به گزارش «ایسنا» به نقل از بلومبرگ، معاملات بورسی در جهان کماکان تحت تاثیر دو خبر مهم برگزیت و جنگ تجاری بین چین و آمریکا قرار دارد. با وجود آنکه مقامات و دیپلمات‌های اروپایی و انگلیسی به توافق اولیه در مذاکرات چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رسیده‌اند، به نظر می‌رسد هنوز اختلافات بین اروپایی‌ها با پنجمین اقتصاد بزرگ جهان به‌طور کامل حل نشده است. نخست‌وزیر انگلیس در یک عقب‌نشینی آشکار از مواضع قبلی خود گفت که دیگر مانند گذشته بر سر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تا پایان اکتبر به هر قیمتی اصرار ندارد. کیتموری، استراتژیست ارشد بازارهای مالی در موسسه «بلکراک» گفت: فکر نمی‌کنم دلیلی برای ترسیدن بیش از حد درخصوص برگزیت وجود داشته باشد با این حال نباید فراموش کنیم که هنوز ریسک‌های زیادی باقی مانده‌اند. کیوسوکه سوزوکی، استراتژیست بازار ارز در بانک «سوسیه ژنرال» گفت: تنها دو سناریو درخصوص حوادث آینده محتمل است: یا اتحادیه اروپا آن قدر صبر کند که پارلمان و دولت انگلیس به توافق برسند یا اینکه انتخابات زودهنگام برگزار شود. در هر دو صورت فکر می‌کنم برگزیت به تعویق خواهد افتاد.

از طرف دیگر چین و آمریکا نیز به رسیدن به توافق تجاری نزدیک‌تر شده‌اند. مقامات چینی به آمریکایی‌ها پیشنهاد کرده‌اند که در ازای برداشتن بخش بزرگی از تعرفه‌ها روی محصولات وارداتی کشاورزی این کشور از آمریکا، آمریکا نیز دست به اقدام متقابل بزند. طرف آمریکایی نیز از احتمال افزایش تعرفه روی محصولات چینی در صورت تداوم پیشرفت‌های مثبت سخن گفته است.

در وال‌استریت شاخص‌ها اکثرا صعودی بودند تا جایی که به جز شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» که ۱۱/ ۰ درصد ریزش کرد و به ۲۶ هزار و ۸۰۵ واحد رسید، دیگر شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که شاخص «اس‌اند‌پی ۵۰۰» با ۱۹/ ۰درصد افزایش تا سطح ۲۰۱۰ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی یعنی «نزدک کامپوزیت» با افزایش ۸۱/ ۰ درصدی در سطح ۸۱۸۵ واحدی بسته شد. در دیگر مناطق جهان و در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها عملکرد بهتری داشتند تا جایی که شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس لندن با افزایش ۹۳/ ۰درصدی تا ۷۳۲۸ واحد بالا رفت، شاخص «کک ۴۰» بورس پاریس با افزایش ۵۵/ ۰درصدی در سطح ۵۶۸۴ واحد بسته شد و شاخص «دکس ۳۰» بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش ۵۸/ ۰درصدی و ایستادن در سطح ۱۲ هزار و ۸۷۲ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص «ایبکس ۳۵» حدود ۰۷/ ۰درصد بالا رفت و به ۹۳۹۱ واحد رسید.