اونس رکورد زد، اما ریخت

افزایش فروش پوند

از سال ۲۰۱۷ تاکنون سرمایه‌گذاران تا این حد آماده فروش پوند در برابر سایر ارزها نشده بودند. موقعیت معاملاتی سرمایه‌گذاران خالص خرید و فروش در بازار ارز آتی از تکثر موقعیت‌های فروش حکایت می‌کند. سرمایه‌گذاران با بستن شرط‌های خود بر موقعیت فروش، پوند استرلینگ را همزمان با روی کار آمدن بوریس جانسون، بیشترین حجم فروش از دو سال گذشته را رقم زدند.

پوند که به تازگی از کف ۳ ساله نسبت به یورو خارج شده بود، همچنان در خطر افول نسبت به سایر ارزهای رایج در دنیا قرار داشت. شرکت‌های بزرگ بریتانیایی در بازار آتی ارز رویکرد منفی خود را نسبت به پوند تقلیل دادند؛ چراکه سرمایه‌گذاران فروشنده امکان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را بدون هیچ نوع توافقی از طریق بازارها محک می‌زدند. وضعیت پوند مقارن با فعل و انفعالات مربوط به برگزیت پیش می‌رفت. هرچه اخبار نامطلوب از خروج منتشر می‌شد، پوند نزول می‌کرد. استرلینگ بیش از ۳ درصد در برابر یورو و حدود ۵ درصد مقابل دلار آمریکا از ابتدای ماه جولای تضعیف شد. البته داده‌های اقتصادی ضعیف که در حال انتشار تدریجی هستند‌ نیز اثرات مخرب خود با ضمیمه برگزیت بد را بر اقتصاد بریتانیا نمایان کردند و نرخ برابری یورو به پوند که در روزهای ۱۱ و ۱۲ آگوست به ثبت رسید؛ رکوردی به درازای یک دهه برای نزول پوند به ارمغان آورد. نرخ برابری ۹۳۲۴/ ۰ یورو برابر پوند از اکتبر سال ۲۰۰۹ تکرار نشده بود.

اونس طلا حدود ظهر دیروز به نزدیکی قیمت ۱۵۳۵ دلاری رسید که رشد نزدیک به یک درصدی برای روز سه‌شنبه را به همراه داشت. البته موقعیت‌های فروش بسیاری در بازار غیرفعال باقی ماندند و با تخلیه ناگهانی قیمت اونس را دچار سقوط کردند. قیمت طلا در بازار نقدی اونس تا ساعت ۳ عصر به سقف مقاومتی ۱۵۳۵تا ۱۵۳۸ دلاری برخورد کرد. رکورد جدیدی که طلا با ثبت این قیمت به ثبت رساند حدود ۸۰ ماه سابقه تجربه آن وجود نداشت. ولی پس از ساعت ۴ بعد از ظهر شدت نزول اونس به اندازه‌ای بود که تا ۱۴۹۰ دلار افت کرد. این در حالی است که بانک آمریکایی گلدمن ساکس پیش‌بینی کرده است که تشدید جنگ تجاری بین آمریکا و چین موجب خواهد شد تا قیمت طلا تا ۳ ماه آینده به ۱۵۷۵ دلار و تا ۶ ماه آینده به بیش از ۱۶۰۰ دلار برسد. قیمت جهانی طلا برای نخستین بار از سال ۲۰۱۳ به بیش از ۱۵۰۰ دلار رسیده است. تشدید تنش‌های تجاری در عرصه بین‌المللی موجب افزایش تقاضای فیزیکی و سرمایه‌گذاری برای طلا شده است. گلدمن ساکس در پیش‌بینی قبلی خود اعلام کرده بود که قیمت هر اونس طلا تا ۳ ماه آینده به ۱۴۵۰ و تا ۶ ماه آینده به ۱۴۷۵ دلار خواهد رسید. نگرانی‌ها از تشدید تنش بین آمریکا و چین سر مسائل تجاری رو به گسترش است و موضع دو طرف در قبال یکدیگر روز به روز سخت‌تر می‌شود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در شرایطی از آمادگی برای افزایش تعرفه‌ها بر دیگر کالاهای وارداتی چین سخن می‌گوید که طرف چینی نیز فعالیت برخی شرکت‌های آمریکایی را محدود کرده و میزان سرمایه‌گذاری خود در آمریکا را کاهش داده است.