با این وجود در روز جمعه نشت اخباری درباره مخالفت‌ تعدادی از مقامات کاخ سفید با برخی از جنبه‌های توافق جزئی جدید بازارها را در حالت تعلیق نگه داشته است. با این وجود ارزش هر اونس فلز زرد با کاهشی که در روز جمعه داشت، رکورد کاهش ارزش از نوامبر سال ۲۰۱۶ را به ثبت رساند. این هفته ارزش طلا ۵/ ۳ درصد سقوط کرده است.

طلا در کف سه ماهه

روز چهارشنبه دقیقا یک روز قبل از اینکه فلز زرد به کف سه ماهه خود برسد، انتشار اخباری مبنی بر اینکه حتی در صورت رخ دادن توافق تجاری اولیه بین چین و آمریکا، این توافق احتمالا تا ماه دسامبر رخ نخواهد داد، قیمت طلا با سرعت قابل‌توجهی به مرز مهم ۱۵۰۰ دلار حرکت کرد. روز چهارشنبه طلا با افزایش ۴/ ۰ درصدی به ۱۴۹۰ دلار رسید اما بعد از آن در روز پنج‌شنبه با دریافت سیگنال‌های جدی برای حل و فصل جنگ تجاری ۴۴/ ۱ درصد سقوط کرد و در قیمت ۱۴۶۸ دلار آرام گرفت.

پس از آنکه گائو فنگ سخنگوی وزارت تجارت چین اعلام کرد پکن و واشنگتن موافقت کرده‌اند به‌تدریج وضع تعرفه‌های یکساله بین طرفین را متوقف کنند، قیمت طلا در روز پنج‌شنبه با افت ۴۴/ ۱ درصدی مواجه شد. او در این‌باره گفت: لغو کردن تعرفه‌ها گام اول و حیاتی در راستای موافقت تجاری خواهد بود؛ اقدامی که طرفین موافقت کرده‌اند همزمان با پیشرفت مذاکرات دست به اجرای آن بزنند. اظهارات گائو، اظهار نظری بود که پس از توییت‌های ترامپ منتشر شد و رئیس‌جمهور ترامپ واکنشی به اظهارات چین نشان نداد، موضوعی که برای رئیس‌جمهور آمریکا تازگی دارد. تحلیل رسانه‌ها حاکی از یک نگرانی دیگر برای کاخ سفید است. گزارش‌ها نشان می‌دهد دولت ترامپ برای متعهد نگه‌داشتن چین به تعهداتش پس از آنکه توافقی احتمالی بین رئیس‌جمهور آمریکا و همتای چینی‌اش رخ دهد، مشکلاتی در پیش خواهد داشت. همچنین طلا در روز جمعه نیز با ادامه روند کاهشی خود تا ساعت ۱۶:۳۰ به وقت تهران به قیمت ۱۴۵۸ دلار رسید. فلز زرد هم‌اکنون در بزرگ‌ترین کاهش هفتگی ارزش خود از سال۲۰۱۶ را ثبت کرد. جرج گرو، تحلیلگر فلزات با ارزش در موسسه مدیریت ثروت RBC در نیویورک در این‌باره گفت: ارزش فلز زرد، در این هفته به دلیل اظهارات خوش‌بینانه چینی‌ها درباره جنگ تجاری، بازدهی بیشتر اوراق و سهام و همچنین نبود نوسان در شاخص تورم، باز‌هم عقب‌نشینی کرد. یکی دیگر از اخباری که در این هفته موجب فشار بر قیمت فلز زرد در مسیر کاهشی شد انتشار اخباری مبنی عدم افزایش ذخایر طلای بانک خلق چین (PBC) در هفته گذشته بود. بانک خلق چین یکی از جمع‌آوری‌کنندگان دائمی طلا است.

بازار سهام گوش به زنگ توافق تجاری

نااطمینانی درباره سرنوشت مذاکرات تجاری بین آمریکا و چین باعث شده است که بازارهای مختلف در روز جمعه گوش به زنگ باقی بمانند. در حالی که در وال‌استریت، شاخص‌های داوجونز و S&P ۵۰۰ به سمت رکوردهای تاریخی خود در پیش بودند و به این دل بسته بودند که ضررهای ناشی از جنگ تعرفه‌ای با توجه به اظهارات مقامات چینی رو به پایان است، اما گزارش رویترز مبنی بر اینکه کاخ سفید با برخی از جنبه‌های توافق اولین بین دو کشور مخالف است، باعث شد تا افزایش روزانه این شاخص‌ها محدود شود. کارشناسان معتقدند که توافق تجاری اکنون مهم‌ترین محرک بازاهای سهام در جهان خواهد بود که در صورت دریافت سیگنال‌های ناامیدکننده تاثیری معکوس بر شاخص‌ها خواهد گذاشت. روز پنج‌شنبه با توجه به اخبار منتشره در بازارهای جهانی موجی از خوش‌بینی به راه افتاده بود و بسیاری از شاخص‌های مهم روندی صعودی داشتند. در این روز شاخص نزدک با ۲۹/ ۰درصد افزایش به مقدار ۸۲۱۹ رسید و در کنار این شاخص، داوجونز با ۶۶/ ۰ درصد و S&P ۵۰۰ نیز ۲۷/ ۰درصد افزایش این شاخص را در روند صعودی خود همراهی کردند.