موسسه سی‌ال‌اس که یکی از بزرگ‌ترین پلت‌فرم‌های ارزی جهان محسوب می‌شود همچنین اعلام کرده است که حجم مبادلات ماه مه در مقایسه با ماه آوریل نیز کاهش پیدا کرده است. در سال ۲۰۱۹ میزان نوسانات بازار ارز در جهان به کمترین سطح خود در طول چهار سال اخیر رسیده است.

امسال بانک‌های مرکزی جهان رویکرد محتاطانه‌تری در پیش گرفته‌اند و کاهش رشد اقتصادی بسیاری از کشورهای جهان آنها را دست به عصا کرده است. سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بازار ارز اکنون منتظرند تا چشم‌انداز اقتصاد جهانی مشخص‌تر شود و این رویکرد صبر در برابر کاهش رشد اقتصادی باعث کاهش نوسانات بازارهای ارزی جهان نیز شده است. به گفته موسسه سی‌ال‌اس، حجم مبادلات ارزی به‌صورت قرارداد سوآپ، معاملات فوری و آتی ارزی در ماه مه نسبت به سال گذشته کمتر بوده است. طبق اعلام موسسه «کمپلو» در حال حاضر دلار آمریکا، یورو، پوند انگلیس، ین ژاپن و فرانک سوئیس پر مبادله‌ترین ارزهای جهان هستند.

رشد اقتصادی انگلیس منفی شد

رشد اقتصادی انگلیس به دلیل مشکلات حاد بخش خودروسازی منفی شد. به گزارش «ایبِنا» به نقل از گاردین، مرکز آمار انگلیس اعلام کرد اقتصاد انگلیس در ماه آوریل ۴/ ۰‌درصد کوچک‌تر شده است که مهم‌ترین دلیل آن، خروج بسیاری از شرکت‌ها و تعطیلی کارخانه‌های خودروسازی خارجی در انگلیس به دلیل نگرانی از خروج بدون توافق این کشور از اتحادیه اروپا بوده است.

از زمان استعفای ترزا می، نخست‌وزیر سابق انگلیس که طرفدار خروج همراه توافق از اتحادیه اروپا بود، موج جدیدی از نگرانی‌ها در بین سرمایه‌گذاران خارجی انگلیسی ایجاد شده است.

این افراد نگرانند که فعالیت‌های تولیدی به دنبال خروج از بازار واحد اروپایی با اخلال در تامین مواد اولیه مواجه شود. رشد اقتصادی منفی ماه آوریل که بدترین عملکرد ماهانه اقتصاد این کشور از مارس ۲۰۱۶ محسوب می‌شود بیش از همه تحت‌تاثیر کاهش شدید فعالیت کارخانه‌های خودروسازی در این کشور قرار گرفته است. راب کنت اسمیت، مدیر بخش تولید ناخالص داخلی در مرکز آمار انگلیس گفت نگرانی‌ها از چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و کاهش شدید تولیدات کارخانه‌های خودروسازی این کشور به ضعف گسترده در بخش تولید منجر شده است.

رشد بخش تولید در ماه آوریل منفی ۶/ ۳‌درصد بوده است که در این بین تولید خودرو ۲۴‌درصد کاهش داشته است. مشکل در تامین قطعه و کاهش تقاضای واردات از جانب چین که یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خودروهای انگلیسی است از جمله دلایل اصلی این کاهش عنوان شده است. متوسط نرخ رشد ماهانه انگلیس در بازه زمانی ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۹ معادل ۴۹/ ۰‌درصد بوده است که کمترین آنها مربوط به رشد منفی ۱/ ۲‌درصدی ژانویه ۲۰۰۹ و بیشترین آنها مربوط به رشد ۹/ ۱‌درصدی سپتامبر ۱۹۹۹ بوده است.