وضعیت کارت‌ها و خودپرداز‌ها در ایران

این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشد یک هزار و ۸۸۶ دستگاهی حکایت دارد؛ بانک‌های ملی ایران با ۸ هزار و ۱۲۵ دستگاه خودپرداز و در ادامه بانک صادرات و ملت بیشترین تعداد خودپرداز فعال تا پایان آبان ماه را داشته‌اند. در این گزارش آمده است:تعداد خودپردازهای شبکه بانکی از ابتدای سال جاری ۷۶۳ دستگاه رشد داشته اما با توجه به تعداد بالای تراکنش‌های مبتنی بر خودپرداز و انجام بسیاری از عملیات‌های بانکی روزمره با خودپردازها ضرورت دارد تا بانک‌ها ضمن حفظ زیرساخت شبکه خودپرداز نسبت به توسعه ناوگان خودپردازهای بانکی و ابزارهایی نوین از این خانواده همچون VTM- ATMR و خودپرداز غیر نقد اقدام کنند.

چند خودپرداز در تهران فعال است؟

بر اساس گزارش بانک مرکزی از وضعیت ابزارهای پرداخت در شبکه بانکی، استان تهران ۱۳ هزار و ۳۲۰ دستگاه خودپرداز دارد. آمار بانک مرکزی می‌گوید: از این میان بیشترین تعداد دستگاه فعال به بانک ملی ایران با یک هزار و ۴۴۹ خودپرداز تعلق دارد.پس از بانک ملی بیشترین میزان خودپردازها به بانک سامان با ۱۰۴۹ دستگاه و بانک‌های صادرات و پاسارگاد تعلق دارد.بانک صادرات و پاسارگاد به‌صورت مشترک ۹۷۹ دستگاه خودپرداز بانکی در تهران فعال کرده‌اند.

۴۵ هزار خودپرداز در سایر استان‌ها

گزارش وضعیت ابزار خودپرداز حاکی از آن است که در سایر استان‌ها به جز تهران در حدود ۴۵ هزار و ۱۲۲ دستگاه خودپرداز فعال است که از این تعداد بانک ملی ایران بالغ بر ۶ هزار و ۷۶۷ دستگاه خودپرداز را به خود اختصاص داده و صاحب بیشترین تعداد خودپرداز در تمام کشور است؛ پس از بانک ملی ایران، بانک‌های صادرات ایران با ۴ هزار و ۱۷۴ دستگاه و بانک ملت با ۴ هزار و ۴۱ دستگاه بیشترین تعداد خودپرداز را در سایر استان‌ها به خود اختصاص داده‌اند.

آمار کارت‌ها

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد تعداد کارت‌های صادر‌شده از سوی نظام بانکی نیز تا پایان این مهر به ۳۱۸ میلیون و ۴۱۲ هزار کارت می‌رسد. بانک دولتی و شبه دولتی ملی، ملت و سپه بالاترین ارقام در صدور کارت را دارند. بانک ملی به تنهایی به میزان ۷۲ درصد از جمعیت ایران کارت بانکی صادر کرده است. بانک خاورمیانه در مجموع کمتر از ۱۴ هزار کارت بوده است. دلیل این میزان صدور کارت البته به سیاست متفاوت بانک خاورمیانه در بانکداری بازمی‌گردد.