هجوم کاهشی‌ها به بازار ارز

چهار عامل برای کاهش دلار که منجر به منفی شدن بازدهی این ارز شد، عنوان شده است. گروهی سفر یک مقام بلندپایه عمانی را عاملی دانستند که انتظارات بازیگران داخلی را تحت‌تاثیر قرار داده است. معمولا هر زمان یک مقام عمانی به کشور سفر می‌کند، چنین شائبه‌ای در بازار مطرح می‌شود که ممکن است پیام‌آور پیشنهاد مذاکره ازسوی غربی‌ها باشد. در این میان، عده دیگری از نوسان‌گیران، عامل دیگری را در افت قیمت دلار موثر می‌دانستند.  برخی باور داشتند، نوسان‌گیران در آستانه اولین سالگرد ریاست همتی به‌عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی، تمایلی برای خرید نداشتند؛ چراکه تصور می‌کردند، با افزایش عرضه ارز، قیمت کاهشی خواهد شد و ضرر خواهند کرد. در مقابل عده دیگری از معامله‌گران عوامل درون بازاری مانند برخورد به سقف و افت قیمت درهم را در کاهشی شدن روند دلار موثر می‌دانستند. قیمت دلار پس از اینکه روز چهارشنبه نتوانست به بالای مرز ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومانی برود، با افزایش فروش‌ها مواجه شد و به سوی کف ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومانی حرکت کرد. اکنون برای معامله‌گران سنجش این کف از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین روز پنج‌شنبه قیمت درهم به زیر ۳ هزار و ۳۰۰ تومان رفت و همین عامل کاهشی دیگری بود که انتظارات بازیگران داخلی را تحت‌تاثیر قرار داد. قیمت حواله درهم به‌طور سنتی رابطه مستقیمی با ارزش دلار در بازار داخلی دارد و کاهش یکی معمولا منجر به افت دیگری می‌شود.

کاهش قیمت دلار در ۲ روز انتهایی هفته، انتظارات معامله‌گران بازار سکه را نیز تحت‌تاثیر قرار داد و این فلز گرانبها در روز انتهایی هفته با موج کاهشی شدیدی مواجه شد. سکه روز پنج‌شنبه ۱۷۵ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و با خروج از کانال ۴ میلیون و۲۰۰ هزار تومانی به بهای ۴ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان رسید. این بیشترین میزان افت سکه در هفته گذشته بود؛ به‌رغم چنین کاهشی، بازدهی سکه در هفته گذشته مثبت شد و روی عدد ۲/ ۰ درصد قرار گرفت. شاید علت این افزایش بازدهی آن بود که دو هفته پیش سکه با شدت بیشتری نسبت به دلار افت کرده بود و در هفته جاری اندکی سعی کرد با قیمت دلار و اونس تطبیق پیدا کند. با این وجود با در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده، حباب سکه همچنان بیش از منفی ۲۵۰ هزار تومان است. اونس طلا نیز در هفته گذشته حداقل تا ساعت ۴ بعدازظهر روز جمعه نوسان خاصی نداشت و بیشتر در حوالی هزار و ۴۲۰ دلار نوسان کرد. ساعت ۵ بعدازظهر روز جمعه قیمت اونس طلا هزار و ۴۲۲ دلار بود.

۳ کاهش و ۳ افزایش

بازار ارز هفته گذشته شاهد دو روند متفاوت بود. در ۴ روز ابتدایی هفته قیمت دلار ۳ افزایش متوالی را تجربه کرد و تنها در شروع بازار یعنی روز شنبه شاهد کاهش قیمت دلار بودیم. روز شنبه، شاخص ارزی ۱۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۱ هزار و ۸۵۰ تومان رسید. پس از برخورد دلار به این نقطه، میزان خریدهای ارزی افزایش یافت تا قیمت در روز یکشنبه به کانال ۱۲ هزار تومانی بازگردد. در دومین روز هفته، شاخص ارزی ۳۸۰ تومان افزایش قیمت را ثبت کرد و به بهای ۱۲ هزار و ۲۳۰ تومان رسید. روزهای دوشنبه و سه‌شنبه قیمت دو رشد دیگر را تجربه کرد و روز سه‌شنبه تا نزدیکی محدوده ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومانی بالا رفت. عدم توان دلار برای عبور از محدوده ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومانی و افزایش فروش‌ها در نزدیکی این نقطه که منجر به پایان روند افزایشی دلار در هفته گذشته شد، چنین تصوری را در میان برخی معامله‌گران ایجاد کرد که بازار سقف کوتاه‌مدت خود را پیدا کرده است. این تصور موجب شد که روند کاهشی دلار در روز پنج‌شنبه ادامه پیدا کند، به‌طوری‌که قیمت به زیر مرز ۱۲ هزار تومانی رفت و در حوالی ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان آرام گرفت.

ربع سکه راه خود را جدا کرد

در هفته‌ای که گذشت، دلار و سکه نتوانستند بازدهی چندانی را به ثبت برسانند، ولی سکه‌های کوچک چون نیم و ربع افزایش‌های قابل‌توجهی را به ثبت رساندند. ربع سکه ۱۱۰ هزار تومان در مجموع طی هفته گذشته رشد کرد و به بهای یک میلیون و ۴۶۰ هزار تومان رسید. این به معنای بازدهی بالای ۸ درصد ربع سکه طی یک هفته بود. این در حالی بود که ربع سکه روز آخر هفته را نیز با کاهش قیمت و فاصله گرفتن از مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی به پایان برده بود. سکه تمام ولی شاهد نوسان افزایشی خاصی نبود و نسبت به انتهای دو هفته قبل تنها ۱۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت. این موضوع نشان می‌داد که در هفته گذشته تقاضا برای سکه‌های کوچک بیشتر از سکه تمام بود. در عین حال اونس طلا نیز در هفته گذشته سیگنال افزایشی یا کاهشی خاصی به بازار سکه داخلی نداده بود، چراکه عمدتا در محدوده هزار و ۲۲۰ دلاری نوسان کرد.  به گزارش «ایسنا» برخی از سرمایه‌گذاران در آستانه نشست بانک‌های مرکزی بزرگ جهان به سودگیری از رشد اخیر قیمت طلا پرداختند، امری که موجب شد قیمت طلا کمی گام به سوی قیمت‌های پایین‌تر بردارد. بانک مرکزی اروپا در نشست روز پنج‌شنبه خود نرخ‌های بهره را تغییر نداد، اما ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا اعلام کرد این بانک آماده کاهش نرخ‌های بهره در سپتامبر است. فعالان بازار اکنون منتظر انتشار آمار تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه دوم امسال است تا به ارزیابی حرکت بعدی بانک مرکزی آمریکا بپردازد.  بر اساس گزارش رویترز، قیمت هر اونس طلا از زمانی که در اوایل ماه مه به رکورد پایین ۱۲۶۵ دلار و ۸۵ سنت سقوط کرد، به‌دلیل دورنمای تسهیل سیاست پولی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان، نشانه‌های کندی رشد اقتصاد آمریکا و تنش‌های ژئوپلیتیکی، بیش از ۱۲ درصد یا ۱۵۰ دلار گران شده است. به گفته وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز، طلا آماده شکستن حمایت در سطح ۱۴۱۲ دلار و سقوط به سطح ۱۳۸۶ دلار است.

13 (3)