اقتصاد یورو در محاصره کرونا

در حالی‌که آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۱۹ میلادی از لحاظ رشد اقتصادی برای کشورهای حوزه یورو، فصل ناامیدکننده‌ای بوده است، اکنون اقتصاد کشورهای این حوزه با چالشی دیگر نیز روبه‌رو شده است؛ با توجه به اینکه چین یکی از شرکای تجاری مهم بسیاری از کشورهای اروپایی، از جمله آلمان است، احتمالا تاثیرات اقتصادی شیوع ویروس کرونا به سرعت به اقتصاد کشورهای این حوزه نیز سرایت کند. با توجه به گزارش برخی از شرکت‌های بزرگ خودروسازی اروپایی، سال ۲۰۱۹، از لحاظ سود خالص به هیچ‌وجه سال مناسبی برای این شرکت‌ها نبوده است. در حال‌حاضر نیز به دلیل کمبود کالاهای واسطه‎‌ای چینی در این شرکت‌ها، تولید جاری آنها نیز با اختلال مواجه شده است. این نگرانی‌ها سبب شده است تا یورو نیز دربرابر ارزهای رقیب خود با کاهش ارزش بی‌سابقه‌ای مواجه شود.

مکث اقتصاد آلمان در فصل آخر ۲۰۱۹

آمارهای اقتصادی آلمان، نشان می‌دهد که وضعیت اقتصادی این کشور در فصل آخر سال ۲۰۱۹ چندان مناسب نبوده است. دلیل مکث در رشد بزرگترین اقتصاد اروپا، احتیاط مصرف‌کنندگان در مقدار مصرف خود است. کند شدن رشد اقتصادی آلمان در کنار اثرات شیوع ویروس کرونا، اکنون موجب شده است تا اقتصاد این کشور تا حدودی آسیب‌پذیر شود.

اداره آمار فدرال Federal Statistics Office در روز جمعه اعلام کرد که رشد اقتصادی آلمان در سه ماه آخر سال، یعنی از ماه اکتبر تا ماه دسامبر، صفر بوده است. آمارها نشان می‌دهد که رشد فصل آخر سال ۲۰۱۹ نسبت به فصل قبل از خود ۲/ ۰ درصد کاهش یافته است. تحلیلگران بر این باورند که احیای رشد اقتصادی آلمان در فصل جاری (سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰) بسیار کم است؛ سرنخ این احتمال کم، به شرق آسیا و شیوع ویروس کرونا در چین برمی‌گردد. شیوع ویروس جدید، اکنون اقتصاد چین را دچار شوک کرده است و از آنجایی که چین یکی از مهم‌ترین مشتریان و تامین‌کنندگان بازار آلمان است، احتمالا پیامدهای اقتصادی آن به آلمان نیز سرایت می‌کند.

بروز اولین نشانه‌های شوک کرونا

اختلالات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، هر روز بیشتر در حوزه یورو نمایان می‌شود. شرکت خودروسازی فیات‌کرایسلر روز جمعه اعلام کرد که خط تولید یکی از کارخانه‌های خود که در صربستان واقع شده است را متوقف کرده است. فیات دلیل این کار را کمبود قطعاتی عنوان کرد که ساخت چین است.

تعطیلی کارخانه‌ها به دلیل کمبود قطعات چینی که اولین مورد آن توسط شرکت فیات اعلام شد، به نگرانی‌ها خواهد افزود. تحلیلگران نگران این هستند که ویروس کرونا، رشدهایی را که اخیرا و بدون تاثیر این بیماری کم شده بودند را بیش از پیش بکاهد. آنجل تالاورا، اقتصاددان در Oxford Economics در یادداشتی در روز جمعه اظهار کرد که ریسک‌های اقتصادی بحران می‌تواند ضربات محکمی به بخش صنعتی که قبل از این نیز آسیب‌پذیر شده بود، وارد کند.

رشد پایین حوزه یورو در سال ۲۰۱۹

در سه ماه آخر سال ۲۰۱۹، اقتصاد حوزه یورو نسبت به سه ماه قبل از آن تنها ۱/ ۰درصد رشد کرد؛ آماری که پیش‌بینی‌های گذشته را نیز تایید می‌کند. اداره رسمی آمار  (Official Statistics Office) در روز جمعه این آمار را منتشر کرد و یادآور شد که این پایین‌ترین مقدار رشد در شش سال گذشته است. آمار رشد اقتصادی سالانه حوزه یورو نیز برای سال ۲۰۱۹ حدود ۲/ ۱ درصد اعلام شد که در مقایسه با رشد اقتصادی ۹/ ۱درصدی این حوزه در سال ۲۰۱۸ کاهش یافته است.

البته عملکرد اقتصادی آلمان در سال ۲۰۱۹ آن‌طور که برخی از اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند، نامناسب نبود. کاهش در سفارشات کالاهای صنعتی سبب پیش‌بینی رکود برای اقتصاد این کشور شده بود. رشد کلی اقتصاد آلمان برای سال ۲۰۱۹، ۶/ ۰ درصد اعلام شد که البته در مقایسه با رشد ۵/ ۱ درصدی سال ۲۰۱۸ کاهش یافته است.

بحران در بخش خودروسازی اروپا

تا ماه‌های اخیر، مصرف قابل‌توجه مصرف‌کنندگان آلمانی به جلوگیری از رکود در بخش ساخت و تولید کمک کرده بود. اما در اواخر سال گذشته میلادی بود که رفتار مصرف‌کنندگان آلمانی تغییر جهت داد. به دلیل اخبار منتشر شده درباره بیکار شدن تعداد قابل‌توجهی از کارکنان بخش اتومبیل‌سازی این کشور، مصرف‌کنندگان رفتار محتاطانه‌تری را در پیش گرفتند.

شرکت خودروسازی آلمانی دایملر، گزارش سه‌ماهه خود را در حالی ارائه داده است که این گزارش حاکی از رشد منفی است. همچنین این شرکت اعلام کرده است، مجبور است برخی از کارکنان خود را به‌دلیل کاهش تقاضا و همچنین هزینه به‌‌کار‌گیری تکنولوژی‌های جدید، از کار برکنار کند. دایملر اعلام کرده است که برای اینکه بتواند در سطح رقابت باقی بماند، ناگزیر از تعدیل کارکنان خود است. دایلمر، شرکت خودروساز آلمانی است که از لحاظ درآمد سالانه، پس از تویوتا و فولکس واگن، سومین خودروساز بزرگ جهان به‌شمار می‌رود.

مشکلات و چالش‌های به‌وجود آمده برای صنعت خودروسازی تنها محدود به آلمان نمی‌شود و به دیگر کشورهای اروپایی نیز کشیده شده است. شرکت خودروسازی فرانسوی رنو نیز اعلام کرده است که عملا، سود این شرکت در سال ۲۰۱۹ تبخیر شده است. این شرکت تصدیق کرده است، سال ۲۰۱۹ به هیچ ‌وجه سال خوبی برای این کمپانی نبوده است. رنو اخیرا آماری را منتشر کرده که حاکی از کاهش شدید سود خالص این شرکت در سال ۲۰۱۹ است. طبق آمارهای منتشر شده توسط این شرکت، سود خالص سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۹ میلیون یورو، معادل ۲۱ میلیون دلار اعلام شده است. مقایسه سود خالص این شرکت با سود سال ۲۰۱۸ که ۵/ ۳ میلیارد یورو بود حاکی از سالی فاجعه‌بار برای این شرکت است.

تضعیف یورو ادامه دارد؟

روز جمعه به دلیل نگرانی‌های به‌وجود آمده در میان سرمایه‌گذاران به دلیل عملکرد ضعیف اقتصاد حوزه یورو، ارزش واحد پول مشترک این منطقه، یعنی یورو، به پایین‌ترین مقدار خود در سه سال اخیر رسید. پایین‌ترین رشد در ۶ سال اخیر در حوزه یورو در کنار پیامدهای بالقوه شیوع ویروس کرونا، اکنون نگرانی‌های زیادی را در مورد اقتصاد حوزه یورو برانگیخته است. ارز مشترک کشورهای اتحادیه اروپا هفته گذشته حدود یک درصد از ارزش خود را از دست داد. این بدترین عملکرد دوهفته‌ای یورو از میانه سال ۲۰۱۸ میلادی است. تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که حتی در صورت محقق نشدن پیش‌بینی‌ها درباره رشد سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۹ میلادی و افزایش رشد محقق شده در اقتصاد حوزه یورو، همچنان می‌توان انتظار کاهش ارزش یورو را داشت. حال با توجه به اینکه پیش‌بینی‌ها محقق شده است، به احتمال زیاد یورو در مقابل ارزهای رقیب خود، با کاهش ارزش بیشتری روبه‌رو خواهد شد. تحلیلگران در این مورد اعلام کرده بودند، اگر رشد اقتصادی فصل آخر ۲۰۱۹ بهتر از پیش‌بینی‌ها باشد، بازهم به دلیل نگرانی‌های ناشی از تاثیرات اقتصادی ویروس کرونا، روند ارزش یورو کاهشی خواهد بود. ارزش یورو در برابر دلار آمریکا در ادامه روند نزولی خود در هفته‌های اخیر، در روز جمعه با کاهش ۱/ ۰درصدی به ۰۸۳/ ۱ رسید.

 این در حالی است که در هفته گذشته ارزش یورو تنها در یک روز آن هم به مقدار اندکی افزایش یافته و در بقیه روزها با کاهش ارزش روبه‌رو بود. یورو در دو هفته گذشته مجموعا بیش از ۴/ ۲ درصد از ارزش خود را از دست داده است. همچنین این ارز در هفت هفته گذشته، تنها در یک هفته بازدهی مثبت را به ثبت رسانده و در بقیه هفته‌ها کاهشی بوده است.