اکنون سرمایه‌گذاران انتظار دارند نرخ بهره در آمریکا تا پایان ماه اکتبر یک مرتبه دیگر کاهش یابد. یک گزارش خاص به تنهایی نمی‌تواند حرکت بعدی فدرال‌رزرو درخصوص نرخ بهره را تعیین کند، اما مجموع شرایط در حال حاضر نشان می‌دهد که اقتصاد با وجود ریسک‌های متعدد از پا در نیامده است. برعکس، در آسیا شاخص CSI ۳۰۰ چین، با وجود تحریم ۲۸ شرکت چینی از سوی واشنگتن، بالغ‌بر ۶/ ۰ درصد تقویت شد. علاوه‌ بر این شاخص Nikkei ژاپن نیز یک درصد تقویت شد. رشد بازار آسیایی به کره جنوبی نیز سرایت کرد و شاخص Kospi بیش از ۲/ ۱ درصد رشد را در کارنامه روزانه خود به ثبت رساند. در این میان، اونس طلا با رشد ۸/ ۰ درصدی خود به بالای ۱۵۰۶ دلار رسید. قیمت اونس که در ۱۴۹۲ دلار باز شده بود تا کف ۱۴۸۷ دلار پایین رفت و بعد از آن به سقف ۱۵۰۷ دلاری رسید.

تحریم شرکت‌های چینی

آمریکا ۲۸ شرکت چینی را در ارتباط با نقض حقوق مسلمانان اویغور تحریم کرد. ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه ۲۸ سازمان نظارتی و شرکت چینی را در ارتباط با نقض حقوق مسلمانان اویغور و دیگر اقلیت‌های قومی غالبا مسلمان، در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. از جمله شرکت‌های تحت تحریم می‌توان به شرکت نظارت ویدئویی «هایک‌ویژن» و «داهوآ» اشاره کرد که از بزرگ‌ترین شرکت‌های نظارتی چین هستند. با اعمال تحریم‌ها، این شرکت‌ها نمی‌توانند با آمریکا داد و ستد داشته باشند. واشنگتن می‌گوید شرکت‌هایی که در این فهرست قرار گرفته‌اند با دولت چین در آزار و اذیت و نقض حقوق مسلمانان اویغور به‌ویژه اقلیت‌های مسلمان در منطقه خودمختار «سین کیانگ» همکاری داشته‌اند. براساس گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری، چین در ماه‌های گذشته در جریان آزار و اذیت مسلمانان اویغور، «صدها هزار نفر» از آنان را به اردوگاه‌هایی که مانند زندان هستند، روانه کرده است. در مقابل چین ادعا می‌کند که این اردوگاه‌ها، مراکز آموزش مبارزه با افراط‌گرایی هستند.‌ تحریم‌های آمریکا علیه چین در ارتباط با اقلیت مسلمان اویغور یک روز بعد از آن اعلام شد که مقامات بلندپایه چینی و آمریکایی در واشنگتن با یکدیگر ملاقات کردند تا راه‌حلی برای جنگ تجاری میان دو طرف پیدا کنند.

قرار است «لیو هی»، معاون نخست‌وزیر چین در پایان این هفته برای گفت‌وگو با مقامات آمریکایی راهی واشنگتن شود. مذاکرات تجاری بین دو اقتصاد نخست جهان که قرار است پس از دو ماه وقفه از سر گرفته شود، جان تازه‌ای به بورس‌ها در آسیا داد اما بورس‌های اروپایی و آمریکایی استقبال کمی از این خبر کردند. به نظر می‌رسد معامله‌گران در آمریکا بیش از هر چیز دیگری نگران وخیم‌شدن شاخص‌های کلان اقتصاد کشور خود هستند. با توجه به واکنش کم‌رمق بازارها به اخبار جنگ تجاری با وجود توافق آمریکا و چین برای از سرگیری مذاکرات، بازار چندان نسبت به نتیجه این نشست خوش‌بین نیست.

ذخایر ارزی چین در سیر نزولی

تازه‌ترین آمارهای رسمی نشان می‌دهد میزان ذخایر ارزی خارجی چین در ماه سپتامبر با کاهش روبه‌رو شده است. به‌رغم افزایش ارزش یوآن و فاصله گرفتن از پایین‌ترین حد در ۲۵ سال گذشته در برابر دلار آمریکا، جدیدترین آمارهای رسمی نشان می‌دهد ذخایر ارزی خارجی چین در ماه سپتامبر بیشتر از انتظارات کاهش یافته است. بر اساس این گزارش تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین موجب شده است تا ارزش یوآن در ماه آگوست به پایین‌ترین سطح خود در ۲۵ سال اخیر برسد. آمارهای رسمی حاکی است میزان ذخایر ارزی خارجی چین در ماه سپتامبر به ۳۰۹۲ هزار میلیارد دلار رسیده که نسبت به ماه قبل از آن با افت ۸/ ۱۴ میلیارد دلاری روبه‌رو شده است.

چین بزرگ‌ترین ذخایر ارزی جهان را در اختیار دارد. اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند که ذخایر ارزی چین با ۶میلیارد دلار کاهش نسبت به آگوست به ۳۱۰۱ هزار میلیارد دلار در سپتامبر خواهد رسید. علت اصلی کاهش ذخایر ارزی خارجی چین شامل نوسانات شدید نرخ ارزهای خارجی و نوسان قیمت دارایی‌ها بوده است. دولت چین بر این باور است که نااطمینانی در اقتصاد بین‌المللی و بازارهای مالی افزایش خواهد یافت. کاهش رشد اقتصادی جهان و تشدید تنش‌های تجاری نیز چالش بزرگی به‌شمار می‌رود. چین ظرف یک سال گذشته توانسته خروج سرمایه را به شدت کنترل کند، آن هم به‌رغم تنش‌های تجاری با آمریکا، تضعیف یوآن و کاهش رشد اقتصادی در داخل کشور. ذخایر ارزی چین از اکتبر ۲۰۱۸ میلادی به لطف کنترل‌های سرمایه و افزایش سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در بازارهای مالی و اوراق قرضه چین با افزایش روبه‌رو شده است.

در ماه سپتامبر ارزش یوآن در برابر دلار ۱۴/ ۰ درصد رشد داشته است.

ارزش یوآن در برابر دلار آمریکا از آوریل سال گذشته که جنگ تجاری آمریکا و چین آغاز شد، بیش از ۱۱ درصد کاهش داشته است. چین از سال ۲۰۱۵ میلادی که با کاهش رشد اقتصادی روبه‌رو شد بیش از هزار میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را برای حمایت از یوآن مصرف کرد. اقتصاددانان هشدار می‌دهند که این خطر وجود دارد که چین نتواند به هدف رشد اقتصادی ۶ درصدی دست پیدا کند. از سوی دیگر چین ذخایر طلای خود را در سال جاری افزایش داده است.

چین تا پایان سپتامبر ۶۴/ ۶۲ میلیون اونس ذخایر طلا در اختیار داشته است که نسبت به پایان ۲۰۱۸ میلادی بیش از ۲/ ۵ درصد رشد نشان می‌دهد.

 

13-01