صدرنشین، با اختلاف

گوجه‌فرنگی، در آبان‌ماه با اختلاف قابل‌توجهی صدرنشین بیشترین تورم خوراکی در آبان‌ماه شده است. شاید برای اثبات این ادعا نیاز به آمار و گزارش نیست و افزایش قابل‌توجه گوجه‌فرنگی، هم در فضای مجازی و هم در رسانه‌ها انعکاس ویژه‌ای داشته است. متوسط قیمت هر کیلو گوجه‌فرنگی در آبان‌ماه حدود ۴ هزار تومان گزارش شده که نسبت به ماه قبل یعنی مهرماه افزایش ۵۵ درصدی را ثبت کرده است. نکته قابل‌توجه این است که در ماه آبان بیشترین قیمت برای گوجه‌فرنگی ۵ هزار و ۳۰۰ تومان گزارش شده. این در حالی است که قیمت‌های کنونی این کالا در آذرماه به نظر بالاتر از این سطح می‌رسد. نکته قابل‌توجه این موضوع است که قیمت گوجه‌فرنگی در آبان‌ماه سال قبل بالاتر بوده است. قیمت این کالا در آبان‌ماه سال قبل در هر کیلو ۴ هزار و ۵۰۰ تومان گزارش شده بود. بنابراین میزان تورم نسبت به مدت مشابه سال قبل منفی ۶/ ۱۱ درصد بوده است.  به نظر می‌رسد که مهم‌ترین دلیل گرانی گوجه‌فرنگی تغییرات فصلی و کاهش عرضه این محصول به بازار است. برخی از مسوولان، گرانی این کالا را مرتبط با بحث افزایش قیمت بنزین نمی‌دانند و معتقدند که هر سال در فصل سرما، قیمت این کالا با تغییر روبه‌رو می‌شود. از سوی دیگر، برخی دیگر نیز سرمازدگی، نرسیدن محصول به بازار و صادرات را از عوامل افزایش قیمت گوجه‌فرنگی عنوان کردند. به نظر نمی‌رسد که این افزایش قیمت دائمی باشد و با افزایش عرضه در هفته‌های آینده از سطح قیمتی این کالاها کاسته خواهد شد.

  افزایش قیمت پیاز و تخم‌مرغ

در کنار افزایش قیمت گوجه، قیمت برخی دیگر کالاها مانند پیاز نیز افزایش قابل‌توجهی را ثبت کرده است. اگرچه این افزایش قیمت مانند گوجه‌فرنگی ثبت نشده است. بر اساس آمارهای ارائه شده در این گزارش، قیمت هر کیلو پیاز در آبان‌ماه سال جاری به میزان ۳ هزار و ۲۰۰ تومان گزارش شده که نسبت به ماه قبل افزایش ۱۸ درصدی را ثبت کرده است. همچنین نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز قیمت پیاز به میزان ۳۰ درصد رشد را ثبت کرده است. بنابراین به نظر می‌رسد که دلیل اصلی افزایش قیمت پیاز نیز مانند گوجه‌فرنگی تغییرات فصلی بوده است. قیمت این خوراکی پرتقاضا نسبت به آبان‌ماه سال قبل به میزان ۴۱ درصد رشد داشته است.همچنین از لحاظ بیشترین تورم ماهانه، تخم‌مرغ در رده سوم قرار دارد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در آبان‌ماه نسبت به مهر‌ماه تخم‌مرغ ۹ درصد گران‌تر شده است. قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ در آبان‌ماه به میزان ۹ هزار و ۷۰۰ تومان گزارش شده که این رقم در ماه قبل به میزان ۸ هزار و ۹۰۰ تومان بوده است. اما نکته قابل‌توجه این است که قیمت تخم‌مرغ در آبان‌ماه سال قبل گران‌تر بود و هر کیلو از این خوراکی با قیمت ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان گزارش شده است. بنابراین هرچند قیمت این خوراکی نسبت به مهرماه افزایش یافته است، اما نسبت به آبان‌ماه سال قبل بهای این خوراکی کاهشی بوده است. از سوی دیگر، مسوولان عنوان کردند که با توجه به افزایش قیمت تخم‌مرغ در روزهای اخیر، تشکل صادرات آن به بازارهای هدف را متوقف کرده است. همچنین کارشناسان نیز افزایش قیمت تخم‌مرغ را به دلیل نوسان نرخ بنزین نمی‌دانند. به گفته کارشناسان، روزانه ۲۸۰۰ تا ۲۹۰۰ تن تخم‌مرغ در کشور تولید می‌شود که به دلیل ازدیاد تقاضا، این میزان در برخی موارد کاهش یا افزایش می‌یابد. از سوی دیگر، میزان صادرات این کالا کمتر از ۳ هزار تن است.

  تورم منفی در میوه‌های خوراکی

اما در آبان‌ماه سمت و سوی تمام کالاها افزایشی نبود، بلکه برخی کالاها مانند مرکبات کاهش قیمت قابل‌توجهی را ثبت کردند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که پرتقال محصول داخل در آبان‌ماه به میزان ۲۵ درصد کاهش قیمت داشته است. قیمت هر کیلو پرتقال محصول داخل به میزان ۶ هزار و ۱۰۰ تومان گزارش شده است که البته این رقم در ماه قبل به میزان ۸ هزار تومان گزارش شده بود. البته در آبان‌ماه سال قبل هر کیلو پرتقال به میزان ۵ هزار و ۶۰۰ تومان گزارش شده است.در آبان‌ماه قیمت سیب درختی زرد نیز روند نزولی را ثبت کرده است. بر اساس آمارهای این گزارش، قیمت سیب درختی زرد در هر کیلو به میزان ۶ هزار و ۴۰۰ تومان بوده است. این قیمت نسبت به مهرماه سال جاری به میزان ۱/ ۶ درصد کاهش را ثبت کرده است. از سوی دیگر، تورم نقطه به نقطه این گروه نیز به میزان منفی ۱۱درصد رسیده است. در نتیجه می‌توان عنوان کرد که تورم این کالای خوراکی هم در بخش ماهانه و هم در بخش سالانه منفی بوده است. نکته قابل‌توجه این است که با وجود افزایش قیمت گوجه‌فرنگی در آبان‌ماه سال جاری، تورم ماهانه رب گوجه‌فرنگی در این ماه منفی گزارش شده است. بر اساس آمارهای این گزارش تورم ماهانه رب گوجه‌فرنگی در آبان‌ماه سال جاری به میزان منفی ۶/ ۵ درصد گزارش شده است. قیمت هر کیلو گوجه‌فرنگی در آبان‌ماه به میزان ۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان ثبت شده است. از سوی دیگر آمارها نشان می‌دهد که نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز نرخ تورم سالانه این خوراکی به میزان ۸/ ۱ درصد ثبت شده است. مجموع این آمار نشان می‌دهد که در آبان‌ها سطح قیمت‌ها در شرایط معمولی قرار دارد، اگرچه برخی کالاها به دلیل تغییرات آب و هوا با افزایش یا کاهش قیمت روبه‌رو شدند. در آبان‌ماه تورم ماهانه گوشت گوسفند به میزان منفی ۷/ ۳ درصد ثبت شده و هر کیلو از این خوراکی به میزان ۹۴ هزار و ۵۰۰ تومان گزارش شده است. از سوی دیگر، قیمت گوشت گاو نیز به میزان ۸۴ هزار و ۵۹۱ تومان ثبت شده است.

12