گام محتاطانه فدرال‌رزرو

وی در ادامه به نشانه‌های ثبات در رشد اقتصادی جهان اشاره کرد و افزود: نااطمینانی‌ها درباره سیاست‌های تجاری رو‌به کاهش است. فدرال‌رزرو آمریکا سال گذشته به خاطر نگرانی از اوضاع رشد اقتصادی جهان و تنش‌های تجاری با چین، نرخ بهره را ۳ بار کاهش داد. او در ادامه تاکید کرد: البته برخی نگرانی‌ها درباره چشم‌انداز اقتصاد جهان وجود دارد، از جمله گسترش ویروس جدید کرونا. این ویروس می‌تواند حداقل در کوتاه‌مدت تاثیرات منفی زیادی بر اقتصاد چین داشته باشد. ما به دقت شرایط را زیر نظر داریم. گرچه تبعات این ویروس برای تولید چین کاملا آشکار و روشن است ولی هنوز خیلی زود است که بخواهیم درباره تاثیر جهانی آن یا تاثیر بر اقتصاد آمریکا اظهار نظر کنیم. در بیانیه فدرال ررزو اشاره‌ای به تغییر برنامه فعلی در خرید ماهانه ۶۰ میلیارد دلار اوراق قرضه نشده؛ اما پاول گفته است که احتمالا ظرف ماه‌های آوریل تا ژوئن، میزان خرید اوراق قرضه کاهش خواهد یافت.

به گزارش فایننشال تایمز، روز چهارشنبه فدرال‌رزرو آمریکا، نرخ بهره اصلی خود را بدون تغییر ثبت کرد، اما یکی از اهرم‌های استفاده شده برای مدیریت آن نرخ را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد که یکی از چالش‌های کلیدی بانک مرکزی در سال ۲۰۲۰ میلادی ابزارهای آن است نه موضع سیاست‌گذاری. پس از جلسه دو روزه در واشنگتن، اعضای کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو نرخ صندوق‌های فدرال را در محدوده ۵/ ۱ تا ۷۵/ ۱ درصد قرار دادند. آنها فقط یک تغییر در بیانیه سیاست خود ایجاد کردند و رشد در هزینه‌های خانوار را متوسط و نه قوی توصیف کردند، همان‌طور که در دسامبر به آن اشاره شده بود. این استمرار نشان می‌دهد که کمیته هنوز اقتصاد را در جایگاه خوبی می‌داند، همانطور که جی پاول غالبا چنین می‌گوید و آنها برنامه خود را برای تغییر سیاست که تا پایان سال جاری است تغییر نداده‌اند و اینکه نرخ اصلی سیاست‌گذاری فدرال‌رزرو را بدون تغییر گذاشت.

زمانی‌که بازار بازخرید شبانه ریپو، نوسان شدیدی را تجربه کرد، فدرال‌رزرو را مشغول تزریق صدها میلیارد دلار به این بازار کرد. پاول در یکی از مهم‌ترین بخش‌های سخنرانی خود از پایان دادن به این مداخله با توجه به ثباتی که بازار از خود بروز داده، خبر داد. زمان تخمینی فصل دوم سال جاری میلادی است. اما چرا این بازار باید به هر نحوی کنترل شود؟ فدرال‌رزرو ظرف تنها ۱۶ هفته از دوره تزریق تقدینگی حجم ترازنامه خود را به اندازه یک‌سوم هزار میلیارد دلار افزایش داده است. این شاید مهم‌ترین دلیل مهار افسار این بازار باشد. پس از جهش غیرمنتظره نرخ بهره ریپو (بازخریدکوتاه‌مدت) فدرال‌رزرو به ۱۰ درصد در ماه سپتامبر، فدرال‌رزرو آمریکا اولین مداخله در بازار را که ظرف یک دهه گذشته بی‌سابقه بود با تزریق پول به سیستم مالی آمریکا اجرا کرد. فدرال‌رزرو شعبه نیویورک اعلام کرد برنامه‌ای برای تزریق ۷۵ میلیارد دلار به سیستم مالی را هنگام بازگشایی معاملات روزانه طراحی کرده است دلیل این مداخله، فشار شدیدی که بر بازار بین بانکی برای استقراض کوتاه‌مدت وارد شده بود، به شمار می‌رود. هزینه استقراض پول در بازار شبانه تحت توافق بازپرداخت یا نرخ ریپو از سپتامبر که به ۱۰ درصد رسید، آغاز شد. آخرین‌باری که از این ابزار در این مقیاس استفاده شده بود به سال ۲۰۰۸ میلادی باز می‌گردد.