درجازدن در کوتاه‌مدت

اگرچه رای اکثریت شرکت‌کنندگان در نظرسنجی وال‌استریت مبنی‌بر کاهشی بودن قیمت طلا در هفته آینده است، عدم‌اجماع میان رای‌دهندگان بر اساس آخرین نظرسنجی سایت کیتکو حکایت از آن دارد که قیمت طلا در آینده نزدیک افزایش یا کاهش شدیدی نخواهد داشت. سرمایه‌گذاران مین‌استریت همچنان بر صعودی بودن قیمت فلز زرد در کوتاه‌مدت تاکید دارند. این سرمایه‌گذاران خُرد از میانه ماه می‌(حدود ۵ ماه پیش) در تمامی نظرسنجی‌های کیتکو به صعودی بودن قیمت طلا رای داده‌اند؛ تاریخی که برای آخرین‌بار آرای صعودی در نظرسنجی مین‌استریت پایین‌تر از ۵۰ درصد بود. بیل باروچ، رییس شرکت بلولاین فیوچرز، اعتقاد دارد تا زمانی که دیدگاه سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی گسترده‌تر بین پرریسک بودن و کم‌ریسک بودن نوسان دارد، قیمت طلا همچنان درجا خواهد زد. او اضافه کرد که درها به روی قیمت‌های پایین‌تر باز است، اما در قیمت‌های پایین‌تر از ۱۵۰۰ دلار، حمایت محکمی از قیمت این دارایی امن وجود دارد. باروچ در ادامه گفت: «من انتظار نوسانات شدید قیمت طلا را ندارم، اما در کوتاه‌مدت به صورت محتاطانه خوشبین هستم و در بلند مدت همچنان به‌نظر بازار صعودی خواهد بود.»

  اختلاف‌نظر شرکت‌کنندگان وال‌استریت و مین‌استریت

این هفته ۱۴ متخصص بازار در نظرسنجی وال‌استریت شرکت کردند. ۷ تحلیلگر معادل ۵۰ درصد شرکت‌کنندگان بر این عقیده بودند که هفته آینده قیمت‌های پایین‌تری در انتظار هر اونس قیمت طلا است. ۲ شرکت‌کننده نیز رای به افزایشی بودن قیمت طلا دادند که معادل ۱۴ درصد شرکت‌کنندگان بود و ۵ نفر باقی‌مانده این افراد که ۳۶ درصد کل شرکت‌کنندگان را تشکیل می‌دهند، هفته آینده را هفته‌ای خنثی برای طلا می‌دانند.در همین حال، ۸۷۶ سرمایه‌گذار خُرد در نظرسنجی آنلاین مین‌استریت شرکت کردند که ۴۹۰ نفر از آنها که شامل ۵۶ درصد از رای‌دهندگان است نظر به افزایش قیمت طلا دارند. برخلاف تحلیلگران وال‌استریت که بیشتر عقیده دارند قیمت در هفته پیش‌رو کاهشی است، شرکت‌کنندگان مین‌استریت مانند ۵ ماه گذشته به افزایشی بودن قیمت رای داده‌اند. ۲۱۴ نفر یا ۲۴ درصد از مین‌استریتی‌ها کاهش قیمت را پیش‌بینی کردند و ۱۷۲ نفر با‌قی‌مانده که ۲۰ درصد کل را شامل می‌شود، خنثی بودن بازار را انتظار دارند. این در حالی‌است که هر دو گروه در هفته گذشته با پیش‌بینی افزایشی بودن بازار، حدسی درست زدند. قیمت طلا در هفته گذشته حدود ۵/ ۰ درصد افزایش پیدا کرد. پاسخ‌دهندگان وال‌استریت تاکنون ۵۴ درصد مواقع درست پیش‌بینی کرده‌اند و رکورد شرکت‌کنندگان مین‌استریت ۵۱ درصد است.

  طلا در انتظار تصمیم مجلس بریتانیا

اگرچه اخیرا فضای بازارهای مالی تا حدودی بهبود یافته است، اما هنوز هم نااطمینانی‌های زیادی در بازار وجود دارد. به‌‌رغم پیشروی‌های مثبت در زمینه توافق تجاری چین و برگزیت- که اثر هر دوی آنها بر قیمت طلا کاهشی است- اما هنوز هیچ‌کدام نهایی نشده‌اند و به همین دلیل هنوز نااطمینانی‌های زیادی برای طلا باقی مانده است. برای بسیاری از تحلیلگران، رای‌گیری برای برگزیت در میان سیاست‌مداران بریتانیا در واقعه مهمی برای قیمت طلا خواهد بود. کالین کیزنسکی، استراتژیست ارشد شرکت مدیریت ثروت SIA، در این‌باره گفت که تا قبل از رای‌گیری مجلس بریتانیا، بازار خنثی خواهد ماند. به‌نظر تحلیلگران بسته به اتفاقی که آخر هفته در این‌باره رخ می‌دهد، این اتفاق می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی بر بازار بگذارد. اگر پارلمان معامله اخیر بریتانیا و اتحادیه اروپا را تایید کند، قیمت طلا کاهشی خواهد بود. اگر پارلمان معامله را رد کند و مجددا برگزیت به تعویق بیفتد، قیمت طلا همچنان می‌تواند ثابت بماند. اما اگر پارلمان توافق اخیر را رد کند و در پی آن بحران تشدید شود، این ناطمینانی می‌تواند منجر به صعود قیمت طلا شود. با توجه به مصوبه مجلس بریتانیا و تعویق مجدد برگزیت، اکنون یکی از دو سناریوی ثبات یا افزایش قیمت طلا، از احتمال بیشتری برخوردار است.

13 (4)