بر همین اساس مستند پیش‌نویس تهیه شده با عنوان «الزامات، ضوابط و فرآیندهای اجرایی چک الکترونیکی»، ضمن معرفی سامانه چک الکترونیکی، به تبیین دامنه خدمات سامانه مزبور می‌پردازد. رویکرد اصلی سامانه فوق، به حداقل رساندن مخاطرات و کاستی‌های موجود در فرآیندهای چک کاغذی و ارائه روشی امن و در عین حال ساده برای مشتریان و بانک‌ها است.در پیش‌نویس منتشرشده، چک الکترونیکی به‌‌عنوان موجودیتی همسان با چک کاغذی معرفی شده است. به بیان دیگر نوع جدیدی از چک است که تمامی قوانین چک کاغذی بر آن قابل اجرا است. در چک الکترونیکی «داده پیام» چک مورد استفاده قرار می‌گیرد که با «امضای الکترونیکی» توسط مشتری صاحب گواهی «امضای الکترونیکی» معتبر و قابل‌استناد است.

خدمات سامانه چک الکترونیکی

براساس مستند تهیه شده در معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی، در سامانه چک الکترونیکی ۱۱ نوع خدمات تعریف شده است. خدماتی مانند فعال‌سازی خدمت توسط مشتری با معرفی گواهی «امضای الکترونیکی»، درخواست دسته چک الکترونیک، صدور «چک الکترونیکی»، ظهرنویسی و تاریخچه انتقال چک در مبادلات، نقد کردن درون بانکی یا بین بانکی بدون حضور در شعبه، صدور چک‌های چند امضایی، ابطال «چک الکترونیکی»، مسدود کردن «چک الکترونیکی»، صدور گواهی عدم‌پرداخت، ارائه کارتابل چک‌های دریافتی مشتریان و استعلام چک برای دریافت‌کنندگان «چک الکترونیکی» و سایر سازمان‌های مرتبط ۱۱ عنوان خدماتی است که در این سامانه تعریف شده است.

از سوی دیگر، در این مستند تاکید شده است که ارتباط مشتریان با «سامانه چک الکترونیکی» به‌وسیله درگاه‌های غیرحضوری امن بانک‌ها مانند اینترنت بانک و موبایل بانک یا نرم‌افزار شعب و از طریق کانال امن ارتباطی بین سیستم متمرکز بانک‌ها و «سامانه چک الکترونیکی» برقرار می‌شود.شرایط عمومی مشتریان نیز به این صورت بیان شده است که «صادرکننده چک الکترونیکی» و «دارنده چک الکترونیکی» باید مشتری شبکه بانکی بوده و کد شهاب داشته باشد. علاوه‌بر این، «صادرکننده چک الکترونیکی» باید گواهی «امضای الکترونیکی» داشته باشد. تخصیص گواهی «امضای الکترونیکی» به مشتریان از طریق سامانه نماد (نظام مدیریت امنیت داده‌ها) انجام می‌شود.در این دستورالعمل آمده است که کلیه فرآیند اجرایی سامانه چک الکترونیکی منطبق بر مفاد قانون اصلاح قانون صدور چک است و اعطای همزمان دسته چک کاغذی و الکترونیکی به یک حساب از سوی بانک بلامانع است. البته اعطای دسته چک جدید منوط به بازگشت تمامی برگه‌های دسته چک‌های قبلی و حداقل ۸۰ درصد مجموع برگ چک‌های کاغذی و الکترونیکی تعیین وضعیت شده است. علاوه‌بر این تاکید شده است که در فاز اول اجرای طرح، صرفا صدور چک‌های الکترونیکی از نوع ریالی مدنظر است.