پاتک اقتصادی چین به کرونا

طلا که در روزهای اخیر به دلیل نگرانی‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، روندی افزایشی را در پیش گرفته بود، اولین روز هفته بازارهای جهانی را با کاهش ۱۰ دلاری آغاز کرد. طلا که هفته گذشته را در قیمت ۱۵۸۹ دلار تمام کرده بود، روز دوشنبه با ۶۴/ ۰ درصد کاهش ارزش به قیمت ۱۵۷۹ دلاری رسید. کارشناسان دلیل بازگشت طلا از نزدیکی‌ سقف چهار هفته‌ای خود را به دو عامل چینی مرتبط دانستند. بانک مرکزی چین برای حمایت از اقتصاد این کشور در برابر تهدیدهای ویروس کرونا نرخ بهره ریپو (repo) را کاهش داد و از سوی دیگر برای حمایت از اقتصاد خود، اقدام به تزریق نقدینگی در بازار کرد. مقامات چینی در روزهای اخیر از ابزارهای مالی مختلف برای اطمینان از اینکه مقدار کافی نقدینگی در دومین اقتصاد بزرگ دنیا وجود داشته باشد استفاده کرده‌اند؛ اقدامات حمایتی که در برابر خطرات اقتصادی شیوع ویروس کشنده کرونایی به کار بسته می‌شود که طبق اظهارات مقامات چین تاکنون جان ۳۶۱ نفر از شهروندان این کشور را گرفته است. استفان اینس، استراتژیست ارشد بازارها در AxiCorp درباره شرایط بازار طلا اظهار کرد: این حقیقت که بانک خلق چین (PBOC) یا همان بانک مرکزی چین در حال حمایت از اقتصاد این کشور است، دلیل کاهش قیمت این فلز گرانبها است. این کارشناس در ادامه صحبت‌های خود درباره عواقب بلندمدت شیوع این بیماری هشدار داد و اضافه کرد: باید در نظر داشت شیوع این بیماری تاثیرات قابل توجهی در بلند مدت دارد. دلیل این اثرات این واقعیت است که این هفته در حدود ۵۰ درصد از کشور چین تقریبا تعطیل بوده است و این اتفاق سبب خواهد شد که مقدار تولید و همچنین مقدار مصرف در این کشور با کاهش چشمگیری روبه‌رو شود.

از سوی دیگر شاخص دلار که ارزش دلار آمریکا را در برابر ارزهای رقیب آن نشان می‌دهد هم در روز دوشنبه با افزایش ۳۳/ ۰ درصدی به مقدار ۷۱/ ۹۷ واحد رسید؛ موضوعی که طلا را برای ‌دارندگان آن در کشورهای دیگر گران‌تر می‌کند. همچنین از دیگر اثرات نگرانی از شیوع این ویروس می‌توان به کاهش شاخص‌ سهام‌های آسیایی به کف دوماهه اشاره کرد؛ نگرانی‌ای که از اثرات احتمالی این ویروس بر اقتصاد چین نشات می‌گیرد.

اقدامات حمایتی بانک مرکزی چین

بانک مرکزی چین نرخ‌های بهره ریپوی ۷ روزه و ۱۴ روزه خود را به ترتیب به مقدارهای ۴/ ۲ و ۵۵/ ۲ کاهش داد و همچنین در کنار این اقدام ۲/ ۱ تریلیون یوآن معادل ۱۷۴ میلیارد دلار نقدینگی را به بازارها تزریق کرد. استفان اینس در این باره می‌گوید: زمانی که ما شاهد چنین اقدامات حمایتی از سوی مقامات مالی یک کشور باشیم، نشان‌دهنده این است که یک بحران اقتصادی گریبان اقتصاد چین را گرفته است؛ بحرانی که به احتمال زیاد دامنه‌اش از چین فراتر رود و به کشورهای دیگر سرایت کند و در نتیجه بانک‌های مرکزی بسیاری را مجبور به کاهش نرخ بهره کند.

داده‌ها نشان می‌دهد فعالیت‌های کارخانه‌ای دومین قطب اقتصادی دنیا در ماه ژانویه به پایین‌ترین نرخ در پنج ماه اخیر خود رسیده است؛ البته تحلیلگران معتقدند که تاثیرات اولیه شیوع ویروس کرونا احتمالا در آمارهای ماه ژانویه انعکاس زیادی نداشته باشد و به احتمال زیاد شیوع این بیماری تاثیرات زیادی در آمارهای ماه‌هایی داشته باشد که در پیش‌رو است. تحلیلگران معتقدند که به احتمال زیاد در آینده‌ای نزدیک اقدامات بهبود دهنده بیشتری از سوی مقامات مالی چین اتخاذ شود که می‌تواند دلیل اصلاح قیمتی طلا باشد. اگرچه تا زمانی که ویروس کرونا اقتصاد چین را تهدید کند، چشم‌انداز گسترده طلا همچنان مثبت خواهد بود. به‌طور کلی هر نوع نااطمینانی که اقتصاد کشورهای مختلف را با چالش روبه‌رو کند، به دلیل خاصیت پناهگاهی فلزهای ارزشمند از جمله طلا، این فلزها با افزایش تقاضا و متعاقبا با افزایش ارزش روبه‌رو خواهند شد.