تلاطم سکه خوابید؟

دو نکته جالب در مورد روند بهای سکه در هفته گذشته وجود داشت: اول اینکه به‌رغم افزایش روز آخرهفته، این فلز گرانبها، بازدهی منفی را تجربه کرد و دومین نکته آنکه میزان رشد منفی بسیار بیشتر از دلار بود. برخی معامله‌گران با تکیه بر چنین آمارهایی عنوان می‌کردند که دیگر انتظار ندارند بازار سکه دچار تلاطم خاصی نشود. از نظر آنها بازار چند بار در ماه‌های اخیر به کانال ۵ میلیونی سر زده است؛ ولی هر بار مدت زیادی بالای آن باقی نمانده است و به سرعت فروش‌ها بالای مرز یاد شده بیشتر شده است. هفته قبل نیز چنین اتفاقی در بازار رخ داد و معامله‌گران  سکه در همان روز دوم هفته کانال ۵ میلیون تومانی را ترک کردند و در ادامه هر چقدر تلاش کردند، موفق به ورود دوباره به این کانال نشدند. البته عده دیگری از معامله‌گران چنین عقیده‌ای را قبول نداشتند و معتقد بودند، نوسان گیران به دنبال محکم کردن کف قیمت سکه هستند و پس از اطمینان از کف قیمت، خریدهای خود را افزایش خواهند داد. این دسته باور دارند، همین‌که سکه پس از شکست مرز ۵ میلیونی، با افت زیادی مواجه نشد، نمایانگر آن است که انتظارات کاهشی و هیجانی چندانی در بازار فعال نشده‌اند.

این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که در هفته‌ای که گذشت، سکه۵/ ۱ درصد از ارزش خود را از دست داد؛ سکه دو هفته قبل افزایش ۱/ ۳ درصدی را به ثبت رسانده بود. دلار نیز در هفته گذشته حدود نیم درصد افت قیمت را تجربه کرد که فاصله معناداری با افت قیمت سکه داشت. به گفته فعالان، عامل اصلی که موجب شد، شاخص ارزی در هفته گذشته افت زیادی را تجربه نکند حمایت معامله‌گران از اسکناس آمریکایی در سطح ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی بود. در آخرین روز هفته نیز دلار ۵۵ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و با خروج قدرتمند از سطح ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی به بهای ۱۳ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. پنج‌شنبه دو هفته قبل هر دلار در بازار آزاد با قیمت ۱۳ هزار و ۷۲۰ تومان به فروش می‌رسید.

چرا سکه بیشتر از دلار افتاد؟

بیشتر فعالان بازار باور داشتند، عامل مهمی که موجب شد سکه تمام‌بهار آزادی افت بیشتری را نسبت به قیمت دلار تجربه کند، افت قیمت طلای جهانی بود. طلای جهانی در طول هفته عمدتا روند کاهشی داشت و تنها در آخرین روز هفته کمی سیگنال‌های افزایشی را به وضوح از خود بروز ‌داد.  با این حال یک مقایسه ساده از کاهش طلای جهانی در هفته جاری نسبت به هفته قبل خبر می‌دهد. حدود ساعت ۳ بعدازظهر پنج‌شنبه دو هفته قبل، ارزش طلای جهانی هزار و ۵۷۹ دلار بود، ولی در همین مقطع زمانی، پنج‌شنبه گذشته هر اونس طلا با قیمت هزار و ۵۶۵ دلار به فروش می‌رفت که بیانگر کاهش ۸/ ۰ درصدی طی یک هفته بود. در واقع می‌توان گفت حداقل ۸/ ۰درصدی از افت قیمت سکه ناشی از روند بازارهای جهانی بود. در این میان دلار نیز در هفته گذشته نیم درصد از ارزش خود را از دست داده و این افت نیز بر قیمت سکه اثر می‌گذاشت. به بیان ساده‌تر در هفته گذشته قیمت سکه تحت‌تاثیر دو متغیر کاهشی بنیادی قرار داشت، ولی در بازار ارز بیشتر معامله‌گران رفتار احتیاطی داشتند و چندان نسبت به خرید و فروش ارز هیجانی عمل نمی‌کردند. البته در بازار ارز یک نکته مشخص بود و آن این که معامله‌گران به سادگی حاضر به از دست دادن مرز ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی نبودند.

آماده باش افزایشی سکه یا احتمال افت بیشتر؟

برخی از معامله‌گران باور داشتند افزایش قیمت سکه در روز آخر و بالا آمدن از سطح ۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومانی،‌ مقدمه ادامه افزایش قیمت این فلز گرانبها در هفته جاری بود. از نظر این دسته طلای جهانی نیز در هفته گذشته نشان داد که تمایلی ندارد به زیر مرز هزار و ۵۵۰ دلار برود و تا بعدازظهر روز جمعه نیز بیشتر گرایش‌های افزایشی داشت. در واقع از نظر افزایشی‌های بازار سکه، طلای جهانی به احتمال زیاد به عنوان یک متغیرکاهشی در بازار عمل نخواهد کرد و همین موضوع می‌تواند رفتار معامله‌گران بازار داخلی را تحت تاثیر قرار دهد. معامله‌گران فنی نیز مقاومت سکه‌بازان در برابر نزول زیاد را عاملی افزایشی تفسیر می‌کنند و عنوان می‌کردند، سکه با محکم کردن کف قیمت خود حرکت افزایشی را به آهستگی آغاز خواهد کرد. در مقابل این دیدگاه‌ها، معامله‌گران کاهشی عنوان می‌کنند،  روند ماه‌های اخیر به خوبی نشان داده است که فلز گرانبهای داخلی در بالای مرز ۵ میلیونی با افزایش فروش‌ها مواجه می‌شود. در واقع کاهشی‌ها با تکیه بر همین دیدگاه باور ندارند که سکه ظرفیت رشد زیادی را در ادامه سال داشته باشد. از نظر آنها، اگر بهای طلای جهانی نیز افزایش غیر منتظره‌ای را تجربه کند، بازارساز سعی خواهد کرد از کانال قیمت دلار،‌ نوسانات بازار سکه را مدیریت کند.

آنچه به نظر می‌رسد این است تا زمانی که سکه در نزدیکی مرز ۵ میلیونی قرار دارد،‌ افزایشی‌ها به راحتی امید از رشد بیشتر را از دست نمی‌دهند. در این مسیر روند قیمت سکه در هفته جاری از اهمیت زیادی برخوردار است. آیا سکه پس از ۵/ ۱ درصد کاهش راه را برای بازگشت به مسیر افزایشی هموار می‌بیند یا به افت بیشتر ادامه  خواهد داد؟

در بازار ارز نیز برخی معامله‌گران عنوان می‌کنند که اخبار سیاسی منفی در هفته گذشته به بازار نرسید و حتی جهت اخبار به گونه‌ای بود که نشان از آن می‌داد که خطر بدتر شدن اوضاع محدود شده است. با این حال در مورد نوسانات دلار‌ آنچه بیشتر از هر عامل دیگری اهمیت دارد،‌ میزان ذخایر ارزی بازارساز است و هر گونه تغییری در سطح آن می‌تواند قیمت را کاهشی یا افزایشی کند.

 

13-02