نامه به رئیسی برای دادگاه عراقچی

متن نامه به شرح زیر است:

«ای اهل ایمان، نگهدار عدالت باشید و برای خدا گواهی دهید هر چند بر ضرر خود یا پدر و مادر و خویشان شما باشد، برای هر کس شهادت می‌دهید اگر فقیر باشد یا غنی، خدا به رعایت حقوق آنها اولی است، پس شما در حکم و شهادت پیروی هوای نفس نکنید تا مبادا عدالت نگاه ندارید و اگر زبان را در شهادت به نفع خود بگردانید یا از بیان حق خودداری کنید خدا به هر چه کنید آگاه است.» سوره نساء آیه ۱۳۵

حضور محترم حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای رئیسی

ریاست محترم قوه‌قضائیه

با سلام و احترام،

اینجانبان امضا‌کنندگان ذیل این نامه به استحضار می‌رساند در سالیان گذشته در مناصب و مسوولیت‌های متفاوت در دوره‌ای از نزدیک با آقای سید‌احمد عراقچی تعامل داشته‌ایم. این تعامل در بعضی موارد در سمت مشتری، کارفرما، همکار، ناظر یا رقیب بوده است.

به سبب شناخت کافی که از شخصیت و منش رفتاری آقای عراقچی در طول سالیان گذشته برای اینجانبان ایجاد شده است بر ذمه خود می‌دانیم که شهادت دهیم ایشان در تمام مناصب و سمت‌هایی که داشته است از تخلف و تقصیر و از تضییع حقوق افراد مبرا بوده است. هم‌اکنون اطمینان کامل داریم که ایشان در مسوولیت خود به‌عنوان معاونت ارزی بانک مرکزی نیز، جز در قالب سیاست‌های مورد قبول دولت و نظام و جز در جهت منافع و مصالح کشور و آحاد ملت عمل نکرده است.

اینجانبان خود متاثر و صدمه دیده از نوسانات نرخ ارز هستیم و از مطالبات عمومی و ناراحتی جامعه از نوسانات نرخ ارز در دو سال گذشته آگاهیم. همچنین خود بر مبارزه شدید و قاطع با فساد در هر کجا که باشد تاکید داریم. ولی معتقدیم اگر خدای ناکرده صرفا برای التیام فشارهای روانی و اقتصادی جامعه، افرادی در مسوولیت‌های حساس یا با اسامی شناخته شده مجازات شوند، انصاف و عدالت آسیب خواهد دید و ضربه به انصاف افزایش‌دهنده فساد است نه از بین برنده آن.

معتقدیم افزایش افسارگسیخته نرخ ارز در این دوره کوتاه تحت‌تاثیر عوامل مختلف سیاسی و اقتصادی بوده که عمدتا خارج از اختیار معاونت ارزی بانک مرکزی بوده است. اگر درستکاران به این نتیجه برسند که قبول مسوولیت در شرایط بحرانی کشور، صرف‌نظر از عملکردشان به احتمال زیاد با عواقب ناگوار همراه خواهد بود، یقینا فساد کاهش نخواهد یافت و مدیران شجاع و باتدبیر از پذیرش مسوولیت‌های حساس شانه خالی خواهند کرد. از این حیث امیدواریم شهادت اینجانبان در خصوص آقای عراقچی به قضات محترم رسیدگی‌کننده به پرونده ایشان کمک کند تا همان‌طور که مورد انتظار است، رسیدگی صرفا بر مبنای انصاف و اصول کارشناسی انجام شود.

 

این نامه به امضای حدود ۶۰ نفر از صاحبنظران و فعالان اقتصادی کشور از جمله علی سعیدی - حسین فهیمی - محمد فطانت - مصطفی بهشتی روی- سیدروح‌الله حسینی‌مقدم - احمد عزیزی - شاهین چراغی - امیر هامونی-  روح‌الله میرصانعی- مصطفی حقیقی مهمانداری - حمید آذرخش - مجید زمانی - علی تیموری شندی- حمیدرضا مهرآور- رحمان بابازاده-  افسانه لک‌تبریزی -باقر نخجوانی و ... رسیده است.