عامل اول همان عامل مذکور یعنی افزایش سطح تنش‌ها در عراق با اقدام تنش‌آمیز آمریکا بود. عامل دوم اما اجرای سیاست‌های تسهیلی در سیستم پول چین بود که تاثیر مثبتی در بازارهای سهام این کشور داشت. در حقیقت با ترکیب این دو عامل که اثرات متفاوتی با هم دارند باعث پیچیده شدن وضعیت بازارها شده است. با توجه به اینکه بازار چین در زمان زودتری نسبت به بازارهای اروپایی و وال‌استریت بازگشایی می‌شود، اثرات این بازار به بازارهای دو منطقه دیگر منتقل خواهد شد. در اولین ساعات اولین روز بازگشایی بازارهای سهام چین یعنی روز سوم ژانویه نزدیک به ۱۱۵ میلیارد دلار نقدینگی به این بازار تزریق شد، تا بازارهای دومین اقتصاد بزرگ دنیا با یک شوک مثبت سال ۲۰۲۰ را آغاز کند.

چیرگی موقت عامل سیاسی

عامل اول تاثیرگذار در بازارهای جهانی بالا گرفتن بی‌سابقه سطح تنش‌ها در خاورمیانه و اقدام تنش‌آمیز آمریکا در عراق بود که می‌توانست به تنهایی موجب تاثیرات مهمی در بازارهای مختلف شود. این افزایش بی سابقه تنش در منطقه، می‌توانست دو تاثیر متفاوت در بازارها داشته باشد که این تاثیر بستگی به خاصیت ریسکی بودن این بازارها دارد. شواهد اثر این عامل را می‌توان در افت شاخص برخی از بازارهای سهام مختلف در معاملات صبح و ظهر مشاهده کرد. بازارهای پر ریسک مانند سهام کشورهای مختلف تحت تاثیر این اتفاق با افت ارزش مواجه شدند. شاخص‌های سهام مختلف در مناطق مختلف از جمله شاخص DAX، STOXX۶۰۰ و FTSE۱۰۰ در اروپا از جمله شاخص‌هایی بودند که تحت تاثیر این اتفاق قرار گرفتند. همچنین بازارهای سهام آسیایی مانند بورس شانگهای نیز با کاهش ارزش شاخص خود مواجه شد اما بورس CSI۳۰۰ چین که بیشتر تحت تاثیر سیستم مالی این کشور است، بدون نزول به کار خود ادامه داد. از سوی دیگر به دلیل بالا رفتن سطح نااطمینانی، بازارهایی که نقش پناهگاه امن دارایی را بازی می‌کنند، با افزایش تقاضا روبه‌رو شدند. قیمت این دارایی‌هایی امن که در سال ۲۰۱۹ نیز به دلیل دیگر تنش‌های ژئوپلیتیک مانند جنگ تجاری بین دو قطب اقتصادی دنیا افزایش قابل‌توجهی یافته بود این بار روزهای اول سال نو میلادی را با شوک افزایشی دیگری آغاز کردند. دارایی‌های بدون ریسک مانند طلا، شاخص دلار و ین ژاپن از جمله این دارایی‌ها بودند. تمام این عوامل نشان می‌داد که تا آن لحظه مهمترین بازیگر بازارها تنش‌های عراق باشد اما بعد از آن و با فاصله زمانی کمی بود که پای بازیگر جدیدی به بازارها باز شد؛ عاملی که توانست به مرور اثر خود را از بازارهای آسیایی به بازارهای اروپایی و در نهایت به وال‌استریت منتقل کند. عامل جدید سیاست تسهیل پولی چین بود که به آهستگی تاثیر خود را بر بازاهای جهانی سهام حکفرما کرد.

تزریق غیرمستقیم مُسکن چینی به بازارهای آمریکایی

با بازگشایی کامل وال‌استریت تاثیر سیاست انبساطی پولی چین کامل شد به‌طوری که سهام جهانی در اولین روز معاملات سال با بسته‌شدن وال‌استریت در بالاترین رکورد خود قرار گرفت. شاخص S&P۵۰۰ نیز با ۸/ ۰ درصد افزایش به رکورد ۳۲۷۵ واحدی دست یافت. رالی وال‌استریت منجر به دستاورد سهام تکنولوژی شد و با صعود سهام اپل به بالای ۳۰۰ دلار برای اولین بار همراه شد. رشد ۳/ ۱ درصدی نزدک کامپوزیت را به رکورد بالایی رساند، در حالی که میانگین صنعتی داو‌جونز ۲/ ۱ درصد صعود کرد. بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا سقوط کرد و بازده اوراق ۱۰ساله ایالات متحده با ۵/ ۳ درصد افت پایین‌تر ۸۷/ ۱ درصد بود. شاخص دلار نیز معیار ارزش در برابر سبد همتایان خود ۴/ ۰درصد صعود و بهترین روز خود را از اوایل نوامبر تجربه کرد. وال‌استریت نیز دستاوردهای بازارهای آسیا و اروپا را ردیابی می‌کرد. اقدام PBoC (بانک مرکزی چین)، هزینه‌های بودجه بانک‌ها را کاهش داده و اعتبار خود را برای شرکت‌های خصوصی و مشاغل کوچک آزاد می‌کند.

 

13-02