این انتقادات تند و بی‌سابقه با واکنش شدید طرفداران ترامپ مواجه شد: دن دی میکو، مدیرعامل موسسه «نوکور» گفت: این مواضع بیشتر شبیه مواضع نازی‌ها در جنگ جهانی دوم است که خواهان شکست آمریکا در عرصه جهانی بودند. دادلی که اکنون استاد دانشگاه پرینستون است از جرومی پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا خواسته است تا با کاهش بیشتر نرخ بهره مخالفت کند. او افزوده است که در صورت تن دادن فدرال‌رزرو به کاهش بیشتر نرخ بهره، ترامپ برای انجام اقدامات پرریسک‌تر ترغیب خواهد شد.  قرار است بانک مرکزی آمریکا تا دو هفته دیگر نشستی را برای کاهش بیشتر نرخ بهره یا حفظ آن در سطح کنونی برگزار کند. جنگ بین کاخ سفید و فدرال‌رزرو در ماه‌های اخیر به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده و دو طرف به شدت از همدیگر انتقاد کرده‌اند. دونالد ترامپ در تازه‌ترین توییت انتقادی خود به بانک مرکزی آمریکا نوشته است: فدرال‌رزرو دوست دارد شاهد تداوم چالش‌های تولیدکنندگان ما باشد تا بقیه مناطق جهان از این وضعیت بهره ببرند. دیده‌اید که بقیه کشورها (با کاهش نرخ بهره) چطور رقابت‌پذیری ما را کاهش داده‌اند. فدرال‌رزرو ما خیلی وقت است این حرکت را (که دیگران انجام داده‌اند) اشتباه می‌داند!

اونس جهانی طلا سقف جدیدی را لمس کرد  

قیمت طلا که در روزهای گذشته به دلیل نگرانی از بروز رکود در اقتصاد جهانی بیش از یک درصد افزایش یافته بود امروز شاهد کاهش  اندکی بود؛ اما به دلیل امیدواری نسبت به کاهش نرخ بهره در آمریکا و وضعیت آشفته ناشی از جنگ تجاری همچنان در نزدیکی بالاترین رقم بیش از ۶ سال گذشته باقی ماند. قیمت هر اونس طلا دیروز با ۴/ ۰ درصد کاهش به ۱۵۳۹ دلار رسید. روز گذشته قیمت هر اونس فلز زرد به بالاترین رقم طی بیش از ۶ سال گذشته یعنی ۱۵۴۵ دلار رسید. قیمت طلا در بازار آمریکا نیز ۰۵/ ۰ درصد افت داشت. عاملی که موجب تضعیف قیمت طلا شده، تقویت ارزش دلار بوده است. ارزش دلار در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی امروز ۱۶/ ۰درصد رشد داشت و ارزش سهام در بورس‌های آسیایی نیز شاهد افزایش نسبی بود. سرمایه‌گذاران به این نتیجه رسیده‌اند که وضعیت کنونی اقتصادی خوب نیست و ممکن است رکود یا کندی رشد اقتصادی در پیش باشد. از همین رو، فدرال‌رزرو آمریکا برای کاهش بیشتر نرخ بهره دست به کار خواهد شد و این موجب تقویت قیمت طلا می‌شود. موسسات مالی آمریکایی شانس کاهش ۲۵/ ۰ درصدی نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا در ماه آینده میلادی را ۹۱ درصد ارزیابی کرده‌اند. تا زمانی که جنگ تجاری میان آمریکا و چین ادامه دارد، قیمت طلا تقویت خواهد شد. اما در مقابل اگر نشانه‌هایی از کاهش تنش تجاری بین دو کشور مشاهده شود، قیمت طلا پایین خواهد آمد.

وال‌استریت تحت تاثیر تنش‌های تجاری

سخنگوی وزارت خارجه چین ادعاهای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر تماس تلفنی چینی‌ها با وی برای از سرگیری مذاکرات تجاری را تایید نکرد و این مساله باعث دلسرد شدن مجدد معامله‌گران از حل و فصل زودهنگام اختلافات تجاری بین  دو اقتصاد بزرگ جهان شد. این دو ابرقدرت اقتصادی با گردش مالی ۷۰۰ میلیارد دلاری در سال، بیشترین میزان مبادلات دوجانبه در جهان را دارند.  در بورس وال‌استریت آمریکا، بسیاری از معامله‌گران سرمایه خود را از بازار سهام بیرون کشیدند تا وارد بازار ذخایر امن مانند طلا، ین و فرانک سوئیس شوند. شاخص میانگین صنعتی داوجونز با ۵/ ۰ درصد کاهش به ۲۵ هزار و ۷۷۷ واحد رسید، شاخص S&P۵۰۰  ۳/ ۰ درصد پایین آمد و در سطح ۲۸۶۹ واحدی قرار گرفت و شاخص نزدک کامپوزیت با عقب‌نشینی ۳/ ۰ درصدی به ۷۸۲۶ واحد رسید.

 

آتش‌بس قیمتی در بازار دلا‌ر