به گزارش سازمان امور مالیاتی، محمد قاسم پناهی با اشاره به اخبار منتشره مبنی بر ایجاد محدودیت در میزان و نحوه توزیع سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌های سراسر کشور و کاهش درآمدهای آنان از محل منابع مالیات بر ارزش افزوده نسبت به قانون موجود، اظهار کرد: در مورد لایحه اصلاح و دائمی شدن قانون مالیات ارزش افزوده و در قالب مصوبه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای‌اسلامی، نه‌تنها محدودیتی در نظام بودجه شهرداری‌ها از این بابت ایجاد نشده، بلکه درآمد شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در قالب مصوبه مذکور افزایش قابل‌ملاحظه‎ای داشته است. وی خاطرنشان کرد: در حال‌حاضر از محل منابع مالیات و عوارض کالا و خدمات عمومی، سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ۳ درصد از ۹ درصد نرخ عمومی و سهم آنان از مالیات و عوارض ارزش افزوده بنزین و سوخت هواپیما، ۱۰ درصد از ۳۰ درصد نرخ آن است که به موجب ماده ۳۸ مصوبه مزبور و پس از کسر یک واحد درصد سهم سلامت از ۹ درصد نرخ عمومی مقرر شده است و باقی‌مانده به نسبت مساوی به‌عنوان سهم درآمد عمومی و سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها توزیع شود.

 سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور افزود: به این ترتیب سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از ۳ درصد نرخ عمومی به ۴ درصد و سهم از عوارض بنزین و سوخت هواپیما نیز از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد در گزارش کمیسیون اقتصادی افزایش یافته است. وی اضافه کرد: در رابطه با نحوه توزیع عوارض سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به موجب قانون فعلی، عوارض وصولی سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به حساب تمرکز وجوه اداره کل امور مالیاتی واریز می‌شود و این وجوه مستقیما بر اساس جمعیت شهرها و روستاها بین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها توزیع می‌شود.

پناهی خاطرنشان کرد: طبق گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس، عوارض سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بعد از اینکه به حساب رابط سازمان (تمرکز وجوه اداره کل امور مالیاتی) واریز شد، به نسبت جمعیت شهرها و روستاها بین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها توزیع می‌شود. بنابراین هیچ تغییری در نحوه توزیع نیز صورت نگرفته است.