سوال مهم این است که اقتصاد جهان بعد از بوریس جانسون به چه سمتی حرکت می‌کند؟ آیا اصولا بعد از انتخاب بوریس لیبرال در انگلیس، معادلات اقتصاد جهانی به هم می‌خورد؟ به‌طور کلی می‌توان نظریه‌های اقتصادی جانسون را که ممکن است در جریان اقتصاد انگلیس و اقتصاد جهان انحراف ایجاد کند، به سه دسته «تسریع برگزیت»، «ایده‌های لیبرالی و مخالفت با جنگ تجاری» و همین‌طور «سیاست‌های بودجه‌ای داخلی» تقسیم کرد. بوریس جانسون یکی از رهبران و حامیان اساسی برگزیت بوده که به‌نظر می‌رسد جریان برگزیت را تسریع کند. درخصوص تعرفه‌های تجاری، جانسون همواره یکی از مدافعان لیبرال و آزادی اقتصادی بوده و بارها با تعرفه‌های تجاری مخالفت کرده است. درخصوص اقتصاد داخلی نیز به‌نظر می‌رسد اقتصاد انگلیس در میان مدت با کسری بودجه مواجه شود؛ چراکه جانسون یکی از مدافعان کاهش مالیات‌ها برای تشویق کسب‌وکارهای اقتصادی و به‌منظور کاهش اثرات منفی برگزیت بوده است.

  تسریع برگزیت

اولین کانالی که از طریق آن بوریس‌جانسون می‌تواند در جریان فعلی اقتصاد بریتانیا و حتی اقتصاد دنیا تغییر ایجاد کند، تسریع جریان خروج انگلستان از اتحادیه اروپا است؛ بوریس جانسون یکی از حامیان قدرتمند و پیش‌برندگان طرح برگزیت است. او از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ به‌مدت ۸ سال شهردار لندن شد و در پایان دوره دوم تصدی شهرداری پایتخت بریتانیا، به یکی از رهبران کمپین برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) تبدیل شد. او در همین راستا گفته است که تا پایان اکتبر، بریتانیا را با توافق یا بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج می‌کند. اگر چه طرح برگزیت حتی با عدم حضور جانسون در ساختمان شماره ۱۰ داونینگ‌استریت، نیز به احتمال زیاد عملی می‌شد، اما او قطعا عملی‌سازی این طرح را تسریع می‌کند. درخصوص اثر اقتصادی تسریع برگزیت دو ایده مطرح می‌شود: اولین ایده این است که بعد از خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، بازارهای جهانی به‌هم ریخته و حداقل در کوتاه‌مدت اروپا به‌عنوان یک قلمرو به هم پیوسته برای جذب سرمایه‌ها، قدرت خود را از دست می‌دهد. دومین ایده این است که با حضور بوریس جانسون بر صندلی نخست‌وزیری، اقتصاد انگلیس با سلامت بیشتری می‌تواند برگزیت را پشت‌سر بگذارد؛ استدلال این گروه این است که به این دلیل که بوریس جانسون از لیدران اصلی برگزیت بوده، از تمام پتانسیل اقتصادی این کشور استفاده می‌کند تا در میان مدت از هزینه برگزیت بر اقتصاد انگلستان بکاهد.

  مخالفت با جنگ تجاری

دومین کانالی که می‌تواند اثر نظریات بوریس جانسون را بر اقتصاد دنیا به تصویر بکشاند، دیدگاه او درخصوص تعرفه‌های تجاری و جنگ تجاری ترامپ با دنیاست. جانسون بارها به‌طور غیرمستقیم اعلام کرده که جنگ تجاری یک بازی باخت-باخت بوده و به ضرر اقتصاد جهانی است و به‌نظر می‌رسد او در آینده نیز ترامپ را در جنگ‌های تجاری همراهی نکند. شاید مهم‌ترین پشتوانه برای این ادعا سابقه دیدگاه‌های او درباره آزادی اقتصادی باشد؛ جانسون که عضو حزب محافظه کار بریتانیا است به‌دلیل نزدیکی به سیاست‌های لیبرال اقتصادی و لیبرال اجتماعی، «لیبرتارین» خوانده شده‌است. پایبندی او به دکترین آزادی اقتصادی و اظهارنظرهای قبلی او درباره مخاطرات جنگ‌های تجاری، این سیگنال را به اقتصاد جهانی می‌دهد که حداقل از این منظر دولت فعلی آمریکا در مسیر تعرفه‌های جدید رای موافقت بریتانیا را به همراه نخواهد داشت.

  سیاست‌های مالی داخلی

انتخاب جانسون به‌عنوان نخست‌وزیر انگلیس به‌نظر می‌رسد تغییرات اساسی در سیاست مالی این کشور به ویژه کسری بودجه در اقتصاد آنها شود. برخی تخمین‌ها نشان می‌دهد وعده کاهش مالیات بوریس جانسون، وزیر امور خارجه پیشین این کشور و نخست‌وزیر جدید، حدود ۲۰ میلیارد پوند در سال درآمد دولت را کم خواهد کرد. جانسون قصد دارد مالیات بر سود شرکت‌ها را از ۱۷ درصد به ۵/ ۱۲ درصد کاهش دهد. مرکز آمار انگلیس با اشاره به افزایش ۶/ ۲ درصدی مخارج دولتی در ماه مه نسبت به سال گذشته اعلام کرده است که درآمدهای مالیاتی دولت به‌صورت کلی افزایش یافته است، اما این درآمدها به‌طور خاص در بخش مالیات‌های پرداختی بخش خصوصی کاهشی بوده و نگرانی‌ها نسبت به کاهش درآمد مالیاتی دولت در ماه‌های پیش رو افزایش پیدا کرده است. با این وجود برخی تخمین‌ها نشان می‌دهد کسری بودجه انگلیس در سال جاری حدود ۱۸ درصد بیشتر از کسری بودجه سال گذشته است. بنابراین به‌نظر می‌رسد سیاست‌های مالیاتی بوریس جانسون منجر به افزایش کسری بودجه در اقتصاد این کشور شود.