تغییر مسیر دلار در روز پنجم هفته از سوی عده‌ای از فعالان به این معنی تعبیر شد که مرز مقاومتی اول بازار دیگر سطح ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی نیست و پیش از آن دلار باید سعی کند از محدوده ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومانی عبور کند. از نظر این گروه، بازارساز به‌صورت آگاهانه تلاش می‌کند قیمت دلار را به آرامی پایین بیاورد و از طریق کاهش شدید نوسانات و افت قیمتی، انگیزه افراد عادی و معامله‌گران بزرگ برای بازگشت به بازار را کاهش دهد.

در روزی که قیمت دلار راه را برای صعود به محدوده‌های بالاتر مساعد ندید، سکه تمام بهار آزادی نیز ترجیح داد که یک بار دیگر به ابتدای کانال ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی میل کند. روز چهارشنبه، فلز گرانبهای داخلی ۳۰ هزار تومان افت قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۳ میلیون و ۹۰۵ هزار تومان رسید. افت قیمتی سکه در شرایطی رقم خورد که بهای اونس در بازارهای جهانی نیز نوسان زیادی نداشت و حداقل تا ساعت ۴ بعدازظهر به آرامی در مسیر افزایشی حرکت می‌کرد. در این شرایط افت قیمت سکه در روز پنجم هفته را مستقیما می‌توان تحت تاثیر کاهش بهای دلار دانست. البته عده‌ای از فعالان بازار سکه و طلا همچنان به عوامل بنیادی‌تری چون نبود تقاضای مصرفی و احتیاطی اشاره می‌کنند و باور دارند تا زمانی که چنین رکودی در بازار وجود دارد، نمی‌توان انتظار شکست سطوح مقاومتی را داشت. کمبود تقاضا در بازار سکه تمام از آنجا بیشتر مشخص می‌شود که حباب منفی همچنان گریبانگیر آن است و قیمت بازار در سطح کمتری نسبت به ارزش ذاتی آن قرار دارد. در این میان، افزایشی‌های بازار سکه باور دارند در صورتی که جهت انتظارات در بازار ارز تغییر کند، سرعت رشد فلز گرانبهای داخلی بیشتر از افزایش قیمت دلار خواهد بود.

کاهش قیمت دلار در روز گذشته انتظارات افزایشی شماری از معامله‌گران را باردیگر تضعیف کرد. برخی از معامله‌گران تصور کرده بودند، با حمایت دلار در مرز ۱۱ هزار تومانی و دو بار افزایش پیاپی، قیمت در فاز صعودی قرار گرفته است و به دنبال آن بودند که با رسیدن قیمت به مقاومت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی، بخشی از ارز خود را به فروش برسانند. با این حال، قیمت دلار خیلی زود از فاز افزایشی خارج شد و این دسته از معامله‌گران را در تردید فروش قرار داد. آنها مطئمن نیستند که در همین وضعیت دلار خود را به فروش برسانند یا منتظر بازگشت آن به سطوح بالاتر باقی بمانند.  در این میان، گروه بزرگ تری از معامله‌گران هستند که در قیمت‌های بالاتر اقدام به خرید دلار کرده‌اند و حاضر نیستند در قیمت‌های پایین‌تر نیز آن را به فروش برسانند و متضرر شوند. این عده همچنان امیدوارند قیمت دلار طی ماه‌های آتی افزایشی شود و آنها را از ضرر خارج کند.  با این حال، این دسته از معامله‌گران که بیشتر از بازیگران آماتور بازار هستند این نکته را در نظر نمی‌گیرند که در نهایت سرمایه آنها هر چقدر برای مدت زمان بیشتری راکد باقی بماند، خود برای آنها یک ضرر است. بازیگران آماتور معامله‌گرانی هستند که سابقه زیادی در زمینه فعالیت ارزی ندارند و تنها در دوران هیجان به امید کسب سود وارد شدند و اکثرا دچار ضرر شده‌اند. به‌عنوان مثال، اگر آنها اواسط اردیبهشت ماه ۱۰ هزار دلار در قیمت ۱۴ هزار تومانی خرید کرده باشند، اکنون به ازای هر دلار حدود ۳ هزار تومان ضرر کرده‌اند؛ اگر ۵ ماه بعد قیمت دلار ۱۴ هزار تومان شود، آنها در ظاهر ضرری نکرده‌اند؛ ولی نمی‌توان انکار کرد که حداقل حدود یک سال از سرمایه ریالی خود سودی کسب نکرده‌اند و این خود یک ضرر بزرگ برای آنهاست.