فدرال‌رزرو آمریکا یک روز پس از اولین مداخله در بازار که ظرف یک دهه گذشته بی‌سابقه بود مجددا اقدام به تزریق پول به سیستم مالی آمریکا کرد. فدرال‌رزرو به شعبه نیویورک اعلام کرد برنامه‌ای برای تزریق ۷۵ میلیارد دلار به سیستم مالی را هنگام بازگشایی معاملات روزانه طراحی کرده است. دلیل این مداخله فشار شدیدی بود که بر بازار بین بانکی برای استقراض کوتاه‌مدت وارد شده بود هزینه استقراض پول در بازار شبانه تحت توافق بازپرداخت یا نرخ ریپو از روز سه‌شنبه به ۱۰ درصد رسید که ۴ برابر بیشتر از روز دوشنبه محسوب می‌شد. فدرال‌رزرو نیویورک ۷۵ میلیارد دلار برای حراج ریپو در نظر گرفته که تحت آن فدرال‌رزرو اوراق خزانه و سایر اوراق را به عنوان پشتوانه می‌پذیرد و به ازای آن پول نقد مبادله می‌کند. آخرین باری که از این بازار در این مقیاس استفاده شده بود به سال ۲۰۰۸ میلادی باز می‌گردد.

ورود شعبه نیویورک برای مهار فشار

فدرال‌رزرو نیویورک حدود ۵۳ میلیارد دلار اوراق خزانه‌داری و سایر اوراق بهادار دیگر را پس از آنکه نرخ معیار صندوق فدرال‌رزرو از محدوده هدف خارج شد خریداری کرد. فدرال‌رزرو با موفقیت عملیات به اصطلاح repo یا بازخرید شبانه را در روز سه‌شنبه راه‌اندازی کرد تا برای کاهش فشار بر تقاضای شدید استقراض پول در کانال بین‌بانکی سپر محافظ باشد. هزینه‌های استقراض با ۲۵/ ۲درصد رشد نسبت به هفته گذشته که ۱/ ۲ درصد بود از محدوده هدف خارج شد و از همین رو، فدرال رزرو نیویورک اعلام کرد برای پمپاژ ۷۵ میلیارد دلار به بازارها آماده است، که به منظور نگه داشتن نرخ کلیدی موثر در محدوده هدف ۲ تا ۲۵/ ۲ درصد اجرا شد. این اولین بار است که بانک مرکزی طی حدود ۱۱ سال گذشته به چنین اقدامی دست زده است.

جهش نرخ بهره «ریپو» به ۱۰ درصد

تعهد وثیقه در بیشتر موارد ذیل عملیات repo، به وسیله  اوراق خزانه‌داری و سایر اوراق بهادار انجام می‌شود. سپس پرداخت کننده پول نقد این وثیقه را دریافت می‌کند تا روز بعد بازپرداخت انجام شود. دلایلی که منجر به جهش نرخ ریپو تا ۱۰ درصد شدند، از جمله وفور اوراق خزانه‌داری در بازار به دلیل تامین کسری بودجه دولت و پرداخت مالیات سه ماهه شرکت‌ها در روز سه‌شنبه بود بنابراین پول زیادی صرف آن شد و بعد کاهش ذخایر اضافی نزد فدرال‌رزرو که تحت تاثیر عملیات تعدیل ترازنامه اوراق رخ داد. بنابراین  پول کافی در سیستم وجود نداشت. پس فدرال‌رزرو ایالتی نیویورک وارد عمل شد تا برای اجرای عملیات ریپو اقدام کند. در این عملیات که قرار بود با حجم ۷۵ میلیارد دلاری انجام شود، تنها ۵۳ میلیارد دلار استقراض شد. به این ترتیب وضعیت با مداخله فدرال‌رزرو به حالت عادی بازگشت. نرخ ریپو به محدوده بازگشت و نرخ موثر که به سقف نرخ بهره هدف رسیده بود نیز به میانه ۲ تا ۲۵/ ۲ درصد عقبگرد کرد.

 

06-01