بازتاب استعفای «می» و صبر «پاول»

دومین رویداد، استعفای «ترزا می» بود. پس از نشست فدرال‌رزرو شاخص دلار تضعیف شد و از سطح ۹۸ واحدی نزول کرد. اونس طلا نیز وارد کانال افزایشی شد که با رشد ۸/ ۰ درصدی همراه بود. از طرفی استعفای ترزا می نرخ برابری پوند به دلار را نوسانی کرد و در بازه ۴ ساعته (۱۳ تا ۱۷ عصر دیروز)، بین ۰۱/ ۰ درصد تا ۵/ ۰ درصد نسبت به دلار تقویت شد، اما روند پرنوسان آن از کریدور تغییر نرخ برابری مشخص می‌شود. یورو نیز در برابر دلار آمریکا ظرف دو روز گذشته ۴/ ۰ درصد تقویت شده است. ین ژاپن نیز ظرف همین دو روز حدود ۸/ ۰ درصد نسبت به دلار تقویت شد.

انتظار سرمایه‌گذاران نسبت به کاهش نرخ‌های بهره ازسوی کمیته بازار آزاد آمریکا رد شد و احتمال افزایش مجدد نرخ بهره هدف نیز به همین ترتیب منتفی اعلام شده است. در متن گزارش آخرین نشست فدرال‌رزرو آمده است: «با توجه به بهبود شرایط اقتصادی و مالی جهانی و نیز فشار محدود و خفیف تورمی، شرکت‌کنندگان در این نشست به‌طور کلی برای آینده موافق رویکرد صبر و شکیبایی فدرال‌رزرو در مورد نرخ بهره هدف هستند. شرکت‌کنندگان در این جلسه اشاره کردند که حتی اگر شرایط اقتصادی و مالی بازارهای جهانی به روند بهبود خود ادامه دهد، رویکرد صبورانه آنها همچنان پابرجا خواهد ماند.»در کنار رویکرد صبورانه در مورد سیاست‌های پولی، متن نشست لحن خوشبینانه‌ای در مورد چشم‌انداز رشد اقتصادی جهانی داشت. «تعدادی از قانون‌گذاران شرکت‌کننده در نشست مشاهده کرده‌اند که برخی از ریسک‌ها و عدم‌قطعیت‌های منفی اوایل سال در چشم‌انداز‌ها تعدیل شده‌اند. یکی از این تعدیل‌ها مربوط به چشم‌انداز رشد اقتصادی جهان است.» قیمت طلا روز قبل از انتشار متن مذاکرات فدرال‌رزرو تقریبا بدون تغییر بود و در واکنش به متن این نشست، حرکت صعودی کمی را ثبت کرد. همچنین به گفته برخی تحلیلگران متن نشست فدرال‌رزرو هیچ مورد شگفتی و سورپرایز‌کننده‌ای نداشته و به همین دلیل تغییر روند محسوسی در روند این بازار ثبت نشده است. با نگاهی به نرخ تورم، متن نشست مشخص کرد که از نظر این کمیته کاهش اخیر در شاخص قیمت مصرف‌کننده «گذرا» است و به‌زودی پوشش داده خواهد شد. قیمت طلا ظرف هفته‌های اخیر در حال مقاومت برای تثبیت قیمت بوده است؛ زیرا تهدید نهفته در تنش‌تجاری از دلار به‌عنوان ذخیره امن جذاب حمایت کرد. قیمت جهانی طلا روز جمعه توانست بالای سطح ۱۲۸۰ دلاری روز پنج‌شنبه مقاومت کند. در این روز، تاثیر آمارهای اقتصادی ضعیف ایالات‌متحده باعث غلیان دوباره امید به کاهش نرخ بهره و همچنین فاصله گرفتن دلار از سقف ۲ ساله شد و قیمت جهانی طلا به بالای ۱۲۸۰ دلار در هر اونس صعود کرد.

عقب‌نشینی دیروز شاخص دلار آمریکا از بهترین سطح دو هفته گذشته در حالی به ثبت رسید که تحت‌تاثیر آمارهای اقتصادی ضعیف داخلی آمریکا و همچنین پتانسیل ایجاد یک بحران اقتصادی تحت‌تاثیر جنگ تجاری با چین انتظار کاهش نرخ بهره طی سال جاری از جانب فدرال‌رزرو تقویت شده و این مورد باعث کاهش شاخص ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای رقیب شد.