در آخرین روز هفته یک رشد ۱۵ هزار تومانی دیگر کافی بود تا این فلز گرانبها بر سکوی ۵ میلیون و ۴۰ هزار تومانی قرار بگیرد. ثبت این قیمت نشان دهنده آن بود که فلز ارزشمند داخلی، طی یک هفته بیش از ۳ درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده است، ‌حال آنکه دو هفته قبل بازدهی منفی ۲ دهم درصدی را تجربه کرده بود.

سکه در حالی رشد بیش از ۳ درصد را در هفته گذشته به ثبت رساند که در بازار ارز، دلار تنها توانست ۴/ ۱ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند. در واقع در هفته گذشته دلار نسبت به سکه روند رشد آرام‌تری داشت و این موضوع حتی در روند روزهای سه‌شنبه و پنج شنبه نیز مشخص بود. دلار که روز دوشنبه ۱۴۰ تومان رشد داشت،‌ روز سه شنبه تنها ۳۰ تومان افزایش قیمت را به خود دید و روز پنج‌شنبه میزان افزایش آن به ۱۰ تومان رسید. مجموع رشد ۴۰ تومانی دو روز انتهایی هفته کمک کرد که در مقابل دلار عدد ۱۳ هزار و ۷۲۰ تومانی به‌عنوان نقطه پایان کاری هفته ثبت شود.

به گفته فعالان، ماندن سکه بالای مرز ۵ میلیونی و ادامه نوسان دلار بر بلندی سطح ۱۳هزار و ۵۰۰ تومانی، انتظارات معامله‌گران فنی بازار را افزایشی‌تر کرده است. با این حال، روند قیمت نشان می‌دهد که حداقل معامله‌گران دلار در خریدهای خود تا حدی احتیاط می‌کنند. در این میان، شماری از فعالان باور دارند، سکه و دلار به سقف‌های پیشین خود نزدیک شده‌اند و به احتمال زیاد در صورت افزایش بیشتر نیز از اواسط هفته جاری در مسیر اصلاح و کاهش قرار خواهند گرفت. در بازار سکه هم اکنون سطح مقاومتی ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی اهمیت زیادی دارد و حمایت از این فلز گرانبها در مرز ۵میلیونی نیز می‌تواند جسارت خریداران را برای ورود به بازار بیشتر کند.

در این میان، عده‌ای از فعالان باور دارند، نوسانات بازارهای جهانی نیز در روند بازار سکه اثر زیادی دارد. از نظر آنها، ‌در صورتی که طلای جهانی به رشد خود ادامه دهد، سکه می‌تواند با سرعت بیشتری رشد کند، چرا که این فلز گرانبها دارای حباب نیز است و همین انرژی آن را برای رشد بیشتر بالاتر می‌برد. با این حال، برخی معامله‌گران عنوان می‌کنند، کافی است که روند قیمت دلار تغییر کند، پس از آن سکه نیز با سرعت زیادی کاهش پیدا می‌کند؛ درست مانند زمانی که افزایش قیمت را تجربه کرد.

در هفته‌ای که بیشتر توجه‌ها به سمت دلار و سکه تمام بود، سکه‌های کوچک‌تر بازدهی‌های بسیار بیشتری را ثبت کردند. به‌عنوان مثال، در هفته‌ای که گذشت، نیم سکه ۴/ ۳ درصد افزایش قیمت را ثبت کرد و ربع سکه بالای ۵ درصد رشد را به ثبت رساند. به گفته یکی از فعالان، تمایل افراد عادی برای خرید سکه‌های کوچک‌تر بیشتر است و همین عامل موجب شد که آنها افزایش بیشتری را تجربه کنند. طلای ۱۸ عیار نیز در هفته‌ای که گذشت توانست خود را بالای مرز ۵۰۰ هزار تومانی تثبیت کند.  عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا اثرگذارترین اقدام بانک مرکزی در بازار ارز بوده است.  به گزارش ایبنا، مهرداد بائوج لاهوتی با بیان اینکه بانک مرکزی در ساماندهی تلاطم‌های ارزی نمره خوبی گرفته است، گفت: عملکرد بانک مرکزی در بهبود وضعیت بازار با مکانیزم‌های اتخاذ شده مناسب بوده و توانسته دلالی در اقتصاد را کاهش دهد. نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه هیچ‌گاه دخالت مستقیم در بازار اثرگذاری خوبی بر روند قیمت‌ها نداشته است، افزود: خوشبختانه بانک مرکزی با مکانیزم‌هایی که اتخاذ کرده توانسته به‌صورت مستقیم کنترل بازار را به دست بگیرد و به این ترتیب نرخ‌ها تحت کنترل است.

 

13-02