نرخ بهره آمریکا تغییر نکرد

سیاست‌گذاران فدرال‌رزرو آمریکا با توجه به پایین بودن تورم به عدم تغییر نرخ بهره هدف رای دادند. براساس داده‌های کنونی این نرخ در سال آینده نیز تغییر نخواهد کرد. فدرال‌رزرو آمریکا در سال ۲۰۱۹ سه بار نرخ بهره را کاهش داده است. کمیته بازار باز فدرال‌رزرو در پایان نشست روز چهارشنبه خود تصمیم گرفت نرخ بهره را بدون تغییر در محدوده ۵/ ۱ تا ۷۵/ ۱ درصد حفظ کند. فدرال‌رزرو آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: سیاست پولی احتمالا برای مدت زمان نامشخصی بدون تغییر خواهد بود. جی پاول رئیس این کمیته در بیانیه روز چهارشنبه خود اظهار کرد: ما کلیه تحولات اقتصادی مالی و پولی را زیر نظر داریم. کمیته به این جمع‌بندی رسیده است که سیاست پولی فعلی برای حمایت از رشد و رونق اقتصادی و بازار اشتغال مناسب است و نرخ تورم نیز نزدیک به هدف مورد نظر ما یعنی ۲ درصد قرار گرفته است.

 این کمیته تحولات اقتصادی داخلی از جمله نرخ تورم و تحولات جهانی و بین‌المللی را به دقت زیر نظر خواهد داشت.

به نظر می‌رسد احتمال کاهش یا افزایش نرخ بهره آمریکا در سال ۲۰۲۰ بسیار پایین باشد. این در شرایطی است که در نشست سپتامبر ۸ عضو کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو از عدم تغییر نرخ بهره در سال ۲۰۲۰ حمایت می‌کردند و در برابر ۹ نفر خواستار افزایش یک بار یا بیشتر نرخ بهره بودند. ولی در نشست شب گذشته تنها ۴ عضو کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو خواستار افزایش ۲۵/ ۰ درصدی نرخ بهره در سال آینده شده‌‌اند. فدرال‌رزرو آمریکا همچنین پیش‌بینی کرده است که رشد اقتصادی این کشور امسال به ۲/ ۲ درصد خواهد رسید. نرخ تورم آمریکا نیز سال ۲۰۱۹ را با ۶/ ۱ درصد رشد به پایان خواهد رساند و این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۹/ ۱ درصد خواهد رسید.

طلا از اوایل ماه سپتامبر شروع به عقب‌نشینی کرده و از قیمت ۱۵۶۰ دلار به ازای هر اونس فاصله گرفته، اما همچنان ۱۴ درصد رشد قیمت سالانه خود را حفظ کرده است. این بالاترین سود سالانه از سال ۲۰۱۰ تاکنون محسوب می‌شود. کامرز بانک در پیش‌بینی سالانه خود برای قیمت طلا در سال ۲۰۲۰، روند صعودی برای فلز گرانبها در نظر گرفته است. براساس این پیش‌بینی نیمه ابتدایی سال با فعالیت سرمایه‌گذاران سوداگر و کاهش تقاضا همراه خواهد بود که در ابتدا مانع از افزایش قیمت می‌شود، اما در نیمه دوم سال آینده روند صعودی طلا دنبال خواهد شد.

همچنین سیاست پولی بانک‌های مرکزی تسهیلی باقی خواهد ماند که به سود فلز زرد تمام می‌شود. فدرال‌رزرو ایالات متحده در حال حاضر هرگونه کاهش نرخ بهره را رد کرده است.  با این حال هنوز هم این امکان از بین نرفته و در واقع احتمال کاهش نرخ بیشتر از افزایش نرخ بهره است. کامرز بانک انتظار دارد در سه ماهه دوم فدرال‌رزرو نرخ بهره را کاهش دهد.