مکث معامله‌گران در بازار ارز

به گفته فعالان، در اولین روز پاییزی معامله‌گران تمایل چندانی برای خرید و فروش ارز نداشتند و بیشتر مشاهده‌گر روند قیمت بودند. در شرایطی که معاملات زیادی در بازار انجام نمی‌شد، قیمت دلار نیز جا به جایی کمی را به ثبت می‌رساند. به باور برخی فعالان، دیروز معامله‌گران در بازار در وضعیت «مکث» قرار داشتند. آنها منتظر بودند که شرایط و اخبار سیاسی آشکارتر شود و پس از آن اقدام به خرید و فروش کنند. به گفته این دسته، سفر مقامات ایرانی به آمریکا برای شرکت در مجمع سازمان ملل احتمالاتی را در مورد تغییر فضای سیاسی بین‌المللی میان معامله‌گران به وجود آورده است. همین تردید در مورد احتمال تغییر شرایط سیاسی از نظر این دسته از فعالان موجب شده است شماری از معامله‌گران از انجام خرید و فروش عقب‌نشینی کنند.

در این میان، عده دیگری از فعالان باور دارند، بازار مدت‌هاست که به اخبار سیاسی توجه خاصی ندارد و نوسانات کاهشی و کم روزهای اخیر نیز بیشتر ناشی از کمبود تقاضا در بازار است. این گروه دلایل متعددی برای کاهش تقاضای بازار عنوان می‌کنند که ارتباط چندانی با متغیرهای سیاسی ندارد. از نظر این گروه بازار ارز در ماه‌های اخیر عمدتا در مسیر کاهشی حرکت کرده است و همین موضوع موجب می‌شود بسیاری از معامله‌گران تمایلی نداشته باشند که در معاملات این بازار مشارکت کنند. دلار از آخرین ماه بهار وارد فاز کاهشی شد و ۴ ماه متوالی بازدهی منفی را به ثبت رساند. در آخرین ماه تابستان میزان بازدهی دلار به منفی ۲درصد رسید که کمتر از ماه‌های گذشته بود. برخی از معامله‌گران چنین اتفاقی را به معنای ثبات بیشتر بازار در ماه‌های آتی تفسیر کردند. از نظر آنها، بازار بالای ۵۰ روز است که در کانال ۱۱ هزار تومانی نوسان می‌کند و این موضوع می‌تواند نمایشگری از وضعیت ثبات در بازار باشد.

 در این شرایط برخی از فعالان باور دارند، تنها تقاضایی که می‌تواند قیمت را تا حدی جا‌به‌جا کند، تقاضای زوار اربعین است.در این میان، رئیس شورای عالی کانون صرافان توضیحاتی پیرامون اطلاعیه روز یکشنبه بانک مرکزی درباره ارز زائران اربعین حسینی ارائه کرد. کامران سلطانی زاده، رئیس شورای عالی کانون صرافان در گفت‌وگو با «ایبِنا» گفت: به نظر من بانک مرکزی درباره پرداخت ارز اربعین به زوار تصمیم درستی را اتخاذ کرد، زیرا ارجاع دادن زوار به صرافی‌های مجاز موجب می‌شود تا با رفع اختلاف قیمتی بین بازار آزاد و سهمیه بانک مرکزی تقاضای کاذب رفع شود. وی افزود: همچنین گزینه‌ای در سامانه سنا با نام «ارز زیارتی» باز شده که هر شخص می‌تواند با مراجعه به صرافی‌های مجاز و ارائه مدارک لازم، ۱۰۰ یورو یا معادل آن دلار و دینار خریداری کند. این عضو کانون صرافان، با اشاره به اینکه مبلغ در نظر گرفته شده برای سفر زوار کفایت می‌کند، گفت: البته آن‌طور که شواهد نشان می‌دهد این ۱۰۰ یورو در نظر گرفته شده برای هر نفر، سرفصلی جداگانه از ۲هزار یورو ارزی است که صرافی‌های مجاز می‌توانند در یک سال به هر فرد پرداخت کنند. در روزی که قیمت دلار کاهشی شد، سکه تمام بهار آزادی نیز ۴۵ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۴ میلیون‌ و ‌۱۵ هزار تومان رسید. در صورتی که افت قیمتی سکه در روز جاری ادامه پیدا کند، امکان ورود به کانال ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی وجود دارد.