این کارگاه آموزشی از تاریخ دهم شهریور ماه به مدت ٣ روز و با حضور حدود ٥٠ نفر از کارشناسان طرح از استان‌ها و ١٠ نفر از کارشناسان دفتر شاخص قیمت‌ها و ٥ نفر از کارشناسان سایر دفاتر مرکز برگزار شد.  دکتر رضایی با ذکر این نکته که از سال ١٣٩٦، طرح‌های شاخص قیمت به‌طور همزمان، به‌صورت کاغذی و با تبلت اجرا می‌شود، گفت:‌ طراحی نرم‌افزار و تهیه چارچوب این طرح‌ها برای تبلت از سال ١٣٩٦‌ شروع و تا سال ١٣٩٧ طول کشیده است و از سال ١٣٩٧ نیز به‌صورت آزمایشی با استفاده از تبلت اجرا شده است. وی تصریح کرد: از مهر ماه سال‌جاری اجرای طرح‌های شاخص قیمت به‌طور کامل با تبلت انجام خواهد شد و اجرای کاغذی آن پایان می‌پذیرد. رضایی در ادامه با اشاره به مصوبه شورای‌عالی آمار در رابطه با رفع موازی‌کاری در انتشار آمار‌های رسمی و لازم‌الاجرا بودن مرجعیت مرکز آمار ایران در تولید و انتشار شاخص‌های اقتصادی از جمله نرخ تورم، گفت:‌ این موضوع حساسیت هر چه بیشتر اجرای طرح‌های شاخص قیمت و دقت و زحمتی را که کارشناسان استانی برای اجرای این طرح باید داشته باشند، ‌نشان می‌دهد.

وی افزود:‌ طرح‌های شاخص قیمت روستایی نیز پس از یک یا دو دوره اجرا، با استفاده از تبلت اجرا خواهد شد.

شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) به‌عنوان یک نماگر اقتصاد کلان جهت سیاست‌گذاری و برنامه‎ریزی در اموری مانند تنظیم سیاست‌های پولی و مالی، سیاست‌های توزیع و مصرف، محاسبه قدرت خرید خانوار و تعدیلات حقوق و دستمزد و همچنین تعدیل حساب‎های ملی مورد استفاده قرار می‎گیرد.

این شاخص با تجمیع شاخص‌های ١٢ بخش مصرفی براساس طبقه‌بندی استاندارد COICOP در دو گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» و به تفصیل بخش‌های مختلف نظیر نان و غلات، گوشت قرمز و ماکیان، گوشت ماهی و صدف داران، لبنیات، روغن‌ها و چربی‌ها، میوه و خشکبار، سبزیجات، شکر، شیرینی، مسکن، پوشاک، کفش، بهداشت و درمان، آموزش، حمل‌ونقل، هتل و رستوران، ارتباطات، انرژی، لوازم‌خانگی و... به تفکیک مناطق شهری و روستایی محاسبه می‌شود. برای محاسبه این شاخص از اطلاعات جمع‌آوری شده ٤٧٥ قلم کالا و خدمت در قالب ٤٢٠ هزار مظنه قیمت با مراجعه به ٧٥ هزار منبع اطلاع در ٣٥٧ منطقه شهری و ٦٢٦ آبادی درکل کشور به‌صورت ماهانه جمع‌آوری می‌شود. با توجه به اینکه تربیت نیروی انسانی فنی برای انجام این حجم کار، با اجرای یک برنامه آموزش جامع امکان‌پذیر می‌شود،‌ بنابراین آموزش دستورالعمل‌ها و نکات فنی اجرا به کارشناسان ٣١ استان، توسط کارشناسان دفتر شاخص قیمت‌های مرکز آمار داده می‌شود.