زورآزمایی فدرال‌رزرو و کاخ سفید

 سکانس اول؛ پاول سردرگم

قیمت فلز زرد در روز پنج‌شنبه نوسانی ۵۰ دلاری را تجربه کرد؛ نوسانی بین کف و سقف این روزهای قیمت طلا. قیمت هر اونس از این فلز ارزشمند در روز پنج‌شنبه ابتدا تا مرز ۱۴۰۰ دلار پایین رفت و در آستانه شکستن مرز ۱۴۰۰ دلاری قرار گرفت. قیمتی که آخرین بار دو هفته پیش به آن نزدیک شده بود. دلیل این کاهش شدید، درست در فردای روزی که فدرال‌رزرو اولین کاهش نرخ بهره را بعد از یک دهه انجام داد، چه بود؟ «برآورده نشدن انتظارات» نکته کلیدی کاهش قیمت طلا در بخش ابتدایی روز پنج‌شنبه بود.

بسیاری از تحلیلگران انتظار مخابره سیاست‌های انبساطی هجومی‌تری از نشست چهارشنبه شب فدرال‌رزرو را داشتند؛ اما بانک مرکزی آمریکا سیاست محتاطانه کاهش ۲۵/ ۰درصدی نرخ بهره و ایراد سخنانی معتدل و دو پهلو را درباره احتمال کاهش نرخ بهره در ادامه سال‌جاری پیش گرفت. برخی از پیش‌بینی‌ها قبل از نشست فدرال‌رزرو، از احتمال غافلگیری بازار و کاهش نیم درصدی نرخ بهره حکایت می‌کرد؛ اما کاهش نرخ بهره ۲۵/ ۰ درصدی عاملی برای غافلگیری بازار نشد. اما عامل دیگر که بسیار نیز مهم‌تر است سیگنال‌های گیج‌کننده و ناامیدکننده پاول برای کسانی بود که انتظار دومینوی کاهش نرخ بهره در ادامه سال‌جاری را داشتند.

از نظر کارشناسان جمله « با وجود یک نرخ بهره متوسط، بازار کار همچنان قوی خواهد ماند و فعالیت‌های اقتصادی نیز افزایش خواهد یافت» سیگنالی مبنی‌‌بر عدم‌کاهش‌های قابل‌ملاحظه نرخ بهره در ادامه سال‌جاری خواهد بود. سیگنال‌های پاول آن زمانی گیج‌کننده می‌شود که پاول احتمال کاهش نرخ بهره در ادامه سال‌جاری را نیز رد نکرده است. پاول در بخش دیگر از سخنان خود اعلام کرد که فدرال‌رزرو «تعدیلی میان‌مدت» را به جای کاهش‌های پی‌درپی به کار خواهد بست. سیگنالی که همان‌طور که گفته شد مورد انتظار فعالان بازار نبود و منجر به ریزش قیمت طلا تا مرز ۱۴۰۰ دلاری شد. اکنون تحلیلگران بازار درباره نشست بعدی فدرال‌رزرو در ماه سپتامبر و احتمال کاهش مجدد نرخ بهره در این نشست نگاهی ۵۰-۵۰ دارند.

سکانس دوم؛ جنگ ادامه دارد

طلا اما در میانه راه پنج‌شنبه، مسیر خود را عوض کرد و با جهشی سریع تا مرز ۱۴۵۰ دلار نیز بالا رفت. این حرکت صعودی باعث نوسان قابل توجه ۵۰ دلاری طلا در یک روز شد.

در حالی‌که قیمت طلا تحت‌تاثیر سیگنال‌های کاهشی نشست فدرال‌رزرو درباره نرخ بهره در حال سقوط بود، بازیگر مهم دیگری مسیر قیمت فلز زرد را صعودی کرد. ترامپ در توییتی اعلام کرد که دولتش از اول سپتامبر تعرفه ۱۰درصدی روی ۳۰۰ میلیارد کالای باقی‌مانده وارداتی از چین وضع خواهد کرد. به گفته ترامپ، این تصمیم به‌دلیل فقدان تعهد طرف مقابل برای تضمین معامله تجاری بین طرفین است. پکن نیز روز جمعه اعلام کرد که وضع تعرفه از سوی ایالات‌متحده را تلافی خواهد کرد. این تنش‌های تجاری نهایتا به‌عنوان پشتوانه قیمتی فلز زرد عمل کرد.کارشناسان علاوه‌بر عوامل یادشده، پشتوانه‌هایی بنیادی را برای رشد قیمت طلا در میان‌مدت مطرح می‌کنند. افزایش تنش‌های ژئوپلیتیک در منطقه خلیج فارس و کاهش رشد جهانی اقتصاد عواملی است که حداقل در چند ماه آینده جهتی مخالف در برابر سیاست‌های احتیاطی فدرال‌رزرو، روی قیمت دارایی‌های امن ایفا خواهد کرد.

ریزش سهام

شاخص‌های مختلف سهام نیز در ادامه روند نزولی خود در هفته جاری، در روز پنج‌شنبه و تحت‌تاثیر اعلام رئیس‌جمهور ترامپ درباره وضع تعرفه جدید بر کالاهای وارداتی از چین، باز هم کاهش ارزش شاخص را تجربه کردند. شاخص s&P ۵۰۰ در روز پنج‌شنبه نیز کاهش ۹/ ۰ درصدی را تجربه کرد تا هفته‌ای سراسر کاهشی را تا اینجای هفته تجربه کند. این شاخص تا اینجای هفته کاهش ارزش ۴۱/ ۲ درصدی را رقم زده است. شاخص داوجونز نیز با کاهش ۰۵/ ۱ درصدی ارزش خود در روز پنج‌شنبه به پایین‌ترین مقدار خود در یک ماه اخیر رسید. شاخص داوجونز نیز تا روز پنج‌شنبه کاهش هفتگی ۲۶/ ۲ درصد را به ثبت رسانده است.

 

حمله تمام عیار به اقتصاد چین

جنون قیمتی در بازار نفت