همتی افزود: در روز قدس که همه فریاد‌ها علیه اسرائیل است متحدان آمریکا و اسرائیل همه را در مکه جمع کرده‌اند که علیه ایران شعار بدهند. او با بیان اینکه تلاش‌های آمریکا و متحدانش برای به زانو درآوردن ایران بی‌نتیجه بوده است، گفت: آمریکا و متحدانش قرار بود سال گذشته ایران را به زانو درآورند که البته تمام تلاش‌هایشان بی‌نتیجه بود و امسال شرایط بهتری داریم و محکم در این مسیر ایستاده‌ایم و خوشبختانه در شرایط فعلی ثبات اقتصادی نیز برقرار شده است.

همتی ادامه داد: مهم‌ترین نشانه بی‌اثر بودن تلاش‌های آمریکا و متحدانش نیز این است که در روزی که به نام روز فلسطین و قدس نام‌گذاری شده و همگان بر علیه اسرائیل شعار می‌دهند، متحدان آمریکا و اسرائیل همه را در مکه مکرمه دور هم جمع کرده‌اند و علیه ایران شعار می‌دهند که همه این موارد نشان از قدرت و استحکام ایران دارد و به یاری خدا آزادی قدس نیز محقق خواهد شد.همتی با بیان اینکه رفتار فعلی آمریکا، نشانه شکست تلاش‌های این کشور برای افزایش فشار بر ایران است، تصریح کرد: در حال حاضر آمریکا اعلام کرده است که حداکثر فشار را بر ایران وارد و تلاش کرده که فروش نفت ایران را کاهش دهد، ولی ما مسیرها و روندهایی را برای دریافت درآمدهایمان پیدا کردیم که هیچ یک از این کارها نمی‌تواند بر آن اثرگذار باشد. پیغام‌ها و رفتار فعلی آمریکا نشان از شکست تلاش هایش دارد و به امید خداوند به زودی شاهد پیروزی مردم ایران خواهیم بود.

میزان ارز تخصیصی برای واردات کالاهای اساسی

همچنین رئیس کل بانک مرکزی در یک یادداشت اینستاگرامی نوشته است: لازم دیدم، اخبارخوب میزان تامین نیازهای وارداتی در ۷۰ روز اول امسال را، که در راه پیمایی با شکوه روز قدس اعلام کردم، به اطلاع برسانم.  او ادامه داد: بر اساس آماری که از همکاران تلاشگرم در حوزه ارزی دریافت کردم، از ابتدای سال ۹۸ تا دهم خرداد که عمده روزهای فروردین ماه تعطیل بود، ۸/ ۳ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی مواد اولیه و سایر کالاهای ضروری... تامین شده است، و این درحالی است که آمریکایی‌ها فشار تحریم اقتصادی را به حداکثر خود رسانده‌اند.

طبق نوشته همتی، از این مبلغ، بیش از ۳ میلیارد دلار آن توسط صادر‌کنندگان تأمین شده است. جالب اینکه ۸۰۰ میلیون دلار آن واردات در مقابل صادرات بوده است. رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: دراین زمینه، سیاست‌های جدید ارزی بانک مرکزی در مورد نحوه برگشت ارز ناشی از صادرات، منطقی بودن نرخ نیما از نظر صادرکنندگان، رواج تدریجی و پرشتاب واردات در مقابل صادرات و مهم‌تر از همه درک شرایط خطیر اقتصادی توسط صادرکنندگان عزیز، بسیار موثر بوده است.