چشم طلا به بانک‌های مرکزی

با این وجود به دلیل شروع ضعیف طلا در هفته‌ای که گذشت، فلز زرد بدترین بازده هفتگی خود در سه ماه اخیر را به ثبت رساند. طلا در این هفته ۲۷/ ۱ درصد افت قیمت را تجربه کرد، در حالی که برای آخرین بار در هفته اول ماه نوامبر با بازدهی ۶۵/ ۳ درصد افت، رکوردی پایین‌تر را به ثبت رسانده بود. تحلیلگران بازار طلا، مهم‌ترین عامل روزهای آینده در بازار این فلز را نحوه واکنش بانک‌های مرکزی اقتصادهای بزرگ دنیا به ویروس کرونا برشمرده‌اند. در صورتی که بانک‌های مرکزی در اثر نگرانی از کاهش سرعت رشد اقتصادی دست به کاهش نرخ بهره یا اقدامات انبساطی بزنند، چشم‌انداز بازار طلا مناسب خواهد بود. البته هیچ اطلاعاتی اکنون نمی‌تواند به این پیش‌بینی منجر شود که زمان کنترل ویروس کرونا چه زمانی خواهد بود.

عامل آمریکایی کاهش قیمت طلا

تحلیلگران دلیل اصلی افزایش متوالی قیمت پناهگاه‌های امن دارایی در سه روز اخیر را افزایش سرعت شیوع ویروس کرونا عنوان کردند. در حالی‌که هیچ نشانه‌ای از افت سرعت این ویروس به بازارها مخابره نمی‌شود، نگرانی‌های عواقب اقتصادی این ویروس باعث افزایش سطح نااطمینانی‌ها شده است. اما عاملی که سبب شده طلا در هفته‌ای که گذشت پایین‌ترین بازدهی هفتگی خود در سه ماه اخیر را به ثبت برساند، داده‌های اقتصادی آمریکا بود. کاهش مزیت‌های بیکاری در ایالات متحده باعث تقویت شاخص دلار نیز شد. سرمایه‌گذاران اکنون در انتظار انتشار داده‌های اقتصادی غیر کشاورزی آمریکا هستند که متر اندازه‌گیری مهمی برای سنجش وضعیت اقتصادی این کشور است.

نقش مهم بانک‌های مرکزی

در برابر تهدیدهای اقتصادی شیوع ویروس کرونا، اکنون تحلیلگران و سرمایه‌گذاران در انتظار واکنش بانک‌های مرکزی و نهادهای سیاست‌گذار پولی در اقتصادهای بزرگ دنیا هستند. ایلیا اسپیواک استراتژیست ارشد ارز در DailyFx در این باره گفت: تمرکز اصلی بازارها بر شوک‌های اقتصادی است که از سوی ویروس کرونا به آن تحمیل می‌شود؛ موضوعی که به نظر می‌رسد بانک‌های مرکزی را مجبور به کاهش نرخ‌های بهره خود در راستای حمایت از اقتصاد کشورهایشان کند.  او در ادامه درباره وضعیت ذهنیت بازارها اظهار کرد: یک نگرانی قابل توجه اکنون در بازارها وجود دارد؛ نگرانی که سبب حساس‌تر شدن بازارها شده است. سرمایه‌گذاران از این موضوع نگران هستند که چرا با وجود اینکه بانک‌های مرکزی در وضعیت اقتصادی کنونی برنامه‌ای برای کاهش نرخ‌های بهره خود ندارند، اما طلا در برابر کاهش قیمت مقاومت می‌کند. کاهش نرخ بهره در ایالات متحده فشارهایی را بر شاخص دلار و بازدهی اوراق قرضه وارد خواهد کرد و از سوی دیگر جذابیت طلا و سایر دارایی‌های بدون بهره اما بدون ریسک را نیز افزایش خواهد داد. به هر حال کارشناسان بازار طلا معتقدند در صورتی که بانک‌های مرکزی، برای حمایت از وضعیت اقتصاد در برابر اثرات شیوع ویروس کرونا مجبور به کاهش نرخ‌های بهره خود شوند، سرمایه‌گذاری در طلا برای افق بلندمدت گزینه خوبی است.  «رونا اوکانل کارشناس بازارهای آسیایی در این مورد گفت: پتانسیل افت فعالیت‌های اقتصادی ناشی از ویروس کرونا، احتمالا منجر به کاهش نرخ بهره از سوی بانک‌های مرکزی یا اجرای فعالیت‌های انبساطی خواهد شد، این در حالی است که بازده نرخ اوراق ۱۰ ساله در حال تقلا برای عبور از منطقه منفی است.»