی تشریفات اداری وضع عوارض بر ۳۲۵ میلیارد دلار واردات چین را آغاز می‌کند. این مقدار علاوه‌بر افزایش عوارض بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالاهای چینی از ۱۰ درصد تا ۲۵ درصد است. چین قول داده در صورت وضع این عوارض، این کار آمریکا را جبران کند.

واشنگتن سال گذشته بر ۲۵۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی عوارض وضع کرد و پکن هم در تلافی بر ۱۱۰ میلیارد دلار تولیدات آمریکا عوارض گذاشت. چین ابتدا صادرات دانه‌های سویای آمریکا را هدف قرار داد؛ ولی بعد با پیش رفتن مذاکرات، متعهد شد مقدار بیشتری از این محصول را بخرد. چین بزرگ‌ترین خریدار دانه‌های سویا است. اقتصاددان‌ها می‌گویند بدترشدن درگیری‌های تجاری می‌تواند قیمت صادرات دانه‌های سویا را پایین بیاورد. صادرات این محصول ۵/ ۰ میلیارد دلار در ماه مارس افزایش داشت. اطلاعات تجاری در ماه‌های اخیر بی‌ثبات بوده است، چون به‌خاطر درگیری واشنگتن با شرکای تجاری اش مثل اتحادیه اروپا، مکزیک و کانادا، بین واردات و صادرات نوسان وجود داشت. کسری تجارت کالا با مکزیک به بالاترین رکورد ۵/ ۹ میلیارد دلار در مارس رسید. افزایش کلی کسری تجاری در ماه مارس در حالی ایجاد شد که هم صادرات و هم واردات افزایش یافته بود. صادرات کالا ۴/ ۱ درصد بالا رفت و به ۷/ ۱۴۱ میلیارد دلار رسید که شامل محصولات و کالاهای صنعتی و دانه‌های سویا می‌شد.

 

جنگ تجاری در نقطه جوش