تزریق پول به اژدها

  اقدام غیرمنتظره بانک مرکزی چین

بانک مرکزی چین در اقدامی غیر منتظره برای بازارها، نرخ وام ریپو (repo rate) را در روز دوشنبه کاهش داد. بانک مرکزی چین نرخ توافق‌نامه بازخرید هفت روزه خود را به مقدار ۰۵/ ۰ کاهش داد و به ۵/ ۲ درصد رساند. بانک مرکزی کشورها در مواقع کمبود منابع به بانک‌های تجاری وام‌های مدت‌دار می‌دهد. نرخ بهره استقراض بانک‌های تجاری از بانک مرکزی، نرخ ریپو (repo) نام دارد. معمولا نرخ ریپو توسط مقامات پولی کشورها برای کنترل تورم استفاده می‌شود. این برای اولین بار در چهار سال گذشته است که بانک خلق چین نرخ بهره را کاهش داده است. این کاهش به بازار این سیگنال را می‌دهد که سیاست‌گذار آماده است که در جهت بهبود سرعت رشد اقتصادی که اخیرا کند شده بود، اقدامات انبساطی بیشتری انجام دهد. تحلیلگران معتقدند که این کاهش نرخ از طرفی اشتیاق بانک مرکزی برای از بین بردن نگرانی سرمایه‌گذاران را نشان می‌دهد.  اخیرا به دلیل نرخ بالای تورم خرده فروشی سرمایه‌گذاران نگران بودند که بسته‌های انبساطی در راه نخواهد بود. به دلیل اینکه رشد اقتصادی بالا عامل بسیار مهم‌تری برای سیاست‌گذار است، شاخص قیمت مصرف‌کننده بالا نیز این بانک را از کاهش نرخ بهره منصرف نکرد.

  خوش‌بینی تجاری برای پایان سال

شینهوا خبرگزاری دولتی چین روز شنبه گزارش داد که واشنگتن و پکن مکالمات تلفنی در سطح مقامات بلند پایه داشته‌اند. طبق این گزارش دو طرف مذاکره در مورد مسائل اصلی خود برای فاز اول توافق تجاری به گفت‌وگو پرداختند. هارش رئیس بخش تحقیقات در موسسه مالی گئوجیت در این باره گفت: فاز اول توافق تجاری برای سرمایه‌گذاران بسیار مهم است، زیرا فاز اول مقدمه‌ای است برای آنچه که در قدم‌های بعدی پیش خواهد آمد. بهبود انتظارات و کاهش احساس ریسک سرمایه‌گذاران در آسیا، باعث شده است که این گروه اکنون به‌صورت محتاطانه نسبت به انعقاد فاز اول قبل از کریسمس خوش‌بین باشند. این خوش‌بینی باعث فشار بر قیمت طلا خواهد شد. همچنین از طرف دیگر کارشناسان معتقدند که دلار ضعیف می‌تواند سقوط ارزش طلا را محدود کند. شاخص دلار در روزهای گذشته با کاهش محدودی مواجه بوده است و روز دوشنبه به ۹/ ۹۷ رسید.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در موسسه OANDA درباره آینده قیمت فلز زرد در یک نوشته اشاره کرد تنها سناریویی که برای افزایش قابل‌توجه قیمت طلا وجود دارد شکست در گفت‌وگوهای تجاری بین آمریکا و چین است.  عامل مهم دیگری که این روزها سرمایه‌گذاران به آن چشم دوخته‌اند تحولات هنگ‌کنگ است. بعد از حدود دو روز فروکش اعتراضات، مجددا روز دوشنبه سطح تنش در این منطقه بالا رفت. اتفاقات مهم در روز آغاز مجدد اعتراضات در تله افتادن صدها معترض در محوطه دانشگاه و ایجاد تنش در یک منطقه توریستی بود. در هر صورت به دلیل اینکه طلا به‌عنوان یک ذخیره مطمئن در شرایط پرتنش در نظر گرفته می‌شود، تنش‌های هنگ‌کنگ می‌تواند به افزایش قیمت طلا کمک کند.

  صورت جلسه فدرال‌رزرو

ارزش هر اونس طلا، شاخص دلار و اوراق قرضه و سهام به احتمال زیاد به انتشار صورت‌جلسه آخرین نشست سیاستی فدرال‌رزرو که پنج‌شنبه این هفته منتشر می‌شود واکنش نشان دهند. این واکنش بستگی به محتویات این صورت جلسه دارد. جوزف کاپرسو تحلیلگر ارز در بانک کامن‌ولث استرالیا، درباره محتویات این صورت جلسه تصریح کرد: به احتمال زیاد این صورت جلسه دوباره بر اوضاع پایدار اقتصاد آمریکا تاکید خواهد کرد و سیاست‌های مالی کنونی فدرال‌رزرو را مناسب ارزیابی کند، که این موضوع می‌تواند شاخص دلار را تقویت کند.  تحلیلگران معتقدند که بر اساس آمارهای خرده فروشی که در روز جمعه منتشر شد، ضعف در مصرف می‌تواند دلیلی بر تجدید نظر کمیته بازار باز فدرال‌رزرو در سیاست‌های خود باشد. برخی از کارشناسان بازار معتقدند کمیته بازار باز به احتمال زیاد در سال ۲۰۲۰ مجددا نرخ بهره را کاهش دهد.