اما خود پورکیانی تعریف دیگری از این موضوع دارد و معتقد است در دوره‌ای که سکاندار بیمه ایران بوده این چالش را شناسایی و با همکاری مدیران شرکت بهترین نسخه را برای عبور از آن نوشته است.

پورکیانی با بیان اینکه تقریبا نیمی از بازار بیمه‌های شخص ثالث به بیمه ایران تعلق دارد، گفت: گمان نکنید ما به دنبال پرتفوی زیانده بودیم و از ابتدا خوب می‌دانستیم که صدور این همه بیمه نامه شخص ثالث با توجه به مبلغ قابل توجه زیان انباشته شرکت که از سال‌های پیش به ما ارث رسیده است، چه عاقبتی دارد. اویادآورشد: فراموش نکنیم بیمه ایران درکشوری مجبور به پذیرش ریسک شخص ثالث است که در دنیا رتبه سوم مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی را دارد، طی چند روز تعطیلی صنعت بیمه حدود ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت می‌دهد که نیمی از آن را شرکت بیمه ایران می‌پردازد.

پورکیانی با بیان اینکه در این شرایط آماری از وضعیت تصادفات جاده‌ای، شرکت بیمه ایران مجبور به صدور بیمه نامه شخص ثالث است، خاطرنشان کرد: ۹۵ درصد زیان‌های بیمه ایران طی ۶ سال گذشته مربوط به رشته شخص ثالث است.

اوبا بیان اینکه با تمام محدودیت‌ها توانستیم سهم بیمه شخص ثالث در پرتفوی شرکت بیمه ایران را از۵۱ درصد درسال ۹۶ به ۴۷ درصد درسال ۹۷ کاهش دهیم، زیان بیمه ایران درسال ۹۲ را ۷۹۶ میلیارد تومان، زیان سال ۹۳ را ۹۸۶ میلیارد تومان، زیان ۹۴ را ۴۵۹ میلیارد تومان، زیان ۹۵ را ۹۲۶ میلیارد تومان، زیان سال ۹۶ را ۱۲۶۱ میلیارد تومان و زیان سال ۹۷ را مبلغ ۱۴۱۳ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: درمجموع بیمه ایران طی ۶ سال گذشته مبلغ ۴ هزار و ۸۴۱ میلیارد تومان زیان داده است که ۹۵ درصد آن مربوط به بیمه شخص ثالث است.

مدیرعامل بیمه ایران سهم ریسک بیمه گری دربین سایرریسک‌ها را ۹۹ درصد اعلام کرد و گفت: ما توانستیم درسال ۹۷ رشته درمان را که جزو رشته‌های زیان ده است کنترل کنیم به‌طوری که سهم رشته درمان تکمیلی از زیان بیمه ایران درسال ۹۷ تنها ۴ درصد است.  او درپاسخ به این سوال که چرا بیمه ایران درکنار پرتفوی اجباری شخص ثالث، پرتفوی اختیاری را افزایش نمی‌دهد، گفت: در ترکیب پرتفوی بیمه ایران سهم بیمه‌های آتش‌سوزی ۴ و بدنه اتومبیل ۸ درصد است و اتفاقا از فروش بیمه‌های اختیاری مانند آتش‌سوزی، زندگی و مهندسی سود قابل‌توجهی کسب کردیم. اما بیمه ایران برای پرداخت کارمزد نمایندگان خود باید آیین‌نامه پلکانی را رعایت کند، آیین‌نامه‌ای که بخش خصوصی اجباری به رعایت آن دارد و رعایت هم نمی‌کند، همین موضوع باعث شده در مواردی بخشی از پرتفوی بیمه ایران به سایرشرکت‌ها منتقل شود.   پورکیانی درپاسخ به این پرسش مبنی براینکه «بعد ازابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ توسط مقام معظم رهبری که بیمه ایران تنها بیمه دولتی ماند، آیا دولت‌ها از بیمه ایران انتظار سوددهی دارند؟» گفت: چنانچه انتظار از بیمه ایران نقش حمایتی باشد، بیمه ایران بیشترین خدمت را به بیمه‌گذاران ارائه می‌دهد، اما خود من با این گفته که بیمه ایران بنگاه اقتصادی است و باید سودآور هم باشد، موافقم.

او گفت: توجه داشته باشید، برای نهادهای خدماتی دولتی مثل همراه اول که در سرویس‌دهی به نقاط محروم و روستاها اجبار دارند، دولت یارانه درنظر می‌گیرد اما بیمه ایران با تمام تکالیف و اجبارهایی که دارد تا کنون یارانه‌ای ازدولت نگرفته است. مدیرعامل بیمه ایران گفت: طبق اعلام نسبت توانگری شرکت‌های بیمه از سوی بیمه مرکزی، بیمه ایران با پرداخت خسارات قابل توجه و بالاترین سرویس‌دهی به مردم پایین‌ترین نسبت خسارت را دارد و تصویر ضعیفی از این بیمه توانمند منتشر می‌شود. پورکیانی گفت: شاید طبق فرمول‌های بیمه مرکزی، نسبت توانگری بیمه ایران پایین باشد اما بدون تردید بیمه ایران توانمند‌ترین بیمه در کشور است.