شاخص CSI۳۰۰ بالغ بر ۳ درصد ارزش خود را از دست داد و شاخص شانگهای کامپوزیت نیز نزدیک به ۳ درصد ریزش داشت. این ویروس کشنده که منشأ آن نوعی ساس شناسایی شده است، چین را در شرایط بحرانی قرار داده است. تاکنون انتشار این ویروس در ایالات متحده، تایوان، تایلند، کره جنوبی و عربستان سعودی اعلام شده است. با توجه به نگرانی‌های موجود درباره انتشار این ویروس مهلک شاخص‌های آسیایی راندمان مناسبی از خود بروز نداده‌اند. شاخص‌های اروپایی برخلاف آسیا روند رو‌به رشدی داشتند که از قابل پیشگیری بودن این ویروس ناشی می‌شد. وال‌استریت نیز به همین ترتیب روند صعودی خود را از سر گرفت.

 بازار جهانی طلا با توجه به تقویت شاخص دلار آمریکا، وارد سراشیبی شد و حدود دو دهم درصد ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۱۵۹۹ دلاری بازگشت. بیت‌کوین نیز که یکی از بازارهای جایگزین در شرایط غیرمعمول محسوب می‌شود افت ۲ درصدی کرد. در میان پناهگاه‌های امن سرمایه‌گذاری در شرایط بحرانی، تنها ین ژاپن نسبت به دلار آمریکا سبقت گرفت.

گروه مالی گلدمن ساکس اعلام کرد: اگر ویروس جدید چینی مانند ویروس اپیدمی سارس در سال ۲۰۰۳ میلادی همه‌گیر شود، بازار جهانی نفت آسیب خواهد دید. گلدمن ساکس افزود: این ویروس که از ووهان چین به سایر شهرها و کشورهای جهان سرایت کرده است، می‌تواند موجب کاهش ۲۶۰ هزار بشکه در روز در تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۰ میلادی شود. سوخت جت حدود دو سوم این کاهش تقاضا را تشکیل خواهد داد. اپیدمی این ویروس همچنین می‌تواند قیمت جهانی هر بشکه نفت را با افت ۹/ ۲دلاری روبه‌رو کند.

این ویروس نگرانی‌های زیادی را در بین فعالان بازارهای سرمایه و بورس ایجاد کرده است؛ به‌خصوص در شرایطی که صدها میلیون نفر برای سفرهای داخلی و خارجی در آستانه سال جدید چینی آماده می‌شوند. یک تحلیلگر ارشد گروه مالی گلدمن در این باره گفت: در حالی که واکنش اوپک در طرف عرضه و تولید می‌‌تواند موجب محدود شدن تاثیر چنین شوکی در طرف تقاضا شود، ولی نااطمینانی اولیه درباره تبعات گسترش این ویروس می‌تواند موجب افت فراتر از انتظار قیمت جهانی نفت شود.

این احتمال وجود دارد که نوسانات قیمت نفت طی هفته‌های آینده افزایش یابد. این در شرایطی است که نگرانی‌های زیادی نسبت به اختلال تولید و عرضه از سوی لیبی، ایران و عراق وجود دارد. دو عامل پیش‌بینی کاهش رشد اقتصاد جهانی و نفوذ ویروس واگیردار چینی، موجب کاهش سه شاخص اصلی بورس آمریکا شده بود. هرچند وال‌استریت به شرایط نرمال بازگشته است.

این جریان منفی با تایید سازمان پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا و اعلام ابتلای یک نفر به این ویروس، تشدید شد.

 

13-03

 

حمله ویروس مرگ به جهان

هراس نفت از ویروس چینی