بیژن زنگنه که به منظور شرکت در «سومین مجمع بین‌المللی انرژی‌ویک روسیه» و بیست و یکمین نشست وزیران نفت و انرژی مجمع کشورهای صادرکننده گاز موسوم به «جی‌ای‌‌سی‌اف» روز گذشته به مسکو سفر کرده، با بیان اینکه «بخش انرژی باید سیاست‌زدایی شود»، گفت: «باید مداخلات سیاسی جای خود را به منطق اقتصادی، چندجانبه‌گرایی، مشارکت و همکاری بدهد.» آن‌طور که «شانا» گزارش داد، او با بیان اینکه «آمریکایی‌ها می‌گویند ما دوست مردم ایران هستیم و با دولت ایران مشکلاتی داریم» افزود: «این ادعای آنها درست نیست و تحریم‌ها علیه ملت و مردم ایران است و آنان را در تنگنا قرار می‌دهد.» به گفته زنگنه، «تحریم‎ها معیشت توده‌های مردم را هدف قرار داده است.»

وزیر نفت در ادامه با تاکید بر اینکه «آمریکا از همه ابزارهایش در یک‌سال گذشته علیه ایران استفاده کرده» گفت: بنابراین برنامه‌های ما برای پشت سر گذاشتن این شرایط قابل بیان نیست و مانند راز است. وی با بیان اینکه آمریکا از نفت و گاز به‌عنوان سلاح استفاده می‌کند، افزود: ما باور داریم نفت و گاز سلاح نیست بلکه برای رفاه همه مردم جهان اعم از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است. زنگنه تاثیر تحریم را برای ایران غیرقابل انکار دانست و در عین حال تاکید کرد: همه تلاشمان را برای خارج شدن از این شرایط انجام خواهیم داد. وزیر نفت درباره تحریم نفتکش هم با بیان اینکه تحریم تنها مختص نفتکش‌ها نیست و شامل بانک، بیمه و... هم می‌شود، افزود: آمریکا اکنون هیچ ابزار دیگری برای تحت فشار قراردادن ایران و ملت آن در اختیار ندارد. زنگنه ادامه داد: آنها (آمریکایی‌ها) می‌گویند ما دوست مردم ایران هستیم و با دولت ایران مشکلاتی داریم، در حالی که این ادعای آنها درست نیست و تحریم‌ها علیه ملت و مردم ایران است، وقتی پولی برای خرید دارو و غذا وجود نداشته باشد تنها به دولت فشار وارد نمی‌شود بلکه مردم در تنگنا قرار می‌گیرند. وی از بخش نفت، پتروشیمی، آهن، مس، بانک، فرآورده‌های نفتی و... به‌عنوان بخش‌هایی که تحت تحریم آمریکا قرار گرفته، نام برد و گفت: ما کارهای زیادی برای پشت سر گذاشتن این شرایط انجام می‌دهیم و تنها نظاره‌گر این تحریم‌ها نخواهیم بود و باور داریم می‌توانیم کشور را اداره کنیم، می‌توانیم اقتصادمان را کنترل کنیم، امیدواریم این شرایط دشوار را با مقاومت ملت پشت‌سر ‌گذاریم.

یکی دیگر از محورهای مهم اظهارات زنگنه که در حاشیه این نشست بیان شد، ابراز عقیده او درخصوص وزیر نفت جدید عربستان سعودی بود. به گزارش رویترز، زنگنه، وزیر انرژی جدید عربستان سعودی را با وجود تنش‌هایی که میان دو کشور وجود دارد یک دوست به مدت بیش از دو دهه دانست. به گفته او «با وجود فراز و فرودهای روابط سیاسی ایران و عربستان، شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان به مدت ۲۲ سال یک دوست بوده است و امیدوارم در آینده هم دوست بمانیم؛ ما هیچ مشکلی با وی نداشتیم.» زنگنه در ادامه افزود: مشکلات در روابط ایران و عربستان سعودی از سوی طرف ایرانی ایجاد نشده است. ما بر این باوریم که همه کشورهای مسلمان و همه کشورهای همسایه باید فضای مسالمت‌آمیزی میان خودشان داشته باشند و دشمن ما، کشور دیگری خارج از منطقه است.