توافق تجاری آمریکا و چین در فاز اول موجب شده است تا ۱۷ ماه تنش و جنگ تجاری بین دو کشور تا حدی فروکش کند.

براساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی به ۱۴۷۸ دلار رسیده است.

توافق تجاری چین و آمریکا روز جمعه اعلام شد و روز یکشنبه نیز رابرت لایتهایزر نماینده تجاری ایالات‌متحده در اظهاراتی گفت: صادرات آمریکا به چین طی دو سال آینده دو برابر افزایش خواهد یافت.

این در شرایطی است که مقام‌های دو کشور هنوز تاریخی را برای امضای این توافق تعیین نکرده‌اند. ایالات‌متحده تصمیم گرفته است تا برخی تعرفه‌های تجاری را که قرار بود از روز یکشنبه بر واردات چین اعمال کند، به حالت تعلیق درآورد. چین نیز اعلام کرده که اعمال تعرفه‌های اضافی علیه برخی کالاهای آمریکایی را متوقف می‌کند. توافق تجاری آمریکا و چین موجب افزایش شاخص سهام در بازارهای آسیایی شده است.

سیاست‌گذاران فدرال‌رزرو آمریکا بر این باورند که اقتصاد این کشور وضعیت خوب و مناسبی دارد و این روند طی سال آینده نیز ادامه خواهد یافت. بنابراین به نظر می‌رسد نرخ بهره آمریکا در شرایط فعلی تغییری نخواهد کرد. تازه‌ترین آمارهای رسمی نشان می‌دهد خرده‌فروشی در آمریکا طی ماه نوامبر کمتر از انتظارات رشد کرده است. بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس که در انتخابات سراسری به پیروزی رسیده است، بار دیگر وعده داد که برگزیت را تا ۳۱ ژانویه عملی خواهد کرد.

دلیل اهمیت برخی رویدادهای هفته

نخستین رویداد مهم هفته جاری، ارزیابی سرمایه‌گذاران و تحلیلگران اقتصادی از توافق تجاری موقت بین آمریکا و چین است. چین روز یکشنبه اعلام کرده است که اعمال تعرفه‌های بیشتر علیه برخی کالاهای آمریکایی را متوقف می‌کند. این تعرفه‌ها قرار بود ۱۵ دسامبر وضع شود. آمریکا و چین روز جمعه از دستیابی به فاز نخست توافق تجاری خبر داده‌اند.

براساس این توافق، آمریکا مدعی شده است که صادرات این کشور به چین طی دو سال آینده حدود دو برابر خواهد شد و چین واردات محصولات کشاورزی از آمریکا را افزایش خواهد داد. دونالد ترامپ نیز گفته است که مذاکرات برای دستیابی به فاز دوم توافق تجاری نیز باید سریعا آغاز شود. دومین رویداد مهم تحولات مربوط به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا خواهد بود. بوریس‌جانسون نخست‌وزیر انگلیس که در انتخابات اخیر پارلمانی به پیروزی رسیده است، وعده داده تا ۳۱ ژانویه برگزیت را نهایی کند. مقام‌های ارشد دولت انگلیس نیز تاکید کرده‌اند که مهم‌ترین اولویت لندن، اجرای برگزیت تا پایان ژانویه خواهد بود.

سومین رویداد مهم سخنرانی مقام‌های ارشد فدرال‌رزرو آمریکا است. این در شرایطی است که فدرال‌رزرو در نشست اخیر خود به اتفاق آرا نرخ بهره را بدون تغییر حفظ کرده است. جی پاول رئیس فدرال‌رزرو آمریکا تاکید کرده است که شرایط اقتصادی ایالات‌ متحده رضایت‌بخش است. چهارمین رویداد مهم انتشار آمارهای مهم اقتصادی آمریکا از جمله تولیدات صنعتی، مسکن و شاخص اعتماد مصرف‌کننده، درآمد و هزینه‌های شخصی و تولید ناخالص داخلی در سه ماه سوم ۲۰۱۹ است.

پنجمین رویداد مهم اقتصادی هفته جاری نیز روشن شدن وضعیت اقتصاد آلمان خواهد بود. نگرانی‌های زیادی درباره احتمال رکود اقتصادی آلمان در سه ماه چهارم ۲۰۱۹ میلادی وجود دارد. آمارهای مهم اقتصادی آلمان نشان خواهد داد که آیا بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه یورو توانسته است از وقوع رکود جلوگیری کند یا نه. تازه‌ترین آمارهای رسمی نشان می‌دهد صادرات آلمان در ماه اکتبر با رشد ۲/ ۱‌درصدی روبه‌رو شده که این مساله توانسته است تا حدودی نگرانی‌ها درباره رکود اقتصادی را کاهش دهد.