معاون اول رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه به‌دلیل اهمیت و جایگاه سلامت، بیمه سلامت رکن اصلی بیمه‌ای و کانون اصلی عدالت‌طلبی یک جامعه است، افزود: هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند ادعای عدالت کند، اما بگوید برای روزهای رنج مردم جامعه خود فکری نکرده است. یعنی فردی در هیچ جای کشور نباشد که فرصت حداقلی برای پوشش بیمه‌ای او فراهم نشده باشد. جهانگیری مهم‌ترین رسالت انبیا و ائمه و یکی از آرمان‌های اصلی انقلاب را استقرار عدالت عنوان کرد و گفت: هیچ آرمانی مقدس‌تر از عدالت نیست. توسعه و پیشرفت بدون عدالت محقق نخواهد شد و منافع ملت باید در توسعه عدالت دیده شود. وی عدالت را ایجاد فرصت‌های برابر برای همه آحاد جامعه توصیف کرد و گفت: عدالت را پیچیده نکنید؛ عدالت ایجاد فرصت‌های برابر برای آحاد مردم است. فرصت‌ها را در آموزش برابر کنید، کسی که در مرزها و کسی که در پایتخت تحصیل می‌کند همه برابر هستند. معاون اول رئیس‌جمهور اظهار کرد: فرصت‌ها را برای همه ملت ایجاد کنید. اینطور نباشد عده‌ای با شایستگی‌هایی که دارند پشت در بمانند و یکسری بدون شایستگی کرسی بگیرند. چرا برخی با وجود همه شایستگی با ماندن پشت در به جایگاهی که باید نمی‌رسند اما عده‌ای بدون شایستگی مراحل پیشرفت را سریع طی می‌کنند.

جهانگیری گفت: سال ۹۴ طرح تحول سلامت آغاز به‌کار کرد و در مرحله قبل بیمه همگانی ۱۰ میلیون نفر ثبت‌نام کردند که کار خوبی انجام شد همپوشانی حذف شد اما برای طبقات ضعیف این پوشش اجباری پیش‌بینی شد.  وی یکی از توفیقات طرح بیمه سلامت را الکترونیکی کردن پرونده سلامت برای همه برشمرد و گفت: یکی از اولویت‌های دولت هم همین موضوع است. باید به بحث‌های پزشک خانواده هم کمک شود تا طرح سلامت در این دوره هم به خوبی انجام شود. معاون اول رئیس‌جمهور پزشکان را از سرمایه‌های اصلی کشور برشمرد و گفت: اگر دو نفر اشتباه کردند طوری نشود که جامعه پزشکی احساس کند احترام‌شان حفظ نشده است. جامعه پزشکی و فرهنگیان بزرگ‌ترین اعتماد را بین مردم دارند اگر تعدادی پزشک مالیات نپرداختند طوری با آنان رفتار نشود که احساس کنند مورد بی‌احترامی واقع شدند. وی خاطرنشان کرد: امروز ایران به احترام پزشکانش در منطقه سرآمد است و بسیاری از بیماران منطقه به اینجا مراجعه می کنند.

جهانگیری درباره دارو و پیشرفت‌های حاصل شده در تولید آن در داخل کشور هم گفت: ۹۷ درصد داروی کشور داخل تولید می‌شود و این در شرایط ارزی و با توجه به محدودیت‌ها کار بزرگی است که انجام شده است. معاون اول رئیس‌جمهوری اظهار کرد: آمریکایی‌ها اعلام کردند از اردیبهشت این تحریم‌ها را اعمال می‌کنیم پس ما نمی‌توانستیم دست روی دست بگذاریم بنابراین قبل تحریم‌ها دو برابر مورد نیاز تجهیزات وارد کردیم. جهانگیری با مهم و تاثیرگذار خواندن روز ۱۳ آبان ماه گفت: در این روز تبعید حضرت امام(ره) به‌دلیل سخنرانی در مدرسه فیضیه بابت تصویب قانون کاپیتولاسیون، کشتار دانش‌آموزان در سال ۵۷ و تسخیر لانه جاسوسی در سال ۵۸ اتفاق افتاد. معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: نمی‌دانم آمریکایی‌ها خواسته یا ناخواسته سال ۹۷ دقیقا ۱۳ آبان تحریم‌ها را بازگشت دادند. وقتی ترامپ اعلام بازگشت تحریم‌ها برای دو دوره ۳ ماهه و ۶ ماهه را داد، ۱۳ آبان ۹۷ بازگشت شدید تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران نیز بود و یک سال است که این تحریم را می‌گذرانیم. وی ادامه داد: به همین دلیل مجلس شورای اسلامی ۱۳ آبان را روز مبارزه با استکبار اعلام کرد. این روز استقلال‌طلبی ایران است و جمهوری اسلامی به‌طور جدی دنبال آزادی و توسعه و پیشرفت بود.  جهانگیری از اندیشمندان و کارشناسان درخواست کرد تا خسارت‌هایی را که از منظر مداخلات در کشور روی داده است‌، بررسی کنند.

 تولید داروهای باکیفیت با یک پنجم قیمت در ایران

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه هر ماه یک یا دو خط دارویی جدید راه‌اندازی می‌شود، گفت: با تولید داروهای داخلی، توانستیم داروهای با کیفیت را با یک‌ پنجم قیمت تولید کنیم. به گزارش خبرگزاری مهر، سعید نمکی، صبح دیروز در مراسم نکوداشت روز ملی بیمه سلامت که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس و تعدادی از مدیران بیمه‌ای در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد، افزود: در سال‌های بعد از انقلاب، دستاوردهای قابل‌توجهی در عرصه نظام سلامت داشتیم که در مقایسه با گذشته بسیار چشمگیر بوده است.وی به توسعه زیرساخت‌های مراقبت‌های بهداشتی اولیه اشاره کرد و گفت: توسعه زیرساخت‌های مراقبتی باعث شد با کاهش مرگ و میر کودکان، زنان و گروه‌های آسیب‌پذیر روبه‌رو شویم. همچنین افزایش امید به زندگی و توسعه زیرساخت‌های نظام سلامت را نیز در پی داشتیم.

وزیر بهداشت افزود: یکی از دوره‌های طلایی پس از انقلاب در نظام سلامت، دوره ریاست جمهوری دکتر روحانی بود؛ چون توجهی که این دولت به بحث سلامت کرد، برنامه‌هایی مانند طرح تحول سلامت، توجه به مناطق کمتر برخوردار، کاهش پرداخت از جیب بیمار، رسیدگی به بیماران خاص و پوشش بیمه همگانی بود. به گفته نمکی، اگرچه این برنامه‌ها در برخی موارد با نواقصی همراه بود، اما کار عظیمی انجام شده است. وی در مورد پوشش اجباری بیمه سلامت همگانی نیز گفت: در کشورهای موفق دنیا برای بیمه همگانی برنامه‌هایی دارند که یکی از آنها این است که از «از دارا بگیر و خرج ندار کن، از جوان بگیر و خرج پیر کن و در زمان سلامت، هزینه بگیر تا خرج بیماری کنی» و ما توانستیم با توجه به این سه مولفه، امروز طرح پوشش اجباری بیمه سلامت همگانی را اجرایی کنیم؛ به‌طوری‌که ۸ تا ۹ میلیون نفر که بیمه نیستند، تحت پوشش قرار گیرند.وزیر بهداشت تاکید کرد: باید ببینیم چگونه عمل کنیم تا اقتصاد نظام سلامت به‌گونه‌ای پیش برود که زیر آوار هزینه‌های سنگین بی‌مورد لِه نشویم.

نمکی ادامه داد: در طرح تحول سلامت، اولین کاستی که وجود داشت، نپرداختن به بحث اقتصاد سلامت بود که پس از آمدن به وزارت بهداشت، اولین کار در این راستا، تهیه و استقرار پرونده سلامت، پزشک خانواده و موارد دیگر بود، در این راستا اقداماتی انجام دادیم، به‌طوری که توانستیم سیستم پرونده الکترونیک سلامت را مستقر کنیم؛ چنین اقدامی با همت همکاران و پیگیری مستمر آنها در مدت چهار ماه این سیستم مستقر شد که یک کار جهادی بود. وی تصریح کرد: از این راه توانستیم به نسخه‌نویسی الکترونیکی نیز برسیم و امروز زیرساخت‌های بسیار مقتدری در سیستم اطلاعات نظام سلامت کشور با همین پروژه الکترونیک سلامت داریم و تمام این اقدامات باعث شد تا از گزند هزینه‌خیزی نظام سلامت خود را برهانیم. وزیر بهداشت گفت: اقدام دیگری که انجام شد، بررسی وزن هر پدیده، فعالیت و خدمت در هزینه‌های نظام سلامت است؛ به‌طوری که توانستیم ۶۰۰ خدمت پر هزینه را شناسایی و برای آن دستورالعملی بنویسیم و خدمات دیگر را نیز به مرور در دستور کار قرار خواهیم داد. نمکی به موضوع دارو نیز اشاره و اظهار کرد: یکی از پرهزینه‌ترین موضوعات در نظام سلامت، بحث دارو است؛ به‌طوری‌که یک‌دوم تولید خالص ملی مربوط به دارو است؛ درحالی‌که در کشورهای دیگر حدود ۶/ ۰ است و برای رفع این مشکل نیز اقداماتی انجام شد که اولین گام، رفتن به سمت تولید داخلی دارو بود؛ چرا که سال گذشته ۳ درصد از داروهای وارداتی، ۳۰ درصد از منابع ارزی داخلی دارو را بلعیده بود به همین دلیل اجازه ندادیم داروهایی که در داخل تولید می‌شوند، دیگر وارد شوند و توانستیم سهم ۲/ ۱را به ۶/ ۰ تا ۷/ ۰ برسانیم و داروهای با کیفیت و با یک‌پنجم قیمت تولید کنیم. همچنین هر ماه یک یا دو خط دارویی جدید راه‌اندازی می‌کنیم. وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در گذشته بعضی از فرآورده‌ها را یک هفته، ۱۵ روز یا در بهترین حالت در یک ماه ذخیره می‌کردیم که درحال‌حاضر با پیگیری‌ها و همکاری بانک‌مرکزی، می‌توانیم بگوییم که هیچ داروخانه‌ای نیست که تا تیرماه آینده با مشکل روبه‌رو شود و هیچ اتاق عملی وجود ندارد که به‌دلیل تجهیزات، به تعطیلی کشیده شود.