به نظر می‌رسد رشد تقاضای طلا در چین تداوم داشته باشد و علت اصلی آن کاهش رشد اقتصادی و افزایش قیمت طلا بر حسب یوآن خواهد بود. چنانچه افزایش قیمت اونس فلز گرانبها در هند ادامه داشته باشد و نیز با رشد اقتصادی چین چاشنی شود، بالطبع نمی‌توان انتظاری جز افت تقاضای فیزیکی در سال۲۰۲۰ میلادی داشت.

چنانچه ویروس کرونا مهار شود، افت رشد اقتصادی چین همچنان در مدار نزولی قرار خواهد گرفت.

همچنین بانک گلدمن ساکس پیش‌بینی خود درخصوص رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۰ میلادی را از ۸/ ۵ درصد به ۲/ ۵ کاهش داده است. تولید طلا در این کشور از سال ۲۰۱۸ میلادی تاکنون به ۸۴۸ تن کاهش یافته است.

از طرف دیگر روند نااطمینانی‌های گسترده در ابعاد مختلف نیز موجب افت رشد اقتصادی در سال جاری میلادی خواهد شد.

 تقاضای طلای فیزیکی در چین در سال گذشته میلادی با افت چشمگیری روبه‌رو شد و در سه ماه دوم سال ۲۰۱۹ میلادی بیش از ۲۷ درصد ریزش داشته که از تبعات منفی ویروس کرونا است. بنابراین افت واردات طلای فیزیکی تا ۱۰ درصد دور از انتظار نیست.

نقش کرونا در زنجیره تامین

پیش‌بینی موسسه‌های بین‌المللی حاکی از آن است که تلاش مقامات چینی برای توقف این بحران به معنای کاهش رشد اقتصادی این کشور در ۳ ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی و به احتمال زیاد ثبت پایین‌ترین رشد اقتصادی جمهوری خلق چین ظرف ۳۰ سال گذشته است. از آنجا که چین دومین کشور از لحاظ حجم واردات به شمار می‌رود بنابراین هرگونه نوسان شدید در اقتصاد این کشور در زنجیره تامین جهانی اثرگذار خواهد بود. بازار توریسم و سرمایه‌گذاری خارجی و تقاضا برای کالاهای چینی در چین دچار اختلال شدید شده و درکنار هم اثرات مخربی ایجاد کرده‌اند. چین به شدت از لحاظ فرستادن توریست‌ها به آمریکا از کانادا، مکزیک و بریتانیا عقب مانده است، اما از نظر صادرات چین به‌شدت وابسته به ایالات متحده است.

 نقش کلیدی چین در زنجیره تامین صنعتی یکی دیگر از نگرانی‌هایی خواهد بود که منجر به افت رشد اقتصادی جهان خواهد شد.

 

13-02