تکانه تعرفه‌های جدید  در بازارها

واشنگتن از روز یکشنبه وضع تعرفه ۱۵ درصدی بر کالاهای وارداتی از چین شامل کفش، ساعت‌های هوشمند و تلویزیون‌های صفحه تخت را آغاز کرد. همزمان پکن نیز تعرفه‌های جدید بر واردات نفت آمریکا وضع کرد. اعمال تعرفه‌ها در روزهای اخیر باعث شد بازارها در وضعیت ریسک‌گریز باقی بمانند. سطح بالایی از بدبینی در فضای اقتصادی وجود دارد و معامله‌گران مایل هستند پیش از هرگونه خوش‌بینی نسبت به پیشرفت مذاکرات آمریکا و چین، از سرگیری مذاکرات دو طرف را مشاهده کنند.

پس از اقدامات تلافی‌جویانه دو ابر قدرت اقتصادی دنیا، چین و آمریکا با اعمال تعرفه‌های جدید بر واردات یکدیگر بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار دادند. بازارهای سهام آسیا و اقیانوسیه در کشورهای کره‌جنوبی، هنگ‌کنگ، ژاپن و استرالیا همگی با افت همراه شدند. در این میان، ذخایر امن در مسیری جدا از رقبای خود حرکت کردند. بیشترین افت در میان بورس‌ها به هنگ‌کنگ مربوط می‌شود؛ چراکه اعتراضات خیابانی همچنان ادامه دارد. بازارهای سهام اروپایی، ماه سپتامبر را با ثبت رشد محدود به آرامی استارت زدند؛ در حالی که بورس‌های آسیایی این ماه را پرنوسان و کاهشی شروع کردند. شاخص Stoxx ۶۰۰ اروپا سه‌دهم درصد، بورس لندن چهار دهم درصد و شاخص DAX آلمان تنها یک دهم درصد رشد داشتند.

واشنگتن تعرفه‌های ۱۵ درصدی بر ۱۱۲ میلیارد دلار از واردات چینی رونمایی کرد و در اقدامی تلافی‌جویانه چین نیز بر میزان تعرفه‌ کالاهای آمریکایی به خصوص نفت خام افزود. پس از این اقدام، شاخص‌های بازار سهام روند نزولی خود را آغاز کردند. شاخص TOPIX ژاپن ۴/ ۰ درصد و هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۶/ ۰درصد افت کردند. شاخص CSI ۳۰۰ (شانگهای و شن‌ژن) چین برخلاف سایر بورس‌ها بیش از ۳/ ۱ درصد رشد داشت. دولت مرکزی چین برای حمایت از اقتصاد این کشور و برای محدود کردن افت بازار‌های چین برنامه جدیدی طراحی کرده بود که پس از انتشار گزارش شاخص مدیران‌خرید کارخانه‌ای که به شرکت‌های بزرگ دولتی بسنده می‌کند برای چهارمین ماه متوالی نزولی گزارش شد.؛ اما این شاخص در نسخه آخر Caixin بالاتر از پیش‌بینی‌ها و فراتر از سطح ۵۰ واحدی گزارش شد. این شاخص حدود ۴/ ۵۰ واحد به ثبت رسید که از ۹/ ۴۹ واحد ماه گذشته سبقت گرفت تا به بالای محور ۵۰ واحدی صعود داشته باشد.  از طرفی شاخص دلار آمریکا به اوج ۲۸ ماهه خود رسید و بالاتر از ۹۹ واحد ثبت شد. رشد دلار همزمان با افت سایر ارزها در بازارهای جهانی، این ارز را به‌عنوان یکی از ذخایر امن کلاسیک برای سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد.