اوایل اردیبهشت سال ۱۳۸۵ علی ضیایی مدیرعامل وقت بیمه سامان از موافقت بیمه مرکزی با طرح جدید این شرکت با عنوان «بیمه عمر و تشکیل سرمایه» خبر داد، پوششی که متناسب با نیازهای جامعه طراحی شده بود. درهمان سال احمدرضا ضرابیه مدیرعامل بیمه سامان که آن زمان معاون طرح و توسعه این شرکت بود، وضعیت سرمایه‌گذاری مردم در بازار را این‌گونه تشریح کرد: «مردم ایران همواره سود بیمه‌های عمر را با سود سپرده‌های بانکی و بازده بازار سرمایه مقایسه می‌کنند، اگرچه در کوتاه‌مدت نرخ سود سپرده‌های بانکی و بازده خرید و فروش سهام با سود تضمینی بیمه‌های عمر قابل مقایسه است، اما در بلندمدت بیمه‌های عمر و تشکیل سرمایه منافع بیشتری را برای دارندگان این بیمه‌نامه تامین می‌کنند. از آن روز بیش از ۱۳ سال گذشته و امروز سهم بیمه‌های عمر درپرتفوی بیمه سامان ۵/ ۳۸ درصد و سهم این شرکت از کل بازار بیمه‌های زندگی ۹/ ۵ درصد است.

وقتی صحبت از عملکرد بیمه سامان است، قبل از هر چیز این ثبات مدیریتی است که خودنمایی می‌کند. بیمه سامان از ابتدا، کار خود را با مدیریت علی ضیایی یکی از پیشکسوتان صنعت بیمه آغاز کرد. طی آن سال‌ها احمد رضا ضرابیه با عناوین مدیریت فناوری اطلاعات و معاون طرح و توسعه در کنار ضیایی بود تا اینکه در سال ۹۴ مدیرعامل بیمه سامان شد. در تمام این ۱۵ سال فرهاد فرهی، معاون مالی و اداری بیمه سامان است و این شرکت یکی از شفاف‌ترین صورت‌های مالی را در صنعت بیمه دارد. آینده‌نگری و بهره‌مندی از ابزارهای نوین بازار از ویژگی‌های بیمه سامانی‌ها است. به‌طوری‌که ضرابیه مدیرعامل این شرکت برای نخستین بار به صنعت بیمه توصیه کرد استارت‌آپ‌ها را جدی بگیرند.  توجه به خانواده ایرانی به ویژه از منظر قدرت خرید یکی از سیاست‌های این شرکت بیمه در سال‌های اخیر است. طراحی بیمه‌نامه‌هایی متناسب با نیاز خانواده‌های ایرانی، چه در خانه، چه در زمان کارو فعالیت‌های اجتماعی و چه در سفر. در طراحی بیمه‌نامه‌های درمان تکمیلی – حوادث و مسافرتی سامان همواره این موضوع دنبال می‌شود که خانواده‌ها بتوانند با خرید بیمه‌نامه‌های مقرون به صرفه از آثار مخرب حوادث در امان باشند.  تا جایی که درزمستان ۹۸ و نزدیکی نوروز که اکثر ایرانیان برای تعطیلات به سفر می‌روند، ریسک جدیدی را که دنیا برای مقابله با آن آماده‌باش است را با عنوان پوشش خاص به بیمه‌نامه‌های عمر خود اضافه کرده است. شاید این اولین بار است که کرونا در بیمه‌نامه‌ای حضور دارد که بیمه‌گری ریسکش را تا سقف ۳۰۰ میلیون ریال پذیرفته است.

در حالی که سهم سلامت از تولید ناخالص ملی در کشور، رتبه ۸۸ دنیا را دارد که نشان می‌دهد تولید ناخالص ملی در کشور از سرانه سلامت عقب‌تر است، هزینه‌های بالای تشخیصی، پاراکلینیکی و جراحی‌های سرپایی می‌تواند خیلی از افراد را از ادامه درمان منصرف کند. در این شرایط شرکت بیمه سامان توانسته با پوشش این بخش دغدغه بیمه‌گذاران خود را برطرف کند، نکته مهم در خرید این پوشش‌های بیمه‌ای، این است که خریداران به‌صورت خانوادگی می‌توانند پوشش‌های تکمیل درمان را دریافت کنند و دیگر نیازی هم به بیمه گر پایه نداشته باشند. به عبارتی در بیمه نامه درمان خانواده شرکت بیمه سامان، پوشش‌ها براساس شرایط سنی، از بدو تولد تا ۷۰ سالگی عرضه می‌شوند. باید دید بیمه سامان ۱۵ ساله که از ابتدا به دنبال نوآوری بوده است برای سال‌های آتی چه برنامه‌هایی دارد.