شاخص موسسه مدیریت عرضه به ۸/ ۴۷ واحد در ماه سپتامبر کاهش یافت که کم‌ترین سطح از ماه ژوئن سال ۲۰۰۹ محسوب می‌شود. ثبت این رقم در حالی رخ داد که پیش‌بینی اقتصاددانان برای این شاخص حدود ۱/ ۵۰ واحد ثبت شده بود. زیرشاخه‌های این شاخص ضعف بیشتری از خود بروز دادند و در بخش‌های سفارش‌های جدید، اشتغال، سفارش‌های صادراتی جدید و ذخایر همگی در سیر نزولی به ثبت رسیدند.

عامل اصلی افت شاخص‌های صنعتی

تنش‌های تجاری میان واشنگتن و پکن همچنان نقش اصلی در نزول شاخص تولیدات کارخانه‌ای را بر عهده دارد. به ویژه در زیرشاخه سفارش‌های صادراتی جدید این مساله محسوس‌تر به نظر می‌رسد اگرچه طرفین از مذاکرات در سطح بالا  در ماه آینده با خوش‌بینی خبر داده‌اند.

پیچیدگی سیاست‌گذاری فدرال‌رزرو

از سوی دیگر فدرال‌رزرو در آخرین سیگنالی که به بازارها ارسال کرد، امکان کاهش نرخ بهره تا پایان سال ۲۰۲۰ را منتفی نشان داد. هرچند در طول سال کمیته بازار باز آمریکا دو نوبت نرخ بهره را کاهش داد، در حال حاضر فدرال‌رزرو برای حفظ مسوولیت دو جهتی خود برای حفظ ثبات قیمت‌ها با تورم پایین‌تر از نرخ هدف مواجه شده، از طرف دیگر اشتغال کامل زیر سایه نااطمینانی تجاری وضعیت را پیچیده‌تر کرده است. از همین رو، عملیات بسیار سختی برای اجرای مسوولیت‌های خود خواهد داشت.

سهم بخش کارخانه‌ای از تولید

بخش کارخانه‌ای حدود ۱۱ درصد از تولید داخلی آمریکا را شامل می‌شود. هرچند این سهم بسیار کمتر از بخش خدمات است؛ اما هرگونه ضعف در این بخش نشان‌دهنده ضعف کلی در بخش صنعت کشور به‌شمار می‌رود.

بازدهی اوراق خزانه

 پس از انتشار این داده‌ها نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری با سر‌رسید ۱۰ ساله به ۶۵/ ۱ درصد افت کرد، شاخص‌های وال‌استریت رشد روزانه خود را پس از انتشار داده‌های ضعیف اقتصادی با افت تعویض کردند و شاخص در نهایت با افت ۲/ ۰درصدی به کار خود پایان داد.

رفت و برگشت سهام ایالات متحده

سهام ایالات متحده در روز دوشنبه بخش زیادی از ریزش‌های روز جمعه را جبران کرد و پس از آنکه گزارش شد کاخ سفید قصد دارد شرکت‌های چینی را از ورود به بورس‌های سهام ایالات متحده منع کند تقویت دلار از سرگرفته شد؛ به‌رغم آنکه آمار اقتصادی منتشر شده حاکی از آن بودند که فعالیت تولید در ناحیه شیکاگو و تگزاس در سپتامبر افت داشته است. شاخص دلار ICE که معیاری است برای سنجش ارزش دلار در برابر سبدی متشکل از شش ارز اصلی با ۳/ ۰درصد رشد به ۳۹/ ۹۹ واحد رسید و هم‌اکنون در حال رشد است. قراردادهای آتی شاخص سهام هم نشان می‌دهد که بازار امروز با رشد باز خواهد شد.

بازگشت دلار به جاده افزایشی؟

دلار که روز سه‌شنبه به زیر مرز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی رفته بود، روز چهارشنبه به بالای مرز یاد شده بازگشت. در چنین شرایطی امروز برای بازار ارز اهمیت بسیاری خواهد داشت؛ آیا دلار بالای سطح ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی تثبیت خواهد شد یا بار دیگر به محدوده ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومانی بازخواهد گشت؟ می‌توان گفت امروز هنگام انتخاب مسیر دلار در بازار ارز است؛ ادامه حرکت افزایشی بالای مرز مقاومتی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی به معنای حرکت به سوی سطح مقاومتی دوم یعنی عدد ۱۱هزار و ۸۰۰ تومانی خواهد بود و بازگشت به محدوده ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان یعنی اینکه روند طبیعی بازار در یک ماه اخیر ادامه خواهد یافت. دلار در یک ماه اخیر در دامنه ۱۱هزار تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی نوسان کرده و با نزدیک شدن به هر کدام از این سطوح، میزان خرید و فروش‌ها تغییر کرده است.

در روزی که دلار رشد ۵۰ تومانی را تجربه کرد، سکه تمام بهار آزادی نیز از این افزایش مدد گرفت و به بالای سطح ۴ میلیون تومانی بازگشت. نزدیک شدن طلای جهانی به مرز هزار و ۵۰۰ دلاری دیگر عاملی بود که به افزایش قیمت سکه تمام کمک کرد.

دامنه نوسان ۵۰ تومانی در بازار دلار

کمترین قیمتی که دیروز برای قیمت دلار به ثبت رسید، ۱۱ هزار و ۴۸۰ تومان بود که معاملات در همان ابتدای روز با آن آغاز شد. پس از آن بازار در فاز افزایش و ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۱۱ هزار و ۵۳۰ تومان قرار گرفت. به گفته فعالان، افزایش نرخ حواله درهم یکی از عواملی بود که زمینه‌ساز رشد دلار در بازار داخلی شد. دیروز نرخ حواله درهم به محدوده ۳ هزار و ۱۶۰ تومانی سرک کشید. در این میان، شماری از فعالان باور داشتند افزایش ریسک‌های سیاسی تا حدی زمینه‌ساز رشد میزان خرید در بازار ارز شد. البته گروه بیشتری از فعالان باور داشتند اتفاق خاصی در بازار ارز رخ نداده و قیمت یک رفت و برگشت طبیعی را تجربه کرده است. به گفته فعالان، معامله‌گران افزایشی در صورتی می‌توانند ادعا کنند که جهت انتظارات در بازار ارز تغییر کرده است که قیمت بالای سطح ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی باقی بماند. در غیر این صورت بازار همچنان ظرفیت حرکت به سوی نرخ‌های پایین‌تر را خواهد داشت.

 

06-01