فروکش تلاطم بازار طلا

تحلیلگران معتقدند یکی از دلایل اصلی افزایش عرضه طلا و کاهش قیمت آن حفاظت از سودی است که طلا در ماه ژانویه به سرمایه‌گذاران خود داده است. تحلیلگران بر این باورند که با توجه به اینکه تنش‌های خاورمیانه و به خصوص تنش‌های بین ایران و آمریکا و همچنین خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تاثیر خود را بر قیمت فلز زرد گذاشته‌اند، اکنون وقت آن است تا سودهای خود را تبدیل به پول نقد کنند تا دوباره در موقعیت خرید قرار بگیرند. یکی دیگر از دلایلی که باعث تصحیح قیمت این پناهگاه امن دارایی شده است، وضعیت نسبتا مساعد سهام‌های جهانی است. به نظر کارشناسان بازار این موضوع می‌تواند موجب تصحیح بیشتر قیمت طلا شود و قیمت هر اونس طلا را به بازه ۱۵۴۵ تا ۱۵۵۰ دلاری بازگرداند.

تقویت ارز آمریکا

یکی دیگر از عواملی که این روزها بر قیمت طلا فشار مضاعفی وارد کرده است، قدرت گرفتن دلار آمریکا در برابر سبدی از ارزهای رقیب خود است. شاخص دلار در روز سه‌شنبه نیز به پیشروی چند روز اخیر خود ادامه داد، و با ۰۸/ ۰ درصد افزایش ارزش به ۸۸/ ۹۷ واحد رسید. دلار در روز دوشنبه نیز بالاترین جهش خود را از ۲ ژانویه تا کنون کسب کرد. در روز دوشنبه شاخص ارز آمریکا با افزایش ۳۹/ ۰ درصدی در مقابل سبدی از ارزهای مهم دنیا روبه‌رو شد. یکی از عوامل تقویت کننده شاخص دلار، بهبود در وضعیت بخش ساخت و تولید ایالات متحده بود. این گزارش نشان می‌داد که بعد از آنکه تولیدات آمریکا در ۵ ماه متوالی در حال انقباض بود، در ماه ژانویه توانست مجددا در میان موج جدیدی از سفارش‌ها احیا شود.

سهام‌های آسیایی بعد از اینکه تحت تاثیر نگرانی‌های عواقب اقتصادی شیوع ویروس کرونا قرار گرفته بودند، روز سه‌شنبه توانستند، شاخص‌های خود را بهبود ببخشند. وارن پترسون در مورد وضعیت طلا در روزهای آینده گفت: همچنان نااطمینانی‌های زیادی درباره ویروس کرونا وجود دارد که می‌تواند به عنوان عاملی حمایت‌کننده از قیمت طلا پشتیبانی کند. پترسون در این مورد عقیده دارد که تا زمانی که تاثیرات اقتصادی این ویروس بر اقتصاد چین و جهان کاملا محو نشود، می‌توان در افق میان‌مدت انتظار افزایش قیمت طلا را داشت. پترسون در ادامه نظرات خود درباره شرایط نااطمینان بازار در روزهای اخیر گفت: ما هنوز شاهد یک تغییر به سمت دارایی‌هایی با خاصیت پناهگاه امن هستیم، که یکی از شاهدهای آن مقدار جریان ورودی ذخایر صندوق‌های معامله‌پذیر در بورس است، که با مقدار قابل ملاحظه‌ای در حال افزایش است؛ این موضوع نشان می‌دهد که همچنان نااطمینانی در بازار وجود دارد. چین البته در حال تلاش بسیار برای کاهش دامنه این ویروس است. هنگ کنگ گزارش داده است که اولین مرگ ناشی از ویروس کرونا در این کشور رخ داده است، که این دومین مرگ ناشی از این ویروس در کشوری به جز چین است. پکن به متخصصان بهداشت آمریکایی این اجازه را داده است که در راه مبارزه با این ویروس به آنها کمک کنند؛ ویروسی که تاکنون جان ۴۲۷ نفر را گرفته است. وقایع اتفاق افتاده در اثر شیوع ویروس مرگبار کرونا، باعث گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا در ماه ژوئن شده است، اما به نظر می‌رسد این اتفاقات تاکنون نتوانسته است نظر مقامات بانک مرکزی آمریکا را تغییر دهد. رافائل باستیک رئیس شعبه آتلانتا فدرال رزرو در سخنانی گفته بود، نظر فدرال رزرو در مورد احتمال کاهش نرخ بهره در آینده تغییر نکرده است.