لاگارد که اخیرا به‌طور رسمی از صندوق بین‌المللی پول کنار رفته است از تصمیم‌هایی مانند برگزیت و جنگ‌های تجاری به‌عنوان مثال‌هایی برای زخم‌های غیرضروری برای اقتصاد جهان نام برده و گفته است اشتباهات انسانی می‌تواند با تصمیمات درست برطرف شود. وی که نخستین زنی خواهد بود که سکان هدایت بانک مرکزی اروپا را در اختیار می‌گیرد، پیش‌تر نیز بارها درباره تبعات جنگ تجاری بر اقتصاد جهان هشدار داده بود. در حالی که ابراز نگرانی درباره مذاکرات تجاری چین و آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان به پای ثابت سخنان اخیر رئیس سابق صندوق بین‌المللی پول تبدیل شده، کریستین لاگارد چندی پیش در گفت‌وگو با رویترز گفت: اگر مساله اختلافات تجاری چین و آمریکا حل نشود، چشم‌انداز اقتصادی جهان با یک ریسک روبه‌روست.

لاگارد با اشاره به پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از چشم‌انداز اقتصاد جهان گفت: به‌طور مشخص ریسکی که در این چشم‌انداز می‌تواند شرایط را از پیش‌بینی‌ها بدتر کند، تداوم تنش‌های تجری بین چین و آمریکاست و اگر این تنش‌ها حل نشود، این ریسک به مسیر خود ادامه خواهد داد. آمریکا و چین از سال گذشته وارد یک جنگ تجاری با یکدیگر شده‌اند که به وضع تعرفه روی واردات کالاها به ارزش میلیاردها دلار منجر شده است. هر دو کشور در دسامبر موافقت کرده بودند از وضع تعرفه جدید به مدت ۹۰ روز دست نگه دارند و در این مدت تلاش کنند به توافق برسند.

  لاگارد چگونه انتخاب شد؟

نمایندگان پارلمان اروپا هفته گذشته در یک رای‌گیری غیرعلنی «کریستین لاگارد» رئیس پیشین صندوق بین‌المللی پول را به‌عنوان رئیس بانک مرکزی اروپا انتخاب کردند. نمایندگان پارلمان اروپا در یک رای‌گیری غیرعلنی با ۳۹۴ رای موافق، ۲۰۶ رای مخالف و ۴۹ رای ممتنع، کریستین لاگارد، رئیس پیشین صندوق بین‌المللی پول را به‌عنوان رئیس بعدی بانک مرکزی اروپا انتخاب کردند. با این حال، این انتخاب باید به تایید شورای اروپا برسد. این شورا در جلسه ماه اکتبر خود درخصوص تایید وی تصمیم‌گیری خواهد کرد.

لاگارد قرار است در تاریخ اول نوامبر جانشین «ماریو دراگی» رئیس پیشین بانک مرکزی اروپا شود. لاگارد پیش‌تر نشان داده است که در تصاحب کرسی‌هایی که تنها در اختیار مردان بوده، تبحر خاصی دارد، چراکه در سال ۲۰۰۷ به‌عنوان وزیر اقتصاد فرانسه انتخاب شد. او در همین مقام اولین زنی محسوب می‌شد که سکاندار سیاست‌های اقتصادی یکی از کشورهای گروه G۸ می‌شد. لاگارد در ادامه این راه، در سال ۲۰۱۱ به‌عنوان اولین زن به ریاست صندوق بین‌المللی پول رسید. او همچنین اولین زن صاحب کرسی در موسسه حقوقی بین‌المللی «بیکر و مک‌کنزی» بود. حالا لاگارد به‌دنبال کسب کرسی دیگری است که بازهم برای اولین‌بار است که یک زن بر آن می‌نشیند: ریاست بر بانک مرکزی اروپا. این امر در صورتی محقق خواهد شد که انتخاب او برای ریاست بر بانک مرکزی اروپا نهایی شود. لاگارد در سمت جدیدش با چالش‌های زیادی مواجه خواهد بود. احیای رشد اقتصادی در حوزه یورو و رساندن تورم به هدف تعیین‌شده و حفظ استقلال این بانک از جمله چالش‌های او در نهاد مالی تصمیم‌گیر در حوزه یورو است.