سهام آمریکا در نهایت با کاهش تنش‌های تجاری و تلاش دونالد ترامپ برای وارونه کردن کانال نزولی، رشد کرد. ۳ شاخص اصلی وال‌استریت بین ۲۲/ ۱ تا ۶۷/ ۱ درصد رشد کردند؛ اما با افت قیمت اوراق قرضه و بازگشت بازدهی آنها، وحشت از وقوع رکود کمتر شد و هفته پرهیاهوی وال‌استریت به پایان رسید. میانگین صنعتی داوجونز ۳۰۶ واحد یا ۲۲/ ۱ درصد جهش کرد و به ۲۵۸۸۶ واحد رسید. اس‌اندپی۵۰۰ با افزودن ۴۱ واحد یا ۴۴/ ۱درصد به ۲۸۸۸ واحد رسید. شاخص نزدک کامپوزیت ۱۲۹ واحد یا ۶۷/ ۱درصد جهش کرد و به ۷۸۹۵ واحد رسید.

تلاش برای چرخاندن وال‌استریت نزولی

منابع آگاه اطلاع داده‌اند که پس از ریزش سنگین بورس آمریکا در روز چهارشنبه هفته گذشته، دونالد ترامپ با برخی از مدیران ارشد بانک‌های بزرگ این کشور گفت‌وگو کرده است. به گفته یکی از این افراد، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت‌وگویی با برایان موینیهان، رئیس «بانک آف‌آمریکا»، میشائل کربات، رئیس بانک «سیتی‌گروپ» و جیمی دیمون، رئیس بانک «جی‌پی‌مورگان» داشته است. پیش از این گفت‌وگو نیز این مدیران بانکی در دیدار با استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا راهکارهای خود را درخصوص مقابله موثر با پولشویی ارائه داده‌اند. با این حال به نظر می‌رسد که اقدامات دولت برای تغییر وضعیت، دست‌کم در کوتاه‌مدت موثر بوده است و شاخص‌های بورس وال‌استریت در معاملات روز جمعه افزایشی بودند. نماد هر سه بانک بزرگ آمریکا که ترامپ با روسای آنها صحبت کرد در آخرین روز از معاملات هفتگی بورس وال‌استریت بین ۲ تا ۳ درصد افزایش یافت.

طلا برنده ماهانه بازارها

روز جمعه همزمان با رشد شاخص‌ها در بازارهای بورس و تقویت شاخص دلار، قیمت طلا شاهد کاهش سنگین ۱۳ دلاری بود، اما نگرانی‌ها از کند شدن رشد اقتصاد جهانی و مشخص نبودن سرنوشت جنگ تجاری میان آمریکا و چین موجب شد تا قیمت فلز زرد سومین رشد هفتگی متوالی را تجربه کند. طلا در این هفته بازدهی بالغ‌بر یک درصدی را به ثبت رساند و در نهایت توانست، رشد ماهانه خود را به ۲/ ۷ درصد رساند که از ۳ سال و ۲ ماه گذشته رکورد محسوب می‌شود. قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات هفته با ۶۴/ ۰ درصد کاهش به ۱۵۱۳ دلار رسید، اما رشد هفتگی حدود ۱۵ دلاری را تجربه کرد. در بازه یک ماهه نیز اونس حدود ۱۰۱ دلار رشد قیمت را در کارنامه خود ثبت کرد. همگام با تقویت شاخص دلار، بازارهای بورس شاهد بازگشت به مسیر رشد بودند. بنابراین بخشی از سرمایه‌ها از بازارهای کم‌ریسک مانند طلا، ین، فرانک و اوراق خزانه آمریکا به بازارهای پرریسک از جمله سهام بازمی‌گردد. احتمال کاهش مجدد نرخ بهره و تعدیل رشد بازار اوراق قرضه موجب شد روز جمعه، بورس آمریکا شاهد رشد شاخص‌ها باشد. در همین حال، شاخص ارزش دلار در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی روز جمعه ۱/ ۰ درصد رشد داشت. به دنبال کاهش سوددهی اوراق قرضه در کشورهای جهان، افزایش تنش‌های تجاری و انتشار آمارهای ناامیدکننده از اقتصاد جهانی، قیمت فلز زرد از ابتدای ماه جاری میلادی تاکنون بیش از ۱۰۰ دلار افزایش داشته است.

سیگنال رکود: اوایل هفته گذشته بازارهای جهانی، بازدهی اوراق ۱۰ ساله خزانه‌داری آمریکا برای اولین بار طی ۱۲ سال گذشته از سود اوراق ۲ ساله کمتر شد. این افت سوددهی هشداری است که نشان می‌دهد اقتصاد آمریکا در حال حرکت به سمت رکود است.

سبقت ژاپن در حجم اوراق بدهی آمریکا از چین

ژاپن جایگاه چین به‌عنوان بزرگ‌ترین دارنده اوراق خزانه‌داری آمریکا را ازآن خود کرد. داده‌های ماه ژوئن نشان می‌دهد حجم اوراق بدهی خزانه‌داری آمریکا که متعلق به ژاپن است به بالاترین سطح خود در دو سال و نیم گذشته رسیده است. بنابراین طبق آمار منتشرشده از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا، حجم این اوراق ۱۱۲۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. ژاپن در حالی از چین سبقت گرفت که دولت مرکزی پکن در بازه زمانی چهار ماهه دست به فروش این اوراق زده بود، اما پس از آن در جهت مخالف اقدام به افزایش حجم بدهی‌‌های خزانه آمریکا کرد. به این ترتیب، حجم اوراقی که متعلق به دولت چین است ۱۱۱۰ میلیارد دلار گزارش می‌شود.

 

شکست پروژه بمب‌های آخر‌الزمانی مسکو