سپرده‌های دیداری این بانک‌ها نیز تقریبا ۷/ ۵۶ درصد رشد کرده است. آمارها حاکی از این است که رقم سپرده‌های دیداری در سال ۹۶ حدود ۶/ ۹۰هزار میلیارد بوده که در سال ۹۷ به ۱۴۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. از سوی دیگر با اینکه سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ۱۰ درصد و سود سرمایه‌گذاری بلندمدت ۱۴ درصد تعیین شده است، اما به نظر می‌رسد این بانک‌های بورسی در سال گذشته در جذب سپرده‌های سرمایه‌گذاری موفق عمل کرده‌اند، به‌طوری که ارقام منتشر شده از ترازنامه این بانک‌ها نشان می‌دهد در مجموع سپرده‌های سرمایه‌گذاری این بانک‌ها به نسبت سال مالی ۹۶ حدود ۸/ ۱۶درصد رشد داشته است. ارقام ترازنامه بانک‌ها نشان می‌دهد که در سال ۹۷ مجموع سپرده‌های سرمایه‌گذاری بانک‌های مورد بررسی، ۸۱۷ هزار میلیارد تومان بوده که به نسبت سال ۹۶ حدود ۱۱۷ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.  در ترازنامه بانک‌ها علاوه براینکه ارقام سپرده‌های جاری، قرض‌الحسنه و سرمایه‌گذاری مشخص می‌شود، در بخشی دیگر سایر سپرده‌ها نیز اعلام می‌شود که در واقع در این بخش ارقام سپرده نقدی ضمانت‌نامه‌ها و پیش دریافت اعتبارات اسنادی (ریالی و ارزی) منتشر می‌شود. بررسی بانک‌های بورسی که اطلاعات آنها در سایت کدال موجود بود نشان می‌دهد که سایر سپرده‌های بانکی از حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان در سال ۹۶ به حدود ۹/ ۳۵ هزار میلیارد تومان در سال ۹۷ رشد داشته است. به عبارت دیگر رقم سپرده‌های ضمانت نامه‌ها و اعتبارات اسنادی ۵/ ۶۱ درصد افزایش داشته است. اما کدام بانک‌ها در جذب سپرده‌ها موفق‌تر عمل کردند؟

آهن‌ربای جذب نقدینگی در بانک‌ها

بررسی‌ها نشان می‌دهد که از میان ۱۷ بانک بورسی مورد بررسی، سه بانک خصوصی و دو بانک خصوصی شده بیشترین رشد سپرده‌های بانکی را به خود اختصاص داده‌اند. بانک خاورمیانه در مجموع با حدود ۶/ ۱۱ هزار میلیارد تومان سپرده بیشترین رشد مجموع سپرده‌ها را به خود اختصاص داده است. رشد سپرده‌های این بانک در یک سال مالی ۴/ ۴۸ درصد بوده است. پس از آن بانک گردشگری با رشد کل سپرده‌ها در حدود ۹/ ۴۵ در جایگاه دوم قرار دارد. مجموع سپرده‌های این بانک از حدود ۲۴هزار میلیارد تومان به ۳۵ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است. جایگاه سوم نیز به پست بانک اختصاص داشته که سپرده‌های آن از حدود ۲/ ۶ هزار میلیارد تومان به ۱/ ۹ هزار میلیارد تومان در سال ۹۷ افزایش پیدا کرده که رشد ۷/ ۴۵ درصدی را ثبت کرده است. رشد مجموع سپرده‌های بانک ملت نیز در یک سال مالی حدود ۳۹ درصد افزایش پیدا کرده است. دراین رتبه‌بندی بانک پاسارگاد سومین بانک خصوصی است که بیشترین جذب سپرده‌ها را داشته است. این بانک در سال مالی ۹۷ حدود ۴/ ۸۷ هزار میلیارد تومان سپرده داشته که به نسبت سال ۹۶ حدود ۲/ ۳۵درصد رشد داشته است.

رتبه‌بندی از نگاه رشد سپرده‌های دیداری

سپرده‌های دیداری در تقسیم بندی که در ترازنامه بانک‌ها وجود دارد، به سپرده‌هایی گفته می‌شود که بانک به ازای این حساب به صاحب آن دسته چک اعطا می‌کند. در نتیجه سودی به این سپرده‌ها تعلق نمی‌گیرد. بررسی ترازنامه بانک‌های بورسی نشان می‌دهد که بانک گردشگری با جذب حدود ۴۳۴ میلیارد تومان سپرده دیداری در سال ۹۷ بیشترین رشد سالانه سپرده‌های دیداری را ثبت کرده است. ترازنامه این بانک نشان می‌دهد که سپرده‌های دیداری این بانک به نسبت سال ۹۶ حدود ۶/ ۳۲۰ درصد رشد داشته است. در رتبه بعدی بانک کارآفرین قرار دارد که سپرده‌های آن در یک سال مالی حدود ۹/ ۲۰۷ درصد رشد داشته است. سومین بانک در این رتبه‌بندی، بانک پاسارگاد است که سپرده‌های دیداری آن از حدود ۸/ ۱ هزار میلیارد تومان در سال ۹۶ با رشد ۶/ ۹۶ درصدی به حدود ۵/ ۳ هزار میلیارد تومان در سال ۹۷ رسیده است. بانک پاسارگاد در جذب سپرده‌های پس‌انداز نیز تقریبا عملکرد مشابهی داشته است. ارقام ترازنامه این بانک نشان می‌دهد که در پایان سال مالی ۹۷ سپرده‌های پس‌انداز این بانک به نسبت سال مالی ۹۶ حدود ۹۲ درصد رشد داشته است. به عبارت دیگر از رقم ۸۷۲ میلیارد تومان در سال ۹۶ به ۷/ ۱ هزار میلیارد تومان در سال ۹۷ رسیده است.

نگاهی به سپرده‌های سرمایه‌گذاری

بررسی صورت‌های مالی ۱۷ بانک بورسی حاکی از این است که به‌رغم اینکه بازارهای موازی سود بیشتری به نسبت بازار پول داشتند، اما سپرده‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها در مجموع با رشد ۸/ ۱۶ درصدی همراه بوده‌اند. بنابراین اگر این رقم رشد را شاخصی برای بررسی بانک‌ها در نظر بگیریم، اگر بانکی رشد بیشتری نسبت به این رقم داشته باشد می‌توان ادعا کرد که در جذب این نوع سپرده‌گذاری موفق عمل کرده است. در میان بانک‌هایی که این ویژگی را داشتند بانک پاسارگاد با رشد ۳۰درصدی سپرده‌های سرمایه‌گذاری یکی از بانک‌های با عملکرد مناسب بوده است. رقم سپرده‌های سرمایه‌گذاری این بانک از حدود ۶۱ هزار میلیارد تومان در سال ۹۶ به حدود ۲/ ۷۹ هزار میلیارد تومان در سال ۹۷ رسیده است.

رتبه‌بندی در اعطای LC

در ترازنامه بانک‌ها بخشی به‌عنوان سایر سپرده‌ها درج می‌شود که در این قسمت بخش ارقام سپرده نقدی ضمانت‌نامه‌ها و پیش دریافت اعتبارات اسنادی (ریالی و ارزی) منتشر می‌شود. ارقام ترازنامه بانک‌های مورد بررسی در این گزارش نشان می‌دهد که پست بانک، بیشترین رشد را در این نوع سپرده‌ها داشته است. رقم سایر سپرده‌های این بانک در یک سال مالی حدود ۲۱۱ درصد رشد داشته است. پس از آن بانک پاسارگاد قرار دارد که سایر سپرده‌های این بانک با رشد ۴/ ۱۹۲ درصدی همراه بوده است. بانک انصار با رشد ۷/ ۱۱۶ درصدی در جایگاه سوم و بانک سینا با رشد ۱۰۴ درصدی در جایگاه چهارم قرار دارد. در این رتبه‌بندی، بانک پاسارگاد در میان بانک‌های خصوصی جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است.

 

12-02