گزارش بازار کار آمریکا

بنا بر آمار وزارت کار آمریکا نرخ بیکاری به ۵/ ۳ درصد کاهش یافت که پایین‌ترین سطح نرخ بیکاری در نیم قرن اخیر است. نرخ بیکاری در ماه آگوست ۷/ ۳ درصد بود. از مجموع ۱۳۶ هزار شغل جدید ایجادشده، ۱۱۴ هزار شغل به بخش خصوصی و بقیه به بخش دولتی مربوط می‌شود. اما رشد فرصت‌های شغلی پدیدآمده در ماه سپتامبر، از پیش‌بینی کارشناسان اندکی پایین‌تر بود، که نشان می‌دهد روند رشد اقتصاد آمریکا که در بیش از ۱۰ سال اخیر بدون وقفه ادامه داشته، تحت تاثیر ریسک‌های موجود در فضای اقتصادی، اندکی کندتر شده است. وزارت کار همچنین اعلام کرد میانگین دستمزد ساعتی هم در ماه سپتامبر نسبت به همین ماه در سال گذشته ۹/ ۲ درصد افزایش داشت، که از ماه آگوست پایین‌تر بود. براساس آمار فعالیت تولید صنعتی، که روز سه‌شنبه قبل منتشر شد، کارخانه‌های آمریکا در ماه سپتامبر ۲ هزار شغل از دست دادند. ماه قبل از آن نیز بخش کارخانه‌ها، شاهد کاهش مشاغل بود.

نرخ بیکاری آمریکا به کمترین میزان در نیم‌قرن گذشته رسیده است. در ماه سپتامبر سال جاری نرخ بیکاری در این کشور به ۵/ ۳ درصد رسید. با وجود اعلام رکورد ۵۰ ساله نرخ بیکاری همچنان احتمال افول اقتصادی این کشور پابرجاست. در طول تاریخ هرگاه وضعیت اشتغال کامل (نرخ بیکاری زیر ۵/ ۴ درصد) با کاهش نرخ بهره هدف از سوی فدرال رزرو همراه بوده، با تاخیر ۱۲ ماهه رکود مالی رخ داده است. همچنین نرخ رشد دستمزدها از پیش‌بینی‌ها عقب ماند و تعداد مشاغل ایجاد‌شده در ماه گذشته نیز اختلاف حدود ۴ هزار شغلی با تخمین اقتصاددانان داشت. همچنین نسبت به ماه پیش از آن نیز ۳۰ هزار افت را تجربه کرد. علاوه بر این، تولیدات صنعتی در ایالات متحده همچنان راکد است؛ بخش خرده‌فروشی و مشاغل شهری نیز روند ریزشی را ادامه داده‌اند.

احتمال رکود پابرجا ست

گزارش وزارت کار در ایالات متحده آمریکا از وضعیت شاخص‌های شغلی در سپتامبر سال جاری میلادی پس از مجموعه‌ای از گزارش‌های ناامید‌کننده درباره دیگر بخش‌های اقتصاد آمریکا منتشر شده است. ازجمله این گزارش‌های ناامید‌کننده گزارشی درباره بخش تولید این کشور بود که از بیشترین کاهش فعالیت‌های تولیدی این کشور در ۱۰ سال گذشته خبر می‌داد. از سوی دیگر گزارش‌هایی درباره کاهش رشد در بخش خدمات هم منتشر شده است که نگرانی از تشدید رکود اقتصادی در ایالات متحده آمریکا را تشدید می‌کند.جاش رایت، اقتصاددان آمریکایی می‌گوید نرخ بیکاری به‌طور معمول پیش از رویارویی با رکود افزایش پیدا می‌کند. بنابراین احتمال بروز رکود در سال ۲۰۲۰ وجود دارد.

13 (3)